Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Kungsune

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 20 juni 2017, 19:37

Nej det är håkon. Det är jag som har migrän:-(. Sorry! Problemet kvarstår;-)

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 juni 2017, 19:39

Ingen som har sågat någonting om 500-talets götar. Nu var det tydligen Magnus den gode istället för Håkon den gode. Därav förvirringen.
jodå! Det har vi allt gjort! Ingen har kunnat visa att geatas är götar.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 20 juni 2017, 19:50

Kungsune skrev:
Ingen som har sågat någonting om 500-talets götar. Nu var det tydligen Magnus den gode istället för Håkon den gode. Därav förvirringen.
jodå! Det har vi allt gjort! Ingen har kunnat visa att geatas är götar.
Vilka är vi? Återigen, du får gärna tro att geatas är jutar och att Uppland låg på Kinnekulle.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 20 juni 2017, 19:53

Lika lite som att Svear har med Suioner etc att göra. Vi vet då inte heller om begreppet Suioner eller Svear har någon koppling till det som idag är Sverige.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 juni 2017, 20:06

Starkodder- angående sågning av att geatas bara är götar- Du och jag och resten av kollektivet. Vi har dragit denna fråga i flera trådar på olika forum. Jag har varit på disputationer i ämnet och talat med flera professorer. Ingen har något handfast. Det är bara att konstatera. Vi har några alternativa betraktelsesätt men kan inte påstå att en är rätt. Jag kan tänka mig ett scenario där götar och svear är skilda från början men då måste man förklara källorna med att de synkroniserat de båda grupperna i efterhand. Det är varken ovanligt eller otänkbart. Man kan också tänka sig att svear från början är en allmän term för alla skandinavier och götarna är den folkrikaste delgrupoen efter att skåningarna utgått. Sedan har man den traditionella där svear och götar är skilda ända till medeltiden. Då måste man göra våld på källorna och förklara motsägelser med dålig underättelse osv.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 juni 2017, 20:09

du får gärna tro att geatas är jutar och att Uppland låg på Kinnekulle.
Vad jag tror är ointressant. Vad vi kan veta är det intressanta. Där skiljer sig våra mål åt.
Kinnekulles platå hette bevisligen Upplanden. Det finns medeltida manuskript bevarade.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 20 juni 2017, 20:17

Kungsune skrev:
du får gärna tro att geatas är jutar och att Uppland låg på Kinnekulle.
Vad jag tror är ointressant. Vad vi kan veta är det intressanta. Där skiljer sig våra mål åt.
Kinnekulles platå hette bevisligen Upplanden. Det finns medeltida manuskript bevarade.
Skiljer sig våra mål åt? Det får du gärna tro också. Du tycks ha fastnat vid ett av många Upplandsnamnen i Sverige. Tar vi t ex upplanda så finns de i flera län, såsom Småland, Värmland och Uppland. Åle den oppländske tycks ha flyttat runt rätt så mycket. Det är tur vi inte har en smålänning som lika envist hävdar att han bodde just i Upplanda utanför Vetlanda.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 juni 2017, 20:23

Åle den uppländske. Han dräps på vänern. Det enda passande uppland som finns där är på Kinnekulle. Det är dessutom en plats där några av sveriges mäktigaste män haft sina kärngårdar under medeltid och renässans. Inget man ska blunda för.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 20 gång.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 juni 2017, 20:30

Valdemar. Angående hauka fjöllum fyrisvalla så har jag inte gjor någon översättning. Jag har däremot tagit del av forskares översättningar. Direktöversatt blir det ungeför att Männen bar guld (krigets frukt) över hökfjället fyrisvallen Håkons arv ... osv. I fortsättningen talas om branta vallar och den nedgående solen som lyser på dessa. Kenningen kan vara rätt men då tack vare att den är dubbelbottnad som den i regel är. Vi har ju parallellen till älvfjällsguldet vid fyris i en annan dikt !-). Mycket tydligt om man vågar öppna ögonen.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 20 juni 2017, 20:35

Kungsune skrev:Åle den uppländske. Han dräps på vänern. Det enda uppland som finns där är på Kinnekulle. Det är dessutom en plats där några av sveriges mäktigaste män haft sina kärngårdar under medeltid och renässans. Inget man ska blinda för.
Jag vet att Kinnekulle var viktigt, men detta är 500-talet. Det finns ingenting i beskrivningen som säger att Åle bodde nära där han stupade. Vi vet inte heller var på Vänern slaget var. Det har bara antagits att det var på västgötasidan.

Skriv svar