Hur långt norrut kom romarna?
Re: Hur långt norrut kom romarna?
Något nytt om barlast/skeppsvrak från västkusten?
Nej.Wurner skrev:Något nytt om barlast/skeppsvrak från västkusten?
-
Bäckahästen
Finns det någon som har snubblat över någon mer information om romarnas vara eller inte vara i Östersjön?
Jag har haft korrespondens med Gotlands museum och nu blivit meddelad att det enda arbetet de känner till som tar upp det bronshuvud som påträffats på Fårö är boken "Gutar och vikingar". Den är för närvarande utlånad på mitt bibliotek men jag återkommer när jag har haft tillfälle att kika i den.
Jag har nu sett de två sidor ur boken "Gutar och vikingar" som berör fyndet, avsnittet är skrivet av Erik Nylén. Från Gotlands museum kanske jag kommer få fotografier på huvudet.
På 20-talet (om jag räknar baklänges rätt) fann man huvudet antingen i vattnet vid strandkanten eller bland klapperstenen på stranden vid Lauterhorn på Fårö, nära Gammelhamn (forn- och medeltida hamn).
Det är 12.5 cm högt, gjort av brons. Det ska ha tillverkats kring eller före år 1 "i antikens värld vid Medelhavets stränder". Det är öppet nertill (halsen) och plant på baksidan med en öppning i bakhuvudet. Uppe på skalpen (om jag tolkar bild korrekt) finns fyra mindre hål, beskrivna som spikhål. Huvudet bör ha varit utsmyckning på en båt eller en "större möbel", enligt författaren är båt mer sannolikt.
Om jag skulle försöka beskriva det stil- och utseendemässigt så tycker jag att det är rätt likt hur Augustus eller Caligula avbildats i skulpturerna på den här sidan, fast med endast hals och huvud (jag menar att det liknar på ett ungefär, det är inte så att jag menar att det borde vara någon av de två som avbildats, även om Augustus passar väl in dateringsmässigt).
Förf. tar även upp hällristningar från Gisselgärde, Bohuslän som visar skepp och ett svärd som båda skiljer sig utseendemässigt från andra hällristningar och ser ut att avbilda bronsåldersgrekiska skepp och svärd. Någon som vet mer om detta?
På 20-talet (om jag räknar baklänges rätt) fann man huvudet antingen i vattnet vid strandkanten eller bland klapperstenen på stranden vid Lauterhorn på Fårö, nära Gammelhamn (forn- och medeltida hamn).
Det är 12.5 cm högt, gjort av brons. Det ska ha tillverkats kring eller före år 1 "i antikens värld vid Medelhavets stränder". Det är öppet nertill (halsen) och plant på baksidan med en öppning i bakhuvudet. Uppe på skalpen (om jag tolkar bild korrekt) finns fyra mindre hål, beskrivna som spikhål. Huvudet bör ha varit utsmyckning på en båt eller en "större möbel", enligt författaren är båt mer sannolikt.
Om jag skulle försöka beskriva det stil- och utseendemässigt så tycker jag att det är rätt likt hur Augustus eller Caligula avbildats i skulpturerna på den här sidan, fast med endast hals och huvud (jag menar att det liknar på ett ungefär, det är inte så att jag menar att det borde vara någon av de två som avbildats, även om Augustus passar väl in dateringsmässigt).
Förf. tar även upp hällristningar från Gisselgärde, Bohuslän som visar skepp och ett svärd som båda skiljer sig utseendemässigt från andra hällristningar och ser ut att avbilda bronsåldersgrekiska skepp och svärd. Någon som vet mer om detta?
Det torde ha varit slaget vid Harzhorn som ägde rum på 200-talet. En mängd intressanta fynd har gjorts där. Det gick mycket riktigt en TV-dokumentär om arkeologernas arbete på det forna slagfältet. Romarnas anfall kunde även följas med hjälp av skospikar som de tappat under anfallet upp för kullen.jancro skrev:Vetgirig : " I varje fall det ena är delundersökt så händelseförloppet kunnat rekonstrueras."
I en dokumentär på tysk tv behandlades bl a ovanstående händelse, anfallet uppför kullen m m.
Romarnas anfallsriktning framgick av, som Vetgirig skriver, de tunga armborstbultarnas lägen och spetsriktning i vallen. Dessutom styrks det av den förhöjda mängden losslitna skodubbar där romarna avancerade uppför kullen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_HarzhornSlaget vid Harzhorn utspelade sig under 200-talet. mellan romerska och germanska trupper vid Harzhornkullen mellan städerna Kalefeld och Bad Gandersheim i nuvarande Niedersachsen.
http://www.roemerschlachtamharzhorn.de/ ... zhorn.html
Finns det några likheter mellan detta huvud och huvudena som har hittats i Västra Vång?Wurner skrev: På 20-talet (om jag räknar baklänges rätt) fann man huvudet antingen i vattnet vid strandkanten eller bland klapperstenen på stranden vid Lauterhorn på Fårö, nära Gammelhamn (forn- och medeltida hamn).
http://www.skandinavisktarkeologiforum. ... f=17&t=125
Om jag jämför med bilden på "bronsuvud B" på tredje sidan: huvudet från Gotland är mer verklighetstroget, t.ex. så ser hårsvallet naturligt ut istället för att vara regelbundet räfflat. Ingenting av torson är med och halsen är öppen nedtill, som om huvudet kanske suttit på en påle. Baktill utgör nacken och huvudets baksida en tillsynes plan yta och hela baksidan av huvudet är öppen. Jag gissar att huvudet bakåt legat an mot någonting platt. Uppe på toppen av huvudet (tror jag, bilden är inte den bästa) finns fyra mindre hål (placerade som hörnen i en kvadrat) som beskrivs som spikhål i boken. Huvudet ser ut att vara mer eller mindre intakt men ytan är inte lika jämn och fin som den på Vånghuvudet, den ser "frätskadad" ut.Castor skrev:Finns det några likheter mellan detta huvud och huvudena som har hittats i Västra Vång?
http://www.skandinavisktarkeologiforum. ... f=17&t=125
Jag hoppas att Gotlands museum skickar bilder till mig och ger grönt ljus för att lägga upp dem här så kan ni se själva.
Senast redigerad av 1 Wurner, redigerad totalt 20 gånger.
Hoppas du får lägga ut bilderna här Wurner, de hade varit intressanta att se.
-
Bäckahästen
Bra jobbat Wurner!