Kvinnliga/manliga båtgravar
Kvinnliga/manliga båtgravar
Jag läste på ett annat forum att runt Gamla Uppsala finns endast manliga båtgravar och i Västmanland finns endast kvinnliga båtgravar. Är det inte på tiden att vi tar död på denna myt. Redan i Gamla Uppsala finns det både manliga och en kvinnlig båtgrav. På tex båtgravfältet i Tuna i Alsike, Uppland finns det både manliga och kvinnliga båtgravar. Hur kommer det sig att dessa gamla föreställningar kan leva kvar så länge?
Re: Kvinnliga/manliga båtgravar
Min gissning är för att kvinnliga gravar inte passar in i mytbilden om Vendel och GU, en myt som trots allt inte är ihjälslagen. Båtgravarna kopplas ihop med kungamakt, Valhall och allt möjligt, och då passar kvinnogravarna helt enkelt inte in.
Det finns arkeologer som är väldigt fast i antingen förförståelsen om vilket kön ting och företeelser signalerar eller det strikt biologiska könet. Vi har fortfarande en bra bit kvar i förståelsen av könsroller, såväl biologiska som konstruerade, i förhistorien. Och hur vi hanterat detta har varierat över tid, samtidigt som tolkningarna i många fall speglat uppfattningar i samtiden. Så även idag....
I samband med att jag skrev en artikel till vänboken till Elisabeth Arwill Nordbladhs pensionering fick jag anledning att kika lite på det. Ett roligt fynd som beroende på vilka könsmarkörer man tittade på antingen signalerade ett manligt eller kvinnligt biologiskt kön. Fynden var sådana sm vanligen signalerar ett manligt genus. En rolig grav att vända och vrida på, inte minst med tanke på Elisabeths forskningsinsatser. Samtidigt en artikel som hade varit svår att skriva i 1950-talets akademiska klimat samtidigt nästan en bagatell i dagens akademiska klimat.
Ergo, det är svårt att ändra gamla tolkningar och uppfattningar - precis som Yngwe antyder.
I samband med att jag skrev en artikel till vänboken till Elisabeth Arwill Nordbladhs pensionering fick jag anledning att kika lite på det. Ett roligt fynd som beroende på vilka könsmarkörer man tittade på antingen signalerade ett manligt eller kvinnligt biologiskt kön. Fynden var sådana sm vanligen signalerar ett manligt genus. En rolig grav att vända och vrida på, inte minst med tanke på Elisabeths forskningsinsatser. Samtidigt en artikel som hade varit svår att skriva i 1950-talets akademiska klimat samtidigt nästan en bagatell i dagens akademiska klimat.
Ergo, det är svårt att ändra gamla tolkningar och uppfattningar - precis som Yngwe antyder.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.
-
Carl Thomas
Hittade en uppgift att båtgrav 3 och 7 i Vendel kan vara kvinnogravar?
Det är första gången jag läst den uppgiften. Kan någon bekräfta denna uppgift?
Läs: https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... oping-/103
Thomas
Det är första gången jag läst den uppgiften. Kan någon bekräfta denna uppgift?
Läs: https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... oping-/103
Thomas
Historia är färskvara.
Jag måste ifrågasätta trådens premiss. Är det verkligen en etablerad myt att båtgravarna i Uppland enbart skulle innehålla män? Jag har då aldrig stött på den. Vendel och Valsgärde, visst, men Uppland? Om man har någon lite mer insatt kunskap om båtgravarna än gemene man så torde man veta att Tuna i Alsike innehåller flera båtgravar som tolkats som kvinnogravar. Båtgravarna i Gamla Uppsala förstår jag att inte alla har koll på, då de inte publicerades förrän på 2000-talet, men alla som har varit på Gamla Uppsala Museum har sett de fina fynden från den bäst bevarade båtgraven - vilka tydligt presenteras som detaljer från en kvinnas klädedräkt.
