Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Kungsune

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 17 juni 2017, 14:55

Nej inget kursbrott vid kullen som gör att du tappar landsikte. Jag skulle nog själv kunna skriva i en text att målet är nått om jag seglat från Grenå till Lomma och inser att jag kommit till Öresund då Klinteberg uppenbarar sig. Exakta tidsangivelser saknas ju där. Vad vet vi om det seglades några timmar till efter uppenbarelsen? "Målet" kan ju vara att man nått sikte på Scedelanden ex. Det här skildrar ju en tid då landmärken betydde allt.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 juni 2017, 15:06

Kungsune skrev:Nej inget kursbrott vid kullen som gör att du tappar landsikte. Jag skulle nog själv kunna skriva i en text att målet är nått om jag seglat från Grenå till Lomma och inser att jag kommit till Öresund då Klinteberg uppenbarar sig. Exakta tidsangivelser saknas ju där. Vad vet vi om det seglades några timmar till efter uppenbarelsen? "Målet" kan ju vara att man nått sikte på Scedelanden ex. Det här skildrar ju en tid då landmärken betydde allt.
Som sagt en tolkningsfråga då ;)

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 juni 2017, 15:09

Ja tidsaspekten men inte landsiktet! så länge man inte behöver tolka om eller avfärda det som står;-) Favoriten för heorot är väl normalt Leijre. Det är inte orimligt.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 juni 2017, 15:13

Kungsune skrev:Ja tidsaspekten men inte landsiktet! så länge man inte behöver tolka om eller avfärda det som står;-) Favoriten för heorot är väl normalt Leijre. Det är inte orimligt.
Du tolkar naturligtvis texten så att den ska passa din teori. Big deal.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 juni 2017, 15:26

Jag prövar att jämföra den efter alla teorier. Den som behöver minst utläggningar eller helst inte alls behåller jag. Göteborgare tycker dem är hemma när de ser Vinga fyr. Tycker att det kanske kan jämföras med hur Beowulfkvädet beskriver. Jag väljer väl snarast att inte tolka in något mer än precis vad som står. Jag är precis som du tveksam till landskapsbilden runt Heorot men det finns ingen motsättning. Man behöver inte rumstera om riktningar eller element.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 juni 2017, 15:31

Kungsune skrev:Jag prövar att jämföra den efter alla teorier. Den som behöver minst utläggningar eller helst inte alls behåller jag. Göteborgare tycker dem är hemma när de ser Vinga fyr. Tycker att det kanske kan jämföras med hur Beowulfkvädet beskriver. Jag väljer väl snarast att inte tolka in något mer än precis vad som står. Jag är precis som du tveksam till landskapsbilden runt Heorot men det finns ingen motsättning. Man behöver inte rumstera om riktningar eller element.
Jag finner ingen motsättning i vad det står i texten och en färd från Göta älv till Själland. Vare sig längs kusten eller rakaste vägen.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 juni 2017, 15:45

Jo, att de korsar havet!

I Kalfsvisa får vi reda på att Adils häst slängt av kungen spjutsårad östpå efter Vänerslaget. Detta efter att han dräpt Åle. I kalfsvisa stupar alltså både Åle och Adils vid Vänerslaget vilket inte stämmer med Saxo och Snorre. Är det någon som varit inne på den problematiken?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 17 juni 2017, 16:09

Starkodder
Brondingar enligt din tanke.. varför inte? Att de nämns i Widsith stärker tanken på att de är en "större" gruppering. Placeringen av Götar och Svear parallellt i Widsith är en tydlig placering av dessa två olika stammar/förbund nära varandra men inte inkluderade i varandra, vilket passar bra med Beowulf.

Har själv seglat från Skagen till Bohuskusten många gånger.
Beskrivningen av när Havs-Götarna kommer hem är för en Bohuslänning väldigt bekant. Skall man krampa fram alternativ bör man gå hela vägen runt till Blekinge för att få en liknande kust etc.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 juni 2017, 17:00

Valdemar skrev:Starkodder
Placeringen av Götar och Svear parallellt i Widsith är en tydlig placering av dessa två olika stammar/förbund nära varandra men inte inkluderade i varandra,
Ett påstående som du fått bemött förut.

Widsith räknar upp ett antal folknamn där flera är överlappande och inkluderande. Han har t.ex. med flera sorters Daner, flera sorters Thurunger och flera sorters goter. Han har dessutom med Vikingar och Vikingar bredvid alla andra Skandinaver vilket med ditt resonemang skulle påvisa att varken daner eller svear kunde vara vikingar eller Väringar. Ditt argument lider alltså av stark inkonsekvens och hålle rinte för prövninge ens inom samma vers. Jag tycker nog man kan begära att man granskar sin egen tes åtminstone i den följande textraden innan man framför den som argument...

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 juni 2017, 17:26

Kungsune skrev:Jo, att de korsar havet!

I Kalfsvisa får vi reda på att Adils häst slängt av kungen spjutsårad östpå efter Vänerslaget. Detta efter att han dräpt Åle. I kalfsvisa stupar alltså både Åle och Adils vid Vänerslaget vilket inte stämmer med Saxo och Snorre. Är det någon som varit inne på den problematiken?
Var är din översättning?

Skriv svar