Arkeologiska spår av invandring

500 f.Kr. - 1066
kylarvende

Re: Arkeologiska spår av invandring

Inlägg av kylarvende » 15 oktober 2015, 19:21

Kan det vara så att bakom wolvingarna, ulvingarna, ylfingarna och liknande döljer sig heruler?

https://en.wikipedia.org/wiki/Heruli

“No "Heruli" are mentioned in Anglo-Saxon, Frankish or Norse chronicles, so it is assumed they were known in the north and west by another name.”

På samma länk kan man läsa om nedanst novell:

“They appear in the historical novel "The Wolves Of The North" by Harry Sidebottom”

Den novellen verkar spännande av titeln att döma. Kan det vara så att bakom wolvingarna, ulvingarna (se länk nedan på italienska, finns även en länk på lättare språk i ett av mina tidigare inlägg) och liknande döljer sig heruler?

https://it.wikipedia.org/wiki/Wulfingas

I ett av mina tidigare inlägg noterades att Södermanlands kung Granmar fick hjälp av ulvingarna. Vidare nämnde jag att Granmar verkade ha (åtminstone historiska) lojaliteter till scyldingarna, och att scyldingen Hrothgar var gift med en ulvinna. Finns det mer kött på bena tro?:

https://en.wikipedia.org/wiki/Helgi_Hundingsbane

“However, her father king Högne of Östergötland has promised her to Hothbrodd, the son of king Granmar of Södermanland.”

“Both Högne and Helgi are described as kings of East Götaland, which may seem to be a contradiction. However, in the Heimskringla we learn that Högne was the father-in-law of the Ylfing Hjörvard. Since both are Ylfings or married into the clan, the battle between Helgi and Högne was apparently a civil war. The existence of a civil war may explain why Hjörvard was a sea-king, a man without roof, despite being described by Sögubrot as a former ruler of East Götaland. If so, the legends may be based on a civil war where Högne had usurped the throne from Hjörvard, but was killed by Hjörvard's kinsman Helgi.”

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 15 oktober 2015, 19:44

Det förefaller som ca 1000 heruliska krigare kan ha varit spelara. Man får dock räkna bort de som fick beskydd av kejsaren och inte vände norr ut. De potentiellt ca 1000 krigarna måste såldes reduceras mht ovanst hypotes. Aktuella herulisk krigare ang ovanstående hypotes kan möjligen ha varit hälften av de 1000, dvs 500 man. Ang Tihundraland (se länk i mitt föreg inlägg), så verkar antalen matcha varandra tämligen väl om scyldingarna ställer upp med 500 egna krigare.
Vi ved ikke, hvor mange, der drog mod nord med kongefamilien, og hvor mange, der drog mod syd. Procopius siger blot nogen af dem. Vi ved, at de sydlige blev reduceret bl.a. ved et sammenstød med gepiderne, inden de kom til Illyrien, men at de omkring 550 e.Kr. kunne opregnes til 4.500 soldater, som Angelika citerer. Tallene kommer fra Procopius, som er en god kilde i den sammenhæng, da det har været en del af hans job at holde orden på det, Også Oxford-PhD'en, Alexander Sarantis, som har forsket i de byzantinske hære, fæster lid til Procopius, hvad angår oplysningerne om herulerne i 550'erne - bortset fra han partiske karakteristik af deres karakter, da de svigtede ham og Bellisarius. Vi ved også, at de i Norden sagtens kunne undvære 200 unge krigere, som drog til Illyrien med Datius. Andet ved vi ikke, så om du siger 500 eller 10.000, så er jeg ikke i stand til at modsige dig.

Det væsentlige er nok heller ikke, hvor mange de var, men at det var nogle af Europas mest erfarne lejesoldater på den tid. De har været eftertragtede som "officerer" og rådgivere i ethvert nordisk samfund - erilar - som måske på den måde blev til jarle-begrebet.

Angelika gik i en stor bue uden om herulerne i Norden i sin afhandling, da hun ikke kunne løbe nogen risiko med sin eksamen - men både Schwarcz og Sarantis bekræfter pålideligheden af 548-episoden. Derimod skal man ikke lægge for meget vægt på detaljerne i rejsen til Norden 40 år før.

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 15 oktober 2015, 21:03

“No "Heruli" are mentioned in Anglo-Saxon, Frankish or Norse chronicles, so it is assumed they were known in the north and west by another name.”
Hvis herulerne blev assimileret i nordiske folk i 500-tallet, skal vi ikke forvente at høre meget til dem, da man begynder at skrive 500 år senere, men i England var situationen en anden.

Her har jeg allerede tidligere nævnt, at Beowulf i 4 linje begynder med:
"Often Scyld, Scef's son, from enemy hosts
from many peoples seized mead-benches;
skræmte ... (egsode Eorle)"

Det oversættes normal med jarlerne, fordi oversætterne ikke tænkte på herulerne, men det er jo netop Jordanes tekst om herulerne: "fordrev herulerne fra deres bopladser".

