Arkeologiska spår av invandring

500 f.Kr. - 1066
karlfredrik

Arkeologiska spår av invandring

Inlägg av karlfredrik » 3 maj 2015, 22:49

Hur är det med arkeologiska spår av större invandring under järnåldern? I Danmark kan man ju se utländsk inflytande (= dagens Sydtyskland) i vissa kvinnogravar, Se Lotte Hedeager: Gyldendal & Politikkens Danmarkshistorie II.
En större invandring (eller stark ökning av handelskontakter) borde kunna avläsar i gravgåvorna.

History freak

Re: Arkeologiska spår av invandring

Inlägg av History freak » 3 maj 2015, 23:37

Jag har ju på Arkeologforum torgfört min hypotes om ett hemvändande folk som skulle kunna vara Herulerna. Både Prokopios och Snorre talar ju om ett hemvändande folk som bosatte sig i Thule vid sidan av göterna. Jag tror att de beskriver samma folk. Snorre uppger t.o.m. Sigtuna (Fornsigtuna) som slutdestination. Prokopios måste ju betraktas som ganska trovärdig i detta sammanhang då han skrev sina krönikor på 500-talet d.v.s. den tid då stora förändringar i gravskick i Sverige plötsligt uppstod med cenrum i norra Mälardalen.

Man började bygga väldiga gravhögar med stenpackning i mitten och täckning av jord och torv d.v.s. ett helt nytt monumentalt gravskick. Främst är kungshögarna i Gamla Uppsala. Gravgåvorna var också av en helt annan standard är vad som varit vanligt tidigare. Detsamma gäller båtgravarna i Vendel/Valsgärde och Badelunda d.v.s. belägna vid Östra och Västra Aros. Man övergick alltså från bygdegravfält med flatmarksgravar med kantkedja till högbegravningar från mitten av 500-talet. Detta blev bestående till kristen tid.

Så arkeologiska fynd finns som är tidsbestämda.

*Källa behövs/ Tinget"
Senast redigerad av 1 History freak, redigerad totalt 4 gånger.

sweon

Inlägg av sweon » 4 maj 2015, 07:32

Hf! Har du någon källa till påståendet
Snorre talar ju om ett hemvändande folk som bosatte sig i Thule vid sidan av göterna.

History freak

Inlägg av History freak » 4 maj 2015, 08:28

sweon skrev:Hf! Har du någon källa till påståendet
Snorre talar ju om ett hemvändande folk som bosatte sig i Thule vid sidan av göterna.
Vad jag skrev var " Både Prokopios och Snorre talar ju om ett hemvändande folk som bosatte sig i Thule vid sidan av göterna". Det blev lite otydligt. Det var Prokopios som skrev om Thule.

Herulerna (Jarlarna) var ett skandinaviskt folk som tillsammans med Gutans, eller Goterna som romarna kallade dem, härjade i Svarta havet, Minde Asien och Medelhavet. Vid 400-talets mitt bildade de ett rike i övre Ungern. Detta är väldokumenterat i många skriftliga källor och kan inte ifrågasättas.

Så här skriver Prokopios om Herulernas rike och vad som sedan hände:

" Det krossades ungefär år 505 och de tvingades av langobarderna att lämna denna trakt. En del av Herulerna slog sig ner i Illyrien under den östromerske kejsarens beskydd, men en annan del kunde inte besluta sig för att gå över Donau utan bosatte sig i själva de yttersta delarna av den bebodda världen. De återvände till Thule och slog sig ner vid sidan av Götarna .

Ledda av talrika medlemmar av sin kungaätt passerade de alla slavernas folkland och tågade genom en stor sträcka öde land och kom till ett folk som heter varner. Därefter drog de skyndsamt genom danernas folkländer utan att barbarerna där tillfogade dem något ont. Därifrån kom de till havet , gick till sjöss och for till ön Thule där de stannade".

Samtidigt som ett välde med mäktiga kungar växer fram i Mälardalsområdet. Det förefaller väldigt sannolikt att Prokopios och Snorre talar om samma händelse. Vare sig det var Herulerna eller ett annat hemvändande folk som återvände verkar de ha fått en avgörande betydelse för makt och landets framtida utveckling.

Anledningen till att man valde Thule var säkert att man under flera hundra år haft täta kontakter och utbyte av soldater med ursprungslandet. När romarriket bröt samman och man fick stryk av langobarderna var det naturligt att resa hem.

