Hedlandskap

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Hedlandskap

Inlägg av Yngwe » 24 november 2015, 11:42

Men informationen i länken säger att avskogningen tog fart under 1600-tal. Så antingen har avskogning skett i cykliskt, eller så är hedlandskapet mindre utbrett än efter 1600-talet...

jancro

Inlägg av jancro » 24 november 2015, 17:40

Som jag ser det är de uråldriga ljunghedarna i sydväst något annat än avskogningen av ekskog i sydöst, orsakat av staten m fl.
Angående ljunghedarna:
Observera att kartan beskriver läget 1928, när mycket av återbeskogningen redan skett:
" Planteringen av skog på ljungheden hade börjat i mindre skala redan på 1860-talet och på 1940 talet var ljungheden i stort sett borta"
Också i Småland fanns stora ljunghedar, även beskrivet i litteraturen:
Selma Lagerlöf, Nils Holgerssons underbara resa :
" Det året, då Nils Holgersson for omkring med vildgässen, talades det rätt mycket om ett par barn, en gosse och en flicka, som vandrade genom landet. De voro från Småland, från Sunnerbo härad, och de hade en gång bott med sina föräldrar och fyra syskon i en liten stuga ute på en stor ljunghed."

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 november 2015, 19:47

Men visst har en omfattande avskogning skett även i Halland? Den uppfattningen får jag i alla fall av Lars Östlunds artikel där han i sin tur refererar till omfattande arbete av Carl Malmström.

jancro

Inlägg av jancro » 24 november 2015, 21:15

Yngwe : "Men visst har en omfattande avskogning skett även i Halland? Den uppfattningen får jag i alla fall av Lars Östlunds artikel där han i sin tur refererar till omfattande arbete av Carl Malmström."

Ja, man får det intrycket att det skett en avskogning 1600-1800. Kanske kan Leifs pollenanalyser säga något?
Leif skriver ju att skogsbygden avskogades senare än slättens bronsålder.

jancro

Inlägg av jancro » 24 november 2015, 21:20

Opager

Inlägg av Opager » 24 november 2015, 21:21

Hedlandskap är en variant. Gräsbevuxna öppna områden med våtmarker finns också. Skogarna försvann inte helt, åtminstone inte uppe på åsarna.

I Danmark och Skåne försvann sammanhängande skogar kring Bondestenåldern och blev mer mixat med mer öppna ytor.

Processen fortsatte under Brons- och Järnåldern.

Under Järnåldern hade åtminstone Skåne områden i de norra delarna som utvann rödmalm och tillverkade råmaterial till järn. Då gick det också åt mycket skog.

Opager

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 26 november 2015, 06:19

Leif skrev:
Bäckahästen skrev:
Opager skrev:Bäckahästen: http://tinyurl.com/qzrujyw

Opager
Det här är nya uppgifter för mig. Har du en karta över var ljungheden tidigare fanns?
Enligt SLU var situationen såhär i början av 1900-talet:
Bild
http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... g1/kartor/

Annars kan man ju konstatera att ljunghedarna börjar komma i takt med att betet blir allt viktigare och befolkningen ökar. Jag skulle utifrån det 20-talet pollendiagram jag kollat under senare tid säga äldre bronsålder, åtminstone för hallands slättbygd - ljunghedar i skogsbygden kommer senare.
Tack för kartan och informationen Leif! :D

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 26 november 2015, 07:59

Vad gäller avskogningen av Halland så måste man göra skillnad på hallands kust, slätt och inland där inlandet är en utlöpare av sydsvenska höglandet med allt vad det innebär. Större delen av Hallands befolkning bor i kust/slättregionen, där har även trycket på skogen varit störst. Pollendiagrammen från Halland inland visar hela tiden en hög eller i vart fall medelhög andel trädpollen och en lägre andel gräs och busk pollen. Exakt vad pollenandelarna i diagrammen motsvarar i landskapet är en svår metodisk fråga, därför brukar jag genomgående notera:
1/ olika företeelser, när dessa dyker upp/försvinner.
2/ påtagliga förändringar i sammansättning.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar