History freak skrev:Ja du, om detta tvista de lärde.

Allt talar för att det handlar om samma folk. Götar brukar onekligen folket söder om Kolmården kallas. Jag finner det sannolikt att svearna var folket norr om Kolmården när vi talar om vikingatid. Sveoner var nog det gemensamma namnet för svenskar.
Jag bör förtydliga mig. Jag tror att det fanns ett ord för svenskar då liksom nu. Det ordet var Sveoner. Sveonerna bestod grovt uppdelat i Svear (uppsveoner) som bebodde området norr om Kolmärden och Götar (nersveoner) som bebodde området söder om Kolmården.
Svearnas område var alltså Uppland, Södermanland, Västmanland, Gotland och Hälsingland (d.v.s. hela området norr därom).
Götarnas område var alltså Västergötland, Östergötland, Värmland, Dalsland, Öland och småländerna.
Skåne, Blekinge, Halland och Bohuslän var förmodligen oftast danskt.
Både CT och Vetgirig talar om en överbefälhavare med kunglig rang. Det är en intressant hypotes som vi nog bör fundera på. På Folkvandringstid gick ju germanerna ihop för att bekämpa Romarna. Då behövdes en överbefälhavare för Sveonernas styrkor. Man kan ju fundera på om det var Överbefälhavaren som var den kung som red Eriksgata. I övrigt bestod landet förmodligen av småriken med sina egna kungar.
*Källa behövs*