Jag skulle tro att man inte lämnar det härliga medelhavsklimatet och reser den långa vägen till den iskalla avkroken Thule med ett helt folk utan anledning. Det fanns säkert mer frestande alternativ. Vi bör nog respektera Prokopios.

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 4 maj 2015, 08:34

Här borde man kunna använda dna. I nuläget har dna primärt använts för att diskutera neolitiseringen samt kika lite på om grk är en relikt mesolitisk befolkningsgrupp eller en variant av de neolitiska folken. En drive på dna, eller för den delen isotopanalyser, av järnåldersbefolkningar borde kunna bli extremt intressant. Det finns centraleuropeiska exempel (tex Magdalenenberg) på att många av de gravlagda är uppvuxna mer än 50 mil bort. Detta kom man inte riktigt åt med artefakterna utan först när man började kika på strontiuminnehållet i benen, vilket avslöjar uppväxtort.

Personligen är jag inte övertygad om att man måste sätta etikett på människorna. I detta sammanhang är det betydligt enklare att ange från vilket av dagens geografiska områden personerna härrörde. Det är trots allt rätt svårt att komma åt vad de som en gång levde menade med de olika etiketter/folknamn som finns bevarade till eftervärlden.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

History freak

Inlägg av History freak » 4 maj 2015, 08:58

Ja, de fantastiska framstegen på vetenskapens analysområde kan ge intressanta svar på ursprung. Dock kan man fundera på hur Herulstammen utvecklades under flera hundra år. Det var uppenbarligen ett mycket framgångsrikt krigarfolk som slogs både på land och till sjöss. Ett sådant folk drog sannolikt till sig många andra germaner som assimilerades med Herulerna. Därför är det rimligt att anta att en uppblandning av dna har förekommit.

History freak

Inlägg av History freak » 4 maj 2015, 10:05

Herulerna kom ju enligt källor ursprungligen från Norden och blev legosoldater hos romarna, sannolikt så långt tillbaka som vid 200-talet, kanske ännu längre tillbaka i tiden. De var också sjökrigare. Det förefaller nu som om det var vanligt att krigare från Norden redan för 2000 år sedan for ner till Romarriket och en period blev legosoldater. När de sedan återvände hade de kunskaper med sig om det utvecklade romarriket och dess kultur De hade också sannolikt med sig väldigt många föremål från romarriket som vi återfinner vid arkeologiska utgrävningar. Naturligtvis var också en del föremål handelsvaror men i så fall bevisar det ytterligare att handelskontakter funnits under oerhört lång tid.

När hemvändarna sannolikt efter romarrikets sammanbrott vid slutet av 400-talet i början av 500-talet återvandrade kom alltså ett stort stridsvant folk med den tidens yppersta kunskaper och vapen. De flesta landade sannolikt i i Sverige. Hur kan ett sådant folk ha påverkat utvecklingen i vårt land ? Notera att Mälardalen vid den tiden tycks ha utvecklats till ett maktcentra och sjökrigarnas hemvist i vårt land. Detta är ett spännande område att forska vidare i för att kunna förklara det uppenbara uppsving i utveckling vi kan skönja på 500-talet. Rent arkeologiskt signalerar de fantastiska gravhögarna med centrum i Mälardalen en stor förändring i gravskicket
Källa behövs/ Tinget

History freak

Inlägg av History freak » 4 maj 2015, 10:32

Jag är en mycket kritisk och vetenskapligt orienterad person som arbetar tvärvetenskapligt och samlar ihop pusselbitar från alla hål till hypoteser. Kommer det nya fynd i dagen är jag alltid beredd att förändra mina hypoteser.....och jag påstår aldrig att jag har rätt. Jag bara argumenterar för min hypotes utifrån vad vi vet idag. Jag lägger pussel med många små och stora pusselbitar. Mitt pussel blir allt tätare ju mer pusselbitar som tillkommer. Jag väger också in sannolikheter, logik och människans fantastiska skaparkraft, intelligens och förmåga till problemlösning.

Hur skall man annars gå till väga ?

Opager

Inlägg av Opager » 4 maj 2015, 22:30

Uppsalas högar är från 600 talet e.Kr.

https://www.youtube.com/watch?v=Cek4oVopihc

Lyssna omkring 23-24 minuter.

Opager

History freak

Inlägg av History freak » 4 maj 2015, 23:24

Det beror nu på vem du frågar. En annan sak är ju att kungshögarna anlades med många års mellanrum d.v.s. tidsspannet är in på 600-talet.

Skriv svar