Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Eric Kjellin

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Eric Kjellin » 30 augusti 2022, 17:05

Kan rekommendera min kanal på Youtube: Den Skånska Eddan.
https://youtube.com/channel/UCvgwFi9qE3z4JaKk-EGNwlA

Eric Kjellin

Inlägg av Eric Kjellin » 31 augusti 2022, 23:28

john

Inlägg av john » 25 november 2022, 15:55

Då ska vi se här.

Spännande. Jag är tillbaka och den här gången har jag många nya fina indikationer på att Bohuslän/Dal/Värmland är områdena för de Isländska sagorna. Men även för Beowulf och andra fornaldarsagor.

Om man lägger dem på varandra så framträder ett geografiskt mönster, men där även ortsnamn bekräftar och styrker hypotesen, även om de har lite olika namn i de olika sagorna. Tillsammans bildas en helhet som är svår att komma ifrån.

Just nu är dessa områden perifera i den typ av samhälle vi lever i idag. Men så var det inte då. Tvärtom.

Vi har alltid i Sverige skapat ett samhälle som gynnat en stat och de företag som befinner sig i det. Där företagen och staten samarbetar hand i hand.

Efter 30 åriga kriget som Sverige vann så har detta utvecklats vidare på olika sätt och ännu mer avancerat..

Men det började mycket tidigare. Att ta från de Isländska sagorna och införliva begrepp därifrån har varit ett sätt att skapa sig en historia, som sedan en hel konstitution kan bygga vidare på. Ett folk. En geografi. En särskild konstitution, folksuveränitetsprincipen.

Ingen maktdelning där inte. Hursomhelst lyfter man namn och begrepp från sagorna och placerar det på nya områden. Som en del i en konsolidering. Men även att ha som grund för var företaget Sverige ska ta vägen. Man byter namn på Aros till Uppsala, Svealand på väderkartan bildas med mera, med mera.

Men sagans värld skrevs av personer från de nordvästra megalitområdena. De äldsta delarna av samhällsorganisationerna i Norden.

Heimskringla och de andra sagorna är denna värld. De beskriver allra främst dessa områden. Där både Norge, Danmark och Sveriges samhällsorganisationer har sitt ursprung.

Megalittraditionen kom via gamla handelsvägar via de brittiska öarna, Irland , Skottland, Northumberland. Där framför allt Norge (förlåt - Bokenäs) haft stort inflytande bak i tiden.

De första gånggrifterna och dösarna är kanske de på Bokenäs. Längst i Väst, och närmast Storbrittanien.

Nya samhällsvetenskapliga resonemang presenteras nu nedan. Jag hoppas att i framtiden kunna gå med sökare och få till utgrävningar. Då med ett mer naturvetenskapligt tillvägagångssätt.

Håll i er! :)
Bilagor
1BC0779C-8B36-4C34-814B-E61EEEDE61BA.png
1BC0779C-8B36-4C34-814B-E61EEEDE61BA.png (2.23 MiB) Visad 51 gånger
381ABB9D-7D12-4BA9-9C12-CDA7C2754A20.png
381ABB9D-7D12-4BA9-9C12-CDA7C2754A20.png (2.85 MiB) Visad 51 gånger
F94C82CF-78DC-41C3-A112-B418F8ABD1F9.png
F94C82CF-78DC-41C3-A112-B418F8ABD1F9.png (2.53 MiB) Visad 51 gånger
Senast redigerad av 3 john, redigerad totalt 25 gång.

john

Inlägg av john » 25 november 2022, 17:08

Den här gången tog jag även in Hervors saga och applicerade det på Bokenäs. Jag kände igen namn därifrån när jag läste vad det handlade om.

O i slutändan kommer vi här se hur Lejdebergen bekräftas - Hleidargardur - Heorot. Som i sin tur bekräftas av alla andra delar i en större helhet. Så som Valen på Valeberget vid Rånäs (Hronessness)

Jag började vid Humlehed nära Bokenäs gamla kyrka. Hed är ju någonting som förövrigt finns mycket i just Bohuslän och Dalsland. Men även fjäll, holt/hult, vall, röd och stad och andra specifika namn och namnändelser som det beskrivs om i sagorna.

