Hedlandskap
Hedlandskap
Dagens skogar med gran och tall kanske inte var den dominerande landskapsbilden under järnåldern. Den landskapsbilden är tidigt 1900-tal och man får kanske fundera över ett hedliknande landskap sedan slutet av Stenåldern.
Det gör vägtransporter, utan organiserade och underhållna vägar mer möjliga,utan att det ha behövt dominera eller utesluta transporter på åar och älvar.
Vägar har kanske mer varit riktpunkter motsvarande hur orienterare jobbar idag men utan karta och med mer visuella riktpunkter.
Fragment av bitvis organiserade vägsystem finns över vad och på andra platser i Skåne. Att det skulle ha funnits kilometrar av utlagda vägar är kanske en tanke som aldrig har behövts omsättas i praktiken. Forntidsvägarna har krävt förstärkningar på svaga punkter men med hedlandskap har det inte krävt stora ansträngningar.
Dock finns det spår av vägar för boskap ner till beten vid kusterna här i Skåne.
Opager
Det gör vägtransporter, utan organiserade och underhållna vägar mer möjliga,utan att det ha behövt dominera eller utesluta transporter på åar och älvar.
Vägar har kanske mer varit riktpunkter motsvarande hur orienterare jobbar idag men utan karta och med mer visuella riktpunkter.
Fragment av bitvis organiserade vägsystem finns över vad och på andra platser i Skåne. Att det skulle ha funnits kilometrar av utlagda vägar är kanske en tanke som aldrig har behövts omsättas i praktiken. Forntidsvägarna har krävt förstärkningar på svaga punkter men med hedlandskap har det inte krävt stora ansträngningar.
Dock finns det spår av vägar för boskap ner till beten vid kusterna här i Skåne.
Opager
-
Bäckahästen
Hedlandskap
Nu vet jag inte hur det var just i Skåne, men jag har fått för mig att det under forntiden var betydligt tätare och ogenomtränglig urskog i stora delar av Sverige.
Re: Hedlandskap
Blekinges norra delar och södra Småland var antagligen beskogade av stora ekar, tall, björk och hassel. Granen kom sent till dessa områden. (http://pub.epsilon.slu.se/4298/1/Johansson_M_1996.pdf)
Stora lövskogar tenderar ju att ge lägre undervegetation, så det borde inte vara allt för vildvuxet. Där emot är terrängen inte så rolig alla gånger eftersom inlandsisen roat sig med att släppa ifrån sig allehanda avfall lite överallt
Stora lövskogar tenderar ju att ge lägre undervegetation, så det borde inte vara allt för vildvuxet. Där emot är terrängen inte så rolig alla gånger eftersom inlandsisen roat sig med att släppa ifrån sig allehanda avfall lite överallt
-
Bäckahästen
Intressant! Jag skall läsa igenom det noggrannare så fort tid ges. 
-
Bäckahästen
Det här är nya uppgifter för mig. Har du en karta över var ljungheden tidigare fanns?
Enligt SLU var situationen såhär i början av 1900-talet:Bäckahästen skrev:Det här är nya uppgifter för mig. Har du en karta över var ljungheden tidigare fanns?

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... g1/kartor/
Annars kan man ju konstatera att ljunghedarna börjar komma i takt med att betet blir allt viktigare och befolkningen ökar. Jag skulle utifrån det 20-talet pollendiagram jag kollat under senare tid säga äldre bronsålder, åtminstone för hallands slättbygd - ljunghedar i skogsbygden kommer senare.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.
Som kuriosa kan nämnas att man tyckte att det halländska landskapet var så hedpräglat att det borde lämpa sig för inplantering av moripa. Moripan är en underart av dalripan som vi annars har i tex skottland. Det gick sisådär. Det fanns moripor i Halland från 1861 och frammåt. De sista observerades i Lindome i norra halland på 1950-talet.
Det ser alltså ut som om hedlandskapet har sin största utbredning i början av förra seklet, och att det minskar i omfång ju tidigare vi går. På järnåldern var det alltså inte alls så utbrett, är det en riktig slutsats?
Ser man på underlaget till den kartan Leif visat så har Blekinge, Kalmar och Jönköpings län mycket små arealer hed, Kronoberg aningen mer, förmodligen främst i gränsområdet mot Halland som har stor andel hed.
Ser man på underlaget till den kartan Leif visat så har Blekinge, Kalmar och Jönköpings län mycket små arealer hed, Kronoberg aningen mer, förmodligen främst i gränsområdet mot Halland som har stor andel hed.
Mja. I pollendiagrammen så är ljunghedarna i Halland påtagliga redan under bronsåldern, åtminstone lokalt. Hur den utbredningen är i förhållande till situationen kring 1860, då man började plantera igen dem, vet jag inte för det brukar vara lite sisådär med pollenproverna i så sena tider.
Möjligt är därföratt vi har ett maximum i mitten av 1800-talet och att den bild vi ser från början av 1900-talet är en situation där de rean börjat minska. Jag har dock inte tillräckligt på fötterna för att driva detta på allvar.
Möjligt är därföratt vi har ett maximum i mitten av 1800-talet och att den bild vi ser från början av 1900-talet är en situation där de rean börjat minska. Jag har dock inte tillräckligt på fötterna för att driva detta på allvar.