Finnarnas DNA
Finnarnas DNA
Själv är jag dålig på DNA. Vad säger ni om filmen?
The Uralic Problem - Genetics of Finland
The Uralic Problem - Genetics of Finland
Re: Finnarnas DNA
Jag skulle rekommendera att undvika den där kanalen helt och hållet då den är AI-genererad, inklusive berättarrösten. Ägaren av kanalen kopierade en artikel som jag skrivit rakt av och "gjorde" en video av den. När jag påpekade att videon är en så kallad "copy paste" av min artikel raderades min kommentar. Det mesta (om inte allt) innehållet på kanalen är bara slafs från en LLM som ägaren kompilerat, det är inte särskilt troligt att personen bakom kanalen, vem det nu är, överhuvudtaget är kunnig inom arkeogenetik.
Var hittar man originalartikeln ?Jägarn skrev: ↑10 januari 2026, 14:03Jag skulle rekommendera att undvika den där kanalen helt och hållet då den är AI-genererad, inklusive berättarrösten. Ägaren av kanalen kopierade en artikel som jag skrivit rakt av och "gjorde" en video av den. När jag påpekade att videon är en så kallad "copy paste" av min artikel raderades min kommentar. Det mesta (om inte allt) innehållet på kanalen är bara slafs från en LLM som ägaren kompilerat, det är inte särskilt troligt att personen bakom kanalen, vem det nu är, överhuvudtaget är kunnig inom arkeogenetik.
Tjena Jancro!jancro skrev: ↑11 januari 2026, 13:10Var hittar man originalartikeln ?Jägarn skrev: ↑10 januari 2026, 14:03Jag skulle rekommendera att undvika den där kanalen helt och hållet då den är AI-genererad, inklusive berättarrösten. Ägaren av kanalen kopierade en artikel som jag skrivit rakt av och "gjorde" en video av den. När jag påpekade att videon är en så kallad "copy paste" av min artikel raderades min kommentar. Det mesta (om inte allt) innehållet på kanalen är bara slafs från en LLM som ägaren kompilerat, det är inte särskilt troligt att personen bakom kanalen, vem det nu är, överhuvudtaget är kunnig inom arkeogenetik.
Originalartikeln hittar du här: https://genomicatlas.org/2023/10/26/the ... the-goths/
Tack för länken jägaren och för att du klargjorde allt.Jägarn skrev: ↑11 januari 2026, 17:00Tjena Jancro!jancro skrev: ↑11 januari 2026, 13:10Var hittar man originalartikeln ?Jägarn skrev: ↑10 januari 2026, 14:03Jag skulle rekommendera att undvika den där kanalen helt och hållet då den är AI-genererad, inklusive berättarrösten. Ägaren av kanalen kopierade en artikel som jag skrivit rakt av och "gjorde" en video av den. När jag påpekade att videon är en så kallad "copy paste" av min artikel raderades min kommentar. Det mesta (om inte allt) innehållet på kanalen är bara slafs från en LLM som ägaren kompilerat, det är inte särskilt troligt att personen bakom kanalen, vem det nu är, överhuvudtaget är kunnig inom arkeogenetik.
Originalartikeln hittar du här: https://genomicatlas.org/2023/10/26/the ... the-goths/
Blev det rätt länkning där? Den länkade artikeln handlar om goterna. Inte heller hos genomicatlas hittar jag något om finnarna ?Jägarn skrev: ↑11 januari 2026, 17:00Tjena Jancro!jancro skrev: ↑11 januari 2026, 13:10Var hittar man originalartikeln ?Jägarn skrev: ↑10 januari 2026, 14:03Jag skulle rekommendera att undvika den där kanalen helt och hållet då den är AI-genererad, inklusive berättarrösten. Ägaren av kanalen kopierade en artikel som jag skrivit rakt av och "gjorde" en video av den. När jag påpekade att videon är en så kallad "copy paste" av min artikel raderades min kommentar. Det mesta (om inte allt) innehållet på kanalen är bara slafs från en LLM som ägaren kompilerat, det är inte särskilt troligt att personen bakom kanalen, vem det nu är, överhuvudtaget är kunnig inom arkeogenetik.
På tal om Finland så har man även hittat likheter mellan samisk/finsk och sibirisk folklore.
Mer om det i tråden: Likheter mellan samisk/finsk och sibirisk folklore
viewtopic.php?f=23&t=1963&p=28972&hilit=sibirisk#p28972
Mer om det i tråden: Likheter mellan samisk/finsk och sibirisk folklore
viewtopic.php?f=23&t=1963&p=28972&hilit=sibirisk#p28972