Valdemar skrev:Det finns ingen Västgötaskola som jag ser det
Jag är benägen att hålla med dej. Samtidigt måse man vara medveten om att västgötaskolan i allra högsta grad lever ute i stugorna på skaraslätten. Men den akademiska påverkan som en gång fanns har upphört. Västgötaskolan i dess 1900-talsform är idag en del av forskningshistorien.
Jag skulle hävda att Dan Korns practical joke med Jan Skoglöw angående de hemliga papprena på Carolina Revidiva var vad som fick den sista luften att pysa ur västgötaskoleballongen, därefter har studierna av västergötland gått in i en ny fas*.
http://journalisten.se/nyheter/hemliga- ... gotaklimax
Västgötaskolan har varit viktig. Den har inneburit en perspektivförskjutning och den har inneburit ett argumentationsutbyte som tvingat folk att skärpa sina tolkningar för att de skall hålla. Och den har inneburit oerhört viktiga bidrag till forskningen, inte minst Mac Keys insatser inom arkeometallurgin/järnframställningen.
En forskningshistorisk uppgift som hade varit intressant hade varit att studera de olika grupperingarna inom västgötaskolan, och då menar jag 1980-talets västgötaskola inte den brunbefläckade tidiga varianten som var igång fram till 1960-talet. Det gäller dock att passa på innan de inblandade dött.
*I den nya fasen är jag benägen att lägga in Jan Guillou även om han pysslar med skönlitteratur. Carl Löfvings forskning skulle kunna vara exempel på insatser som stämmer in på "den nya fasen". Claes Theliander var ytterst kritisk mot västgötaskolan men hanterar västergötland på ett sätt i sin forskning som nog gör att även han bör föras till "den nya fasen" för där finns ett spår av romantisering av västergötland och en antydan till västgötachauvinism. Annelie Nitenberg och Anna Thorsson är två andra forskare som kanske skulle kunna nämnas i sammanhanget. Jag är dock ytterst osäker på om termen västgötaskolan är lämplig att använda på människor verksamma i "den nya fasen", för det handlar till syvende og sidst om
hur västergötland studeras. Inte
att västergötland studeras och uppmärksammas.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.