Aktuelle danske fund, såsom Gesta Wulinensis og den store Jellingepalisade, giver os anledning til at tro, at Kiev havde en vis - måske stor - betydning for den danske stats grundlæggelse i det tiende århundrede.
I den forbindelse kunne man jo her føre en debat om de aktuelle storpolitiske begivenheder, og jeg vil derfor give et helt neutralt (?) oplæg:
Vi er vidne til at det demokratiske USA, der siden Anden Verdenskrig har sat en stor del af dagsordenen i det storpolitiske spil, har besluttet at hjælpe Ukraine med at modstå den russiske aggression. Angiveligt drejer det sig om at Ukraine, i stedet for at være underlagt en autokratisk, udemokratisk "storebror" ønsker at tilslutte sig den frie verden.
Men fra Ruslands synspunkt er det snarere en fjendtlig og beregnende indblanding i det interne, tusind år gamle russisk-ukrainske forhold, hvorunder USA skulle have financieret et statskup i 2014 med henblik på at give en russiskfjendtlig minoritet magten i Kiev.
Hvem har ret?
Ukraine og Det store Skisme
-
Mio Nielsen
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
- Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig
-
Mio Nielsen
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
- Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig
Re: Ukraine og Det store Skisme
USA er ikke blot demokratisk, men har virkeligt et politisk system med rigtig megen plads til individuel frihed. I sammenligning har Rusland et statsligt system, der er opbygget på den ortodokse kirke, og i hvilket den kommunistiske æra også havde dybe kristne rødder i marxismens utopi om at give proletariatet magten.
Dagens Rusland har imidlertid opgivet den drøm, og politisk realisme har medført at landet først har sat sig op mod USA efter at have skabt en magtfuld koalition af folkerige lande, specielt Indien og Kina. Således er vi kommet i den situation at demokratiets bannerførere er oppe mod et flertal af verdens befolkning.
Det er også en voldsom provokation at USA forsøger at løsrive Ukraine fra Rusland. Det minder lidt om Kosovo!
Selvom USA stadig har enorm finansiel styrke, og muligvis vil kunne vinde den aktuelle krig og altså dele det historiske Rusland i to indbyrdes fjendtlige dele, så er det sandsynligt, at det globale syd vil fortsætte oprøret med andre midler. Kampen mellem dem og os kan altså enten slutte ret hurtigt, ved at "vi" giver efter, eller trække ud i århundreder, specielt i det vanskelige og ubehagelige job, der består i at inddæmme Kina og gøre dette land lige så fattigt og magtesløst som det var for hundrede år siden.
Så jeg mener altså, at vi bør give efter og standse krigen i Ukraine ved at åbne for en multilateral verden og give Rusland adgang til de russisktalende egne af Ukraine.
Sådanne meninger er iøvrigt temmelig udbredte i USA.
Dagens Rusland har imidlertid opgivet den drøm, og politisk realisme har medført at landet først har sat sig op mod USA efter at have skabt en magtfuld koalition af folkerige lande, specielt Indien og Kina. Således er vi kommet i den situation at demokratiets bannerførere er oppe mod et flertal af verdens befolkning.
Det er også en voldsom provokation at USA forsøger at løsrive Ukraine fra Rusland. Det minder lidt om Kosovo!
Selvom USA stadig har enorm finansiel styrke, og muligvis vil kunne vinde den aktuelle krig og altså dele det historiske Rusland i to indbyrdes fjendtlige dele, så er det sandsynligt, at det globale syd vil fortsætte oprøret med andre midler. Kampen mellem dem og os kan altså enten slutte ret hurtigt, ved at "vi" giver efter, eller trække ud i århundreder, specielt i det vanskelige og ubehagelige job, der består i at inddæmme Kina og gøre dette land lige så fattigt og magtesløst som det var for hundrede år siden.