Men där går en bäck ut till Gullmaren.. Denna bäck vet jag inte vad det heter men bukten utanför heter Döns bukt enligt Riksantikvarieämbetets karta.

Jag lägger här in stycken från Wikipedia om Hervarar saga ok Heiðreks i samband med att ortsnamn anges.. (Hervors saga)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hervarar_ ... %C3%B0reks

Boer associated the Dunheithr with the Daugava River but placed the battle further north in central European Russia, in the Valdai Hills.[38]

In an analysis of parts of the tale, (Tolkien 1953) identifies the place where Angantyr revenges his father's (Heithrekr) killing by slaves as being at the foot of the Carpathians, using linguistic analysis based on consonant shifts (see Grimm's Law) in the term "Harvath Mountains". The place Árheimar in Danparstathir mentioned in association is unidentified, though "Danpar-" has been assumed to be some form of the river Dnieper.

The events take place where the Goths lived during the wars with the Huns. The Gothic capital Árheimar is located on the Dniepr (...á Danparstöðum á þeim bæ, er Árheimar heita...), King Heidrek dies in the Carpathians) (...und Harvaða fjöllum), and the battle with the Huns takes place on the plains of the Danube (...á vígvöll á Dúnheiði í Dylgjudölum). The mythical Myrkviðr [Mirkwood] that separates the Goths from the Huns appears to correspond to the Maeotian marshes.[citation needed]

Redan här kan vi jämföra med kartan och se en hel del och det kommer ni också att kunna se om ni tittar.

Och sedan kan man gå ännu längre när man läser Orvar-Odds saga och Ormars rimur som är en andra källor om samma händelser. Här framträder ännu fler namn som direkt går att se på kartan över Bokenäs.

Det KAN INTE vara en slump. Helt klart.

Men vi tar steg för steg..

Som ni ser ovan så har man försökt länka sagorna med större händelser i historien i samband med stormaktstiden. Storhetsvansinnet. Men tänker man att det fanns ett original med faktiska ortsnamn så kanske man åtminstone kan se den lilla värld som fanns. Och där vi - så småningom skulle kunna hitta saker i jorden. Det vill säga den i Bohuslän / Dal..
Som sagorna egentligen refererade till innan Johan Peringskiöld etc skrev om och såg till att det bara fanns vissa original av Heimskringla osv.

Men som sagt, steg för steg nu..

Bredvid Döns bukt har vi Århängen och Fridhem. Går vi längre upp mot Sörberget så har vi Arnefjäll. (Reorseröd har jag nämnt långt tidigare i samband med Rolf Krakes saga)

Detta Sörberget är en förlängning av Lejdebergen egentligen. Nu går en väg emellan. Men dessa berg har delat Bokenäset. Och gör det än idag i form utav olika socknar. Trättarekullen kan ge exempel på att det ha med gränsland att göra. En träta om gränser.

Ar i både Århängen och Arnefjäll kan ju refereras till Örnar. Örnhem och Örnefjäll
Earneness i Beowulf.

"The Gothic capital Árheimar is located on the Dniepr (...á Danparstöðum á þeim bæ, er Árheimar heita...)"

Vid bäcken från Bokenäs kyrka. (Döns bukt)

King Heidrek dies in the Carpathians) (...und Harvaða fjöllum)

Harvada fjöllum kan vara Årvad fjäll typ.. alltså - tänk Arnefjäll.. Kung Heidrek dog i dessa fjäll mellan Dun/Dön och där "Hunnerna" bodde "á vígvöll á Dúnheiði í Dylgjudölum" - som jag vill ha till området runt Skredsvik.. på andra sidan sockengränsen. Och på andra sidan av Hleidargardur..

