Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 29 april 2015, 20:17

På Arkeologiforum hade vi många livliga diskussioner om ved, vedåtgång och hur man eldar.

Det finns två böcker jag rekommenderar alla intresserade att läsa i dessa ämnen.

Eld, av Yngve Ryd, Natur och Kultur.

Ved, av Lars Mytting, Natur och Kultur.

Böckerna ger en beskrivning över vedhantering, från rot via lagring i vedbod till eldning. Böckerna tar även upp vedförbrukning.

Thomas
Historia är färskvara.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av anganatyr » 29 april 2015, 20:23

Att förstå eldning är en viktig pusselbit till att förstå dåtidens samhälle som var så beroende av elden som värme, lyse, matlagning mm.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Bäckahästen » 1 maj 2015, 21:32

Står det något om hur de lyckades värma upp de stora långhusen? Hade de flera härdar för att lyckas med detta?

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 21:53

Carl Thomas skrev:På Arkeologiforum hade vi många livliga diskussioner om ved, vedåtgång och hur man eldar.

Det finns två böcker jag rekommenderar alla intresserade att läsa i dessa ämnen.

Eld, av Yngve Ryd, Natur och Kultur.

Ved, av Lars Mytting, Natur och Kultur.

Böckerna ger en beskrivning över vedhantering, från rot via lagring i vedbod till eldning. Böckerna tar även upp vedförbrukning.

Thomas
Läs för guds skull den gigantiska tråden om vedeldning på Arkeologiforum innan den försvinner ! Där har Carl Thomas öppnat ögonen på många. Han har ju levt vildmarksliv som samerna i tjugo år och har milt sagt gedigna erfarenheter av vedeldning och åtgången av ved. Jag lärde mig mycket !

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 1 maj 2015, 22:32

Böckahästen, nej, tyvärr står det ingenting om detta.

Problemet med t.ex. Antal härdar är att vedåtgången ökar med 100% när men byggt och använder den andra härden...

Med 1 härd är vedförbrukningen ca 80 - 100 kubikmeter ved per år i ett långhus. Används 2 härdar fördubblas vedförbrukningen.

Test i långhuset i Gene visade på, om jag minns rätt, ca 200 kubikmeter årsförbrukning. Man förbrukade 0,67 kubikmeter ved per dygn - vintertid.

Källa: http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf. Sid 177>

En del av vedförbrukningen beror på att man eldade fel genom att skärma bort värmestrålningen.
O.67 kubikmeter per dygn X 365 dagar blir 250 kubikmeter per år. Under sommarhalvåret sjunker vedåtgången så 250 kubikmeter är fel siffra. Jag uppskattar en årsvedförbrukning till ca 80- 100 kubikmeter per år.

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Bäckahästen » 1 maj 2015, 22:41

Tack!

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 4 maj 2015, 08:16

Kikar man på den fornnordiska SÅngen om Rig http://heimskringla.no/wiki/Rigstula_(Erik_Brate) så finns det några intressanta passager som berör eldning. Jag minns inte om dessa återgavs i den gamla AF tråden men dessa strofer är väl värda att lyfta upp igen. Jag är medvetenom att det blir några långa citat nu och att jag riskerar att bryta mot citatreglerna men jag tycker att detta exempel är belysande för situationen.

Sången om Rig handlar alltså egentligen om samhällsordningen, dvs uppdelningen i fria och trälar samt hur den infogas i den gudomliga ordningen.
9.
Han började sedan
försöka sin kraft,
binda bast
och bördor göra,
och drog hem ris
dagen i ända.
Dra hem ris bör i detta sammanhang likställas med att hämta bränsle till elden. Och det var den manliga trälens uppgift att dra ris.
12.
Barn de födde,
bodde nöjda.
Följande voro namnen:
Reim och Fjosner,
Klur och Klegge,
Kefser, Fulner,
Drumb, Digralde,
Drott och Hosver,
Lut och Leggialde;
de lade stengärdsgårdar,
gödslade åkrar,
gödde svin,
vallade getter,
gingo på torvtäkt.
Intressant passage som bland annat tar upp trälarnas namn. Sist i passagen nämns torvtäkt. Nu kanske detta inte är det viktigaste bränslet i Sverige men på andra platser i Norden bör det ha varit det.
14.
Rig gick därpå
raka vägen,
kom till en hall,
mot sin karm var dörren.
In han gick,
eld var på golvet,
satt där ett äkta par,
sysslorna skötte.
Där kom själva elden. Placerad i hallen. Att elden brinner i framför allt hallen är återkommande. När jag gav mig i kast med den värsta zombie sagan, Eyrbryggarnas saga, noterade jag att det stora återkommande problemet inte var att zombiesarna kom tillbaka och hade ihjäl en och annan på gården utan att de ständigt drogs till elden och kvävde den.

Kost sagt. Ved och eld var djävligt viktigt. Så viktigt att man hade arbetskraft särskilt avsatt för att ordna bränsle av alla tillgängliga slag. Det är vad de skriftliga källorna säger. Och ser man till mängden eldar, härdar, kokgropar, härdgropar etc blir man lätt förundrad. Gjorde de inget annat än att elda?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 4 maj 2015, 14:11

Leif, våra förfäders eldar brann i princip alltid. När de inte brann låg glöden kvar under ett asklager så att men snabbt kunde få upp eld igen - detta är min erfarenhet efter att jag levt med eldstad på golvet under lång tid i min bostad.

Att man drog ris ser jag inte som märkligt, ris ger snabb, kortvarig, hög värme, som används till att värma upp bakugnar - och till att snabbgrädda bröd. Ris eldade man inte i bostaden för att få värme.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 4 maj 2015, 16:04

Jo, så är det nog Carl Thomas. Men just det där med arbetsfördelning och vad som faktiskt tar tid är inte så lätt att komma åt arkeologiskt, det gör Sången om Rig extra intressant. Och det där med eldning är inte så lätt att förstå för de som får sin värme via en elradiator....

Hemma eldar vi med ved, ett begränsat system med kökspanna. Det gör betydelsen av att behålla glöd över natten är oerhört viktig. Så frågan är faktiskt om inte själva glöden är viktigare än elden när man skall försöka förstå de som bodde på de här breddgraderna för tusentals år sedan.

För övrigt fick ungarna, 8 och 10 år, hjälpa till med veden på allvar i helgen. Jag valde att lyfta fram det grundläggande hantverket och ungarna klöv nog nästan 1/4 kubik med yxa.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Böcker om eldning, ved och vedåtgång

Inlägg av Wurner » 4 maj 2015, 16:18

Om elden som ritual, här är en artikel från Anders Kaliff vid Uppsala Universitet.
Den vediske Agni och skandinaviska eldritualer – ett möjligt samband?, sid. 167. Tyvärr är texten lite konstig, i alla fall på min dator.

Artikeln beskriver indiska ritualer kring eld och eldning och spekulerar utifrån arkeologi och mytologi om eventuella paralleller i Skandinavien.

Skriv svar