Sägner om forntida konungar m.m.

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Användarvisningsbild
Ljungquist
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 juli 2015, 19:51
Ort: Västergötland

Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Ljungquist » 2 december 2015, 18:28

Hej!

Jag har en fråga - I bygdehistorisk litteratur (sockenböcker etc.) omnämns ibland gamla muntliga sägner om forntida bygdekonungar, deras strider med mera. Finns det eventuellt något samlingsregister över sådana sägner? Kanske i något högskolearbete som någon gjort som del av ett större arbete?

Mvh Ljungquist

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Starkodder » 2 december 2015, 20:41

Ljungquist skrev:Hej!

Jag har en fråga - I bygdehistorisk litteratur (sockenböcker etc.) omnämns ibland gamla muntliga sägner om forntida bygdekonungar, deras strider med mera. Finns det eventuellt något samlingsregister över sådana sägner? Kanske i något högskolearbete som någon gjort som del av ett större arbete?

Mvh Ljungquist
Det tror jag inte finns, men hade naturligtvis varit intressant med ett sådant register. De jag själv kommer ihåg så här på rak arm är Ale vid Ales stenar, Ingel i Östra Ingelstad, Dag vid Dagshög, Frude vid Södra Vi osv. Ett hästjobb att samla in allt!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Yngwe » 2 december 2015, 22:09

Det vore onekligen en skattkammare. Jag kan spå på med dom två kungarna på Visingsö, Näsbokungen och Borgakungen som anlitade var sin trollkarl för att lösa sina tvister...

Om någon känner sig hugad kan kanske forumet bidra med en lämplig plattform för insamling av material.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Leif » 3 december 2015, 08:44

Varje socken med lite självaktning har ju sin kungagrav. Vi har Haraldskulle (aka storahögen), där såklart en kung Harald ligger begravd, hemma i min socken. Det är en högliknande naturbildning på en större friliggande kulle.

En systematisk genomgång av hela fornminnesregistret skulle med största sannolikhet ge sisådär 1000 liknande uppgifter från olika håll. Har för mig att det diskuteras i den gamla boken Fornlämningar och folkminnen (Burström/Winberg/Zachrisson).
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Ljungquist
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 juli 2015, 19:51
Ort: Västergötland

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Ljungquist » 3 december 2015, 10:01

Tack för svaren. Jag undrade mest för jag tycker det är roligt att läsa de här sägnerna (påhittade som med verklig bakgrund). Att sammanställa allt det är nog som Starkodder säger ett hästjobb, bara där jag själv bor (Västergötland) finns ju jättemycket. Och så det finns gott om "kungagravar"... Ska dock kolla den här boken Fornlämningar och folkminnen när jag får tillfälle.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Leif » 3 december 2015, 11:32

Olika sägner på temat plundring av specifika fornlämningar är också vanliga.

Vill du utforska det hela mer så är ju folkminnesarkiven rätt ställe att gå till: http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss.html
Där har du en avdelning ("DAG") belägen i Göteborg.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Jerrark
Inlägg: 495
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Jerrark » 9 januari 2016, 21:59

Leif skrev:Varje socken med lite självaktning har ju sin kungagrav. Vi har Haraldskulle (aka storahögen), där såklart en kung Harald ligger begravd, hemma i min socken. Det är en högliknande naturbildning på en större friliggande kulle.
Inte så långt därifrån ligger Haralds källa som en gång i tiden var en viktig hälsokälla. Här fanns små hus uppbyggda runt källan och t o m en doktor som ordinerade olika kurer till patienterna. Idag ligger källan nästan bortglömd i anslutning till en bondgård. Ett lock täcker källan, vilken numera liknar en vanlig brunn.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Leif » 11 januari 2016, 09:18

Jerrark skrev:
Leif skrev:Varje socken med lite självaktning har ju sin kungagrav. Vi har Haraldskulle (aka storahögen), där såklart en kung Harald ligger begravd, hemma i min socken. Det är en högliknande naturbildning på en större friliggande kulle.
Inte så långt därifrån ligger Haralds källa som en gång i tiden var en viktig hälsokälla. Här fanns små hus uppbyggda runt källan och t o m en doktor som ordinerade olika kurer till patienterna. Idag ligger källan nästan bortglömd i anslutning till en bondgård. Ett lock täcker källan, vilken numera liknar en vanlig brunn.
Den är inte bortglömd, den lever kvar. Vid midsommar går rätt många bygdebor dit för att dricka brunn.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Jerrark
Inlägg: 495
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Sägner om forntida konungar m.m.

Inlägg av Jerrark » 13 januari 2016, 14:10

Leif skrev: Den är inte bortglömd, den lever kvar. Vid midsommar går rätt många bygdebor dit för att dricka brunn.
Ja, du har rätt, det verkar som om intresset för källan har ökat igen. Dessutom brukar också fornminnesföreningen ha någon exkursion dit då och då :-)

Skriv svar