Här uppe har vi Dännäs huvud, Mured, många myrnamn (apropå dessa sagor) Viken, vi har Dyngö ruin och här en bäck som heter Vikebäck. Och det måste vara det som i sagan om Hervor säger " á vígvöll á Dúnheiði í Dylgjudölum "

Därför att - när vi sedan går till andra källor såsom Orvar Odds saga och särskilt Ormars rímur saga så finner vi ytterligare namn alldeles i närheten. Ormars rímur skrevs långt in på 1400 talet men kan säkert ha inspirerats av de egentliga namnen från tidigare sagor..

Här har vi Ormarr Fraðmarsson, Bjarkmar, Saxi och Fróðmarr.
Ormestad på Bokenäs ligger bredvid Valefjäll. Vi har Saxaråsberget borta vid Granhogen (där en en teori att Rolf Krake ligger) Deras namn med ändelsen Mar - precis som Gull-maren, refererandes till hav, eller sjö. Här säger man förövrigt sjön om havet..

Utifrån resonemanget ovan skulle Reidgotaland i Hervors saga bli den södra delen av Bokenäs och den andra skulle bli Hunaland runt Skredsvik. Enligt sagorna skulle då Hunnerna möta Goterna.. Men återigen - stormaktsambition och historieförfalskning såklart att knyta dessa lokala sagor med folkvandringar.

Däremot skulle det kunna vara the Hundings ifrån Widsith runt Mured nära Dyngö ruin, Skredsvikssidan alltså. Och eller wicinna kynn i widsith. De runt Viken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hundings

Annars beskriver Hervarsagan en kamp.. Ortsnamnen från de olika källorna kan återfinnas på Bokenäset.

- Och att det är detsamma som den kamp som uppstod mellan Heorot och de på Finnsland i Beowulf - också upp mot Skredsvik från Lejdebergen sett.

Vid Finnsland (Finnsbeorgh i Beowulf?) finns en Fornborg och "Kungshögen" Ligger nära Ormestad. Orm, en karaktär både i Hervorsagan och Ormars rimur.

Hlöðr i sagan kan också vara och eller betyda Hlid beroendes på vilket utav språken man har, Isländska, fornengelska etc.. Hleidargardur är ju besläktat med Hlid - sluttning..

I sagan om Hervar kan man läsa om Reidgotaland och Jutland och Danmörk, Danaveldi etc..

https://archive.org/details/hervararsag ... idgotaland

En är att: Sidan kom ballærl mikit i Reidgotaland, that heitir nu Jutland.
Men det står i boken också att de delar på Jutland och Danmörk.. och Danmörk skulle alltså kunna vara Bokenäs och trakten uppåt.. Ibland är det svårt att skilja alla begrepp. Jutland, Danmörk, Danaveldi, Danariki etc.. Noreg, Svithiod och Tranheim ingår säkert de också i dessa gränstrakter beroendes perspektiv.

Harvadafjöll är kanske det som delar de Skredsviks och Bokenäs socken. Och skogen på berget som fungerar som en gräns kan då vara Myrkvidr.

hris that it mæra, er Myrkvidr heitir. Hris =skog maera = märe, gräns..

Myrkvidr - som i Myrar också.. Myrskogen kanske. På Lejdebergen finns många myrar. Och det är lustigt att man pratar om samma saker i Beowulf. Och att man kan knyta sagorna till denna plats.
Senast redigerad av 10 john, redigerad totalt 26 gång.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 25 november 2022, 17:18

Hänger inte med här, även om jag håller med om att området är högst sannolikt som det som kallas Vädermark i Beowulf.

john

Inlägg av john » 25 november 2022, 17:23

Ja, det är lite krångligt att beskriva hehe.. Hoppas det gick hyffsat. Jag ska väl redigera och skriva om allteftersom jag får lite distans till det jag skrivit

Jag kan Svenska men jag förstår inte vad jag säger eller skriver. : )

Skriv svar