Land

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Land

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2015, 15:24

Ca 1300 bildades våra Landskap som då även fick fasta gränser och nedskrivna lagar och de ingick i det nya Riket som bildades ca 1260 och som styrdes av en gemensam Kung.

Före ca 1260 fanns alltså inga Landskap. Före 1260 användes begreppet "Land".

Före 1300 kom en man från "Västra Götaland". Efter 1300 kom samma man från "Västergötland".

Länkar att läsa om ordet "Land".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Land

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/land

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nation

Det skulle vara intressant att diskutera vår inhemska betydelse, och historia, av ordet/namnet "Land" och hur namnet användes före 1300.

Innebörden av ordet Land måste ha varit betydelsefullt för de som levde i dessa Land.

Thoma
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2015, 15:42

Andra intressanta länkar i sammanhanget;

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Småkung#Sverige

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Småkung

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hövdingadöme

I sista länken ovan akrivs detta: " I Sverige benämndes fram till 1918 de svenska länen hövdingadömen. Benämningen landshövding lever fortfarande kvar."

Jag har faktiskt aldrig ens hört talas om detta - men det skulle ju förklara titlarna Landshövding och Häradshövding. :)

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2015, 16:42

Smålands Land brukar väl anses vara mest lämpade som "referensobjekt" Dom är geografiskt tydligt avgränsade (oftast) och visar