Erik den Helige

1066 - 1520
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Erik den Helige

Inlägg av Valdemar » 18 mars 2016, 13:35

Varnhem är verkligen spännande!

Nu verkar ju även sannolikheten vara stor att Erik den Helige hade sin hemmabas där, enligt isotopanalyser som publicerades i veckan.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Unika barnkistor hittade i Varnhem

Inlägg av Carl Thomas » 18 mars 2016, 14:12

Intressanta uppgifter!

Erik den Heliges isotopsundersökning är intressant, speciellt tolkningen som skrivs om här:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nya- ... e-ar-sant/

Min bild av isotopundersökningar är att de ger ett resultat om var en person vuxit upp - inte var personen levt de sista 10-15 åren? Har jag fel bild här?

Sedan säger man att detta inte motsäger att han levde sina sista år i Uppland... Nej, det gör det naturligvis inte :) det motsäger inte att han under de sista åren bodde i Skåne heller..eller i England...

Thomas
Historia är färskvara.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Unika barnkistor hittade i Varnhem

Inlägg av Wurner » 18 mars 2016, 14:23

Beror nog på vilken vävnad man testar. Emalj nybildas inte så det kan visa var personen befann sig i barndomen. Ben omsätts, men långsamt. Skulle man ha hår och ta prover på det så visar det senaste året/åren.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Unika barnkistor hittade i Varnhem

Inlägg av Carl Thomas » 18 mars 2016, 14:32

Du har helt rätt Wurner, jag läste på och under de senaste åren har man kunnat analysera isotoper i annat än tänder. Jag hoppas att man även tagit prover från EdH tänder så att det gpr att se var han vuxit upp också.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Unika barnkistor hittade i Varnhem

Inlägg av Yngwe » 18 mars 2016, 14:37

Observera att Isotop-analysen egentligen inte visar att han kom från Varnhem, utan att resultatet är likt resultaten från ben som tagits i Varnhem. Till SR säger Kerstin Lidén
Det enda vi kan göra egentligen är att utesluta platser, inte peka ut platser,

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Unika barnkistor hittade i Varnhem

Inlägg av MrB » 18 mars 2016, 21:45

Kan inte Erik den helige och analyserna av hans förmodade skelettdelar få en egen tråd?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Erik den Helige

Inlägg av Yngwe » 18 mars 2016, 22:52

Flyttat inlägg till denna tråd.

Tinget

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Erik den Helige

Inlägg av Kungsune » 19 mars 2016, 18:09

Lite lustigt att man skriver att det var en överraskning med träffbilden på varnhem(skaraborgsbygden). Det är väl en av de mest förutspådda resultaten? Dessutom en av de starkaste indicierna jämte halskotskadan på att det verkligen är Erik. Var han egentligen blev bragt om livet vet vi ännu inte. Att kungen gravläggs i det nyblivna ärkesätet känns naturligt men att han ska ha mördats där kan vara en sen tradition. Det finns ju gamla traditioner om att han slogs ihjäl i Gäsene kungsgård också.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 19 mars 2016, 23:32

Är man övertygad om att EdH är en man från Uppland så blir det naturligtvis en överraskning :)

Tror man som jag att han var från Götaland blir det bara en bekräftelse.

Vi får se vad framtida undersökningar ger för mer Information. Han ca 35 år gammal, de senaste 10-15 åren bodde han tydligen i Varnhemstrakten - i alla fall i Götaland. Säger tänderna att han även växte upp där också så blir han Göte från födseln.

Det viktiga är ju att de prov som tas redovisas öppet samt att vetenskapliga förklaringar är öppna och inte vinklade i någon "skolas" synvinkel.

Det har ju tyvärr redan börjat med att man skrev att det "inte utesluter att han bodde i Uppland de senaste åren". Jag tror tyvärr att fler sådana vinklade kommentarer kommer att framföras i framtiden - jag hoppas att jag har fel.

Jag hoppas att de inblandade inser att det är historia som skrivs just nu. Från en sägen har vi börjat få fram fakta. Om en tid vet vi hans DNA och har vi tur kan bi följa hans släkt både framåt och bakåt i tid. Detta kommer kanske att medföra att hans - och vår - historIa måste skrivas om. De nya uppgifter (fakta) vi får fram får inte bortförklaras för att de passa in i redan existerande synsätt.

Thomas
Historia är färskvara.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Erik den Helige

Inlägg av MrB » 20 mars 2016, 13:54

"Forskningsresultaten presenteras i en kommande artikel i tidskriften Fornvännen" enligt pressmeddelande den 2016-03-16, se vidare http://www.uu.se/press/pressmeddelanden ... pm&lang=sv

Även en radiointervju med ansvariga finns: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/69 ... gramid=412

Skriv svar