Tillnamnet ”Skötkonung”

500 f.Kr. - 1066
Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Lars Otto » 21 november 2015, 20:36

Ett gammalt kärt diskussionsämne är bakgrunden till namnet ”Skötkonung”. Många förslag finns men hittills har inget av dessa kunnat ge en övertygande redogörelse för ursprunget. Det kan därför vara tid för ett nytt(?) försök till härledning.

Olof Skötkonung hävdar vid tingsmötet i Uppsala år 1018 att hans ätt haft makten i Svearnas rike i tio generationer. Detta kan antas vara sant om man accepterar att Olof har en bakgrund i Munsöätten och att denna kungaätt övertog makten i ”Sverige” efter Ingjald Illråde. Olof verkar vilja stoltsera med denna bakgrund och det är inte otroligt att denna ätt har ett ursprung i sydöstra Europa i ett område som redan på Olofs tid benämndes Skytien. Ett starkt belägg för detta är att han på vissa av sina mynt präglar ”SCEAT” och det kan då visa att han vill framstå som Skytkonung.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Wurner » 21 november 2015, 21:48

Skulle Kiev och dess landområden räknats till Skytien? Olof hjälpte nog (vet ej om han personligen var på plats) Jaroslav I att ta makten i Kiev och gifte sedan bort sin dotter Ingegerd till Jaroslav.
Wikipedia, Jaroslav I av Kiev skrev:Efter faderns död 1015 kämpade Jaroslav länge med sina bröder om tronen, och sökte bland annat stöd hos sin blivande svärfar Olof Skötkonung och blivande svåger Anund Jakob i Sverige.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Carl Thomas » 21 november 2015, 22:04

Vi diskuterade detta på AF i denna tråd (från inlägg 27 och framåt).

http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... 29.20.html

Jag har uppfattningen att Olof Skötkonung är en Landkung över Västergötland - och att han fick en "skötning" i form av Mälardalen - och därmed var han kung över båda dessa områden.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Yngwe » 21 november 2015, 22:45

Jag har aldrig förstått problemet med Olofs tillnamn.

Sceat är en anglo-saxisk benämningen på ett lite silvermynt. Må vara att sceat gick ur tiden som term i England tidigare än Olof, men termen kan väl mycket väl ha importerats och använts längre i Skandinavien. Om Olof var den första att mynta här , är ju kopplingen solklar!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Yngwe » 22 november 2015, 00:01

Ordet finns ju dessutom i flera former i en uppsjö germanska språk med betydelse rikedom, pengar eller motsvarande.
Det finns i Novgorod och Polen som inlånat till slaviska från germanska i formen Skot

Källa

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Carl Thomas » 22 november 2015, 02:11

Yngwe, glöm inte att OS var kung redan innan han föddes, alltså redan i skötet! Alternativt, han var kung nör han låg i sin mammas sköte (alltså i hennes knä) :)

Thomas


Källa behövs / Tinget
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Carl Thomas » 22 november 2015, 15:14

Källa saknas. Jag framförde bara förklaringar jag läst om OS tillnamn :)

Thomas
Historia är färskvara.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av kylarvende » 22 november 2015, 15:44

Som seglare undrar jag om han var skot-konung? Kanske i meningen konung till sjöss? Rent av skötte han om Svens sysslor? Kanske både och?
PS Har engelskt tangentbord och Svens tillnamnet blir fel tveskagg

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Carl Thomas » 22 november 2015, 15:45

Från WP;

Namnet Skötkonung nämns för första gången på 1200-talet, och då var dess betydelse redan glömd.[12] Det enda tillnamn som förekommer i en tidigare källa är från Snorre Sturlassons Heimskringla. Snorre behövde skilja Olof Skötkonung från de norska kungarna Olav Tryggvason och Olav Haraldsson och kallade därför honom för Olav den svenske.

Det finns många olika förklaringar till namnet. Tillägget till Hervarsagan gav en uppgift att det skulle berott på att han bars i ett "sköte" (ett veck av en klädnad).[2] Vanligen sätts det i samband med ordet "skatt": antingen att han skattlade jorden (Hans Hildebrand),[2] eller att han var skyldig att betala tribut till någon annan.[12][13] Vem denne person i så fall skulle vara har det funnits flera förslag på: Påven (i form av Peterspenning; uppfattningen har framförts av Olaus Petri och Henrik Schück)[2] hans son Anund Jakob (Adolf Schück)[2], Sune Lindqvist föreslog att det rörde sig om ärkebiskopen av Hamburg-Bremen, Peter Sawyer att det var Sven Tveskägg, och att det snarast var ett symboliskt underordnande.[14] En variant är att istället att tolka "skatt" som om det hade med hans myntning att göra.[2] Lars Lagerqvist satte det i samband med inskriften "sceat" på en del av hans mynt.[2] Toni Schmid föreslog att det istället kom från skötningen av Husaby till biskopsstolen.[2] En urgammal högtid när fastigheter bytte ägare, där ett stycke jord placerades i skötet på en sittande person, kan också ha spelat in.[15]
Historia är färskvara.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Tillnamnet ”Skötkonung”

Inlägg av Wurner » 22 november 2015, 16:14

Inte för att de andra förklaringar som framlagts inte duger men jag tycker att "Olof Skyterkonung" blir mer och mer attraktivt ju mer jag funderar och läser.
Hittade Lars Gahrns "Svitjod det stora" och Skytien, där avhandlas hur namnet Skytien användes för att beteckna Svitjod, Sveariket etc. under tidig medeltid. T.ex. skrev Adam av Bremen att nordborna var skyter.

Mina tankar går så här: Olof blir kung över götar och svear, blir senare kristnad. Bland åtminstone de kristna (t.ex. Adam av Bremen bara några år senare) beskrivs nordbor som skyter. Kring år tusen är det nog inte mycket att komma med i kristna kretsar att man är "kung över svear och götar", i t.ex. Rom smäller det nog inte särskilt högt. Kan man däremot titulera sig "kung av Skytien" eller liknande känns namnet igen och det bär med sig en hel del respekt.

Jag tycker i ljuset av ovanstående att det verkar åtminstone tänkbart att Olof i samband med kristnandet och inträdandet i den kristna gemenskapen började använda titeln "Olof Skyterkonung" i kontakter med kyrkan och/eller övriga kristna regenter.

Sen kanske alltihopa faller redan på att "sköt" eller "sceat" inte på naturligt sätt kan härledas från "skyt" eller hur det nu skrevs och uttalades kring år 1000?

Skriv svar