I Widsith findes en lignede omtale, selv om kongerne her er Roar og Rolf:
"siden de drev bort Wikinga cynn"
Her har man ikke brugt det forsvundne navn med omskrevet til det omrejsende folk.

Det tyder altså på, at navnet og begivenheden omkring ankomsten var kendt, men navnet fik senere en anden betydning jarl/erilar, da de blev assimileret og navnet blev overflødigt/ukendt.

Saxo kalder dem hunner i en lignende episode, men herulerne har antageligt i Norden været anset som en del af hunnerne, som de optrådte sammen med langs Bärnstensruten først i 400-tallet.

Det er da muligt, at deres kongeslægt har været kaldt Wulfinger, som man jo bl.a. har talt om ved Blekingestenene, og som deres seneste kongenavn Rodulf kan tyde på, men det bliver straks mere spekulativt. Det forrige kender vi også i Norden (Alrik).

Jeg mener, at der er de tegn i Norden, som man burde forvente. Vi vil bare ikke se dem.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 16 oktober 2015, 14:36

Troels!
Tack för mkt intressant information.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 22 oktober 2015, 23:02

Troels!

Som du påpekar är situationen i England en annan ang scyldingarnas behandling av herulerna. Förklaringen kan möjligen sökas i när rekryterade försvarare av England el dyl gör sitt jobb (åtminstone inledningsvis). När de romerska trupperna dragits tillbaka från England el dyl hem till Rom behövde man försvar mot inkräktare. Ett exempel på rekryter (dock ej scyldingar) är Hengeist och Horsa som jobbar hos Vortigern enl länk nedan, men sedan tog det en annan vändning enl nedanst länk. På motsvarande sätt kan scyldingarna inledningsvis ha behandlat herulerna styvmoderligt i sin funktion av försvarare av England el dyl. På motsvarande sätt som hos Hengist och Horsa vid den Anglo-Saxiska invasionen, gjorde man sedan gemensam sak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hengist_and_Horsa

“Hengist (or Hengest) and Horsa (or Hors) are figures of Anglo-Saxon history, which records the two as the Germanic brothers who led the Angle, Saxon, Frisian, and Jutish armies that conquered the first territories of Britain in the 5th century. Tradition lists Hengist (through his son, whose name varies by source) as the founder of the Kingdom of Kent.”

“According to these sources Hengist and Horsa arrived in Britain as mercenaries serving Vortigern, King of the Britons. This event is traditionally recognised as the beginning of the Anglo-Saxon invasion of Britain.”

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 25 oktober 2015, 13:25

Jeg tror, der kan være en parallel mellem herulerne i Sverige og de første angelsaksere i England, personificeret i historien om Hengest og Horsa.

Der var jo også senere en egentlig forbindelse mellem Sutton Hoo og Scandinavien - både i relation til Beowulf og arkeologien.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 25 oktober 2015, 15:44

Troels skrev:Jeg tror, der kan være en parallel mellem herulerne i Sverige og de første angelsaksere i England, personificeret i historien om Hengest og Horsa.

Der var jo også senere en egentlig forbindelse mellem Sutton Hoo og Scandinavien - både i relation til Beowulf og arkeologien.
Dvs att H & H var heruler?

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 25 oktober 2015, 16:53

Det skrev jeg ikke, og det kan jeg ikke se, om H & H var. Jeg skrev paralleller, idet de måske begge blev inviteret til at forsvare et militært svagt samfund.

Et af scenarierne i Sverige er naturligvis, at de også senere tog magten som H & H. Det gjorde herulerne jo faktisk i det Vestromerske Rige under ledelse af Odoaker i 476, hvor de var hentet ind som lejesoldater. Tanken lå dem åbenbart ikke fjernt, men normalt var de nødt til at være loyale, og jeg har ikke grundlag for at tro andet, end at de blev assimileret.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 25 oktober 2015, 18:51

Troels skrev:Det skrev jeg ikke, og det kan jeg ikke se, om H & H var. Jeg skrev paralleller, idet de måske begge blev inviteret til at forsvare et militært svagt samfund.

Et af scenarierne i Sverige er naturligvis, at de også senere tog magten som H & H. Det gjorde herulerne jo faktisk i det Vestromerske Rige under ledelse af Odoaker i 476, hvor de var hentet ind som lejesoldater. Tanken lå dem åbenbart ikke fjernt, men normalt var de nødt til at være loyale, og jeg har ikke grundlag for at tro andet, end at de blev assimileret.
Ok. Har bara noterat likheten mellan herulernamnet Hariso och Horsa.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 30 oktober 2015, 15:12

Troels & Starkodder!
Tack för mkt intressant information. Ang scyldingarnas ev koppling till ulvingarna. Tydligen var det viktigt för scyldingarna att hålla sig väl med ulvingarna:

http://www.gradesaver.com/beowulf/q-and ... ily-47437/

“Many years earlier, Hrothgar paid money to the Wulfings to resolve a blood feud they had with Ecgtheow, Beowulf's father.”

Skriv svar