Så jeg mener altså, at vi bør give efter og standse krigen i Ukraine ved at åbne for en multilateral verden og give Rusland adgang til de russisktalende egne af Ukraine.
Sådanne meninger er iøvrigt temmelig udbredte i USA.
Re: Ukraine og Det store Skisme
Ett väldigt märkligt inlägg från dig Mio! När Sovjetunionen upplöstes så bildades ett antal olika länder, självstyrande stater som alla accepterade och erkände, inklusive Ryssland. När Ukraina valde att vända sig västerut så reagerade Putin och Ryssland instinktivt och Putin startade krig! Först genom att skicka in soldater utan nationsbeteckningar (2014) och sedan genom en direkt invasion. Självklart så kan det inte accepteras, kan du presentera några historiska eller arkeologiska fynd som ger ett stöd för Rysslands försök att erövra Ukraina? Om inte bör väl diskussionen föras i ett politiskt forum än i ett arkeologiskt??
-
Mio Nielsen
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
- Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig
Re: Ukraine og Det store Skisme
dersa, jeg vil lige vente lidt med at svare dig.
For at skrive, at de grupper i USA, der tilsyneladende mener som jeg, ofte har et helt andet syn på verden.
For eksempel: John Mearsheimer argumenterer for at standse krigen i Ukraine, men hans synspunkt er, at det er Kina der er USA's virkelige rival og dermed fjende. Han mener altså at Washington burde have gjort Rusland til sin ven, for bedre at bekæmpe Kina.
For nogle mennesker er kristendommen helt afgørende, og for dem kan og bør vi aldrig blive venner med Kina, så længe landet ikke er kristent.
Som allerede sagt, er krigen i Ukraine efter min mening en udløber af nogle gamle stridigheder i forbindelse med Det store Skisme fra middelalderen.
For at skrive, at de grupper i USA, der tilsyneladende mener som jeg, ofte har et helt andet syn på verden.
For eksempel: John Mearsheimer argumenterer for at standse krigen i Ukraine, men hans synspunkt er, at det er Kina der er USA's virkelige rival og dermed fjende. Han mener altså at Washington burde have gjort Rusland til sin ven, for bedre at bekæmpe Kina.
For nogle mennesker er kristendommen helt afgørende, og for dem kan og bør vi aldrig blive venner med Kina, så længe landet ikke er kristent.
Som allerede sagt, er krigen i Ukraine efter min mening en udløber af nogle gamle stridigheder i forbindelse med Det store Skisme fra middelalderen.
-
Mio Nielsen
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
- Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig
Re: Ukraine og Det store Skisme
I Danmarks forhold til hertugdømmerne Slesvig og Holstein har vi en parallel til hvad der skete med følelserne i Rusland, da Kiev besluttede at ville gøre det ukrainske sprog til det eneste officielle sprog i landet.
Vi danskere besluttede, i 1848 tror jeg, at nedlægge det tyske kancelli, således at borgere i Holstein måtte lære dansk hvis de ville kontakte statsadministrationen.
Det brød holstenerne sig ikke om og Prøjsen støttede dem. Ejendommeligt nok fik de også støtte fra England. Derimod fik de ikke støtte fra mig. De gik i krig uden min tilladelse!
På samme måde gik russerne i krig uden min tilladelse, da russisk sprog blev gjort ulovligt i Ukraine.
Jeg gir ikke noget stöd til Rysslands försök... Jeg konstaterer at en handling har ført til en konsekvens.
Jeg vil også nævne Den amerikanske Borgerkrig. Da Nordstaterne besluttede at bruge magt for at tvinge Sydstaterne til at forblive i USA, så fik sidstnævnte støtte fra både Frankrig og England, for de havde loven på deres side. Men for Lincoln havde loven ikke altid ret - og Nordstaterne fik iøvrigt støtte fra Rusland. Og fra mig!
Re: Ukraine og Det store Skisme
Tråden låst tills vidare då den verkar ha sin huvudbäring på modern konflikt och politik