Kvinnor i Vendel? Har inte sett det sägas med någon säkerhet, men har för mig att någon forskare sagt att någon av de skadade gravarna skulle kunna innehålla en kvinna. Kan gräva lite när jag får tid.
Kvinnor i Vendel? Har inte sett det sägas med någon säkerhet, men har för mig att någon forskare sagt att någon av de skadade gravarna skulle kunna innehålla en kvinna. Kan gräva lite när jag får tid.
Jag har kollat runt lite snabbt (då jag inte kommer hinna göra det imorgon) och den där källan verkar inte särskilt tillförlitlig. Som sagt, vissa av båtgravarna i Vendel är mycket fragmentariskt bevarade pga plundring, sentida skador och undermålig arkeologisk utgrävning, men jag hittar inga tecken på att några tydligt "kvinnliga" föremål förekommer i några av dem. Tex John Ljungkvist verkar räkna alla som manliga.
Såg dessutom några andra fel bara på den sidan i källan - Ottarshögen anses idag vara 50-100 år yngre än 500 e.Kr., och Gamla Uppsala har inte bara kvinnliga båtgravar, utan en kvinnlig och en manlig, samt en som var för skadad för att könsbedömmas.
Såg dessutom några andra fel bara på den sidan i källan - Ottarshögen anses idag vara 50-100 år yngre än 500 e.Kr., och Gamla Uppsala har inte bara kvinnliga båtgravar, utan en kvinnlig och en manlig, samt en som var för skadad för att könsbedömmas.
-
Carl Thomas
AndreasE, jag håller med dig - därav min fråga om någon annan hört talas om detta.
Sök gärna senare mer information om detta om du har tid, lust ork, osv. Bra att konfirmera - eller avliva - informationen.
Thomas
Sök gärna senare mer information om detta om du har tid, lust ork, osv. Bra att konfirmera - eller avliva - informationen.
Thomas
Historia är färskvara.
-
Bäckahästen
John Ljungkvist verkar vara lite av en husgud för dig eftersom du alltid refererar till honom. Personligen vill jag läsa flera olika forskares syn på samma sak för att få en bredare förståelse om ämnet.AndreasE skrev:Jag har kollat runt lite snabbt (då jag inte kommer hinna göra det imorgon) och den där källan verkar inte särskilt tillförlitlig. Som sagt, vissa av båtgravarna i Vendel är mycket fragmentariskt bevarade pga plundring, sentida skador och undermålig arkeologisk utgrävning, men jag hittar inga tecken på att några tydligt "kvinnliga" föremål förekommer i några av dem. Tex John Ljungkvist verkar räkna alla som manliga.
Intressant GU delade kön ang båtgravar. Annars har vi Vendel-Valsgärde (Fyrisån) som manlig, Tuna i Badelunda, kvinnliga och Norsa med både och som det verkar men möjligen kan du Andreas lösa en gåta, hur många båtgravar grävdes ut, enligt vissa källor 1 men enligt andra 2, dessutom har vi uppgifter kring en kammargrav som kan vara den felande länken. Jag och en kompis har funderat länge kring detta.
Husgud? Nej, men nu råkar just John vara en av de forskare som arbetar mest med det här materialet (elitmiljöer från vendeltid/vikingatid i Mälardalen) för närvarande, och som publicerat om det mest nyligen. Han är dessutom duktig på föremålsdatering, vilket långt ifrån alla forskare arbetar med. Sen är hans forskning ovanligt tillgänglig, då han har lagt ut mycket på Academia vilket förstås hjälper då man snabbt kollar upp saker till en diskussion på ett internetforum. Han är dessutom respekterad inom branschen och anses vettig.Bäckahästen skrev:AndreasE skrev: John Ljungkvist verkar vara lite av en husgud för dig eftersom du alltid refererar till honom. Personligen vill jag läsa flera olika forskares syn på samma sak för att få en bredare förståelse om ämnet.
(Full disclosure: känner dessutom John och har deltagit vid några av hans forskningsundersökningar, även om det nu var några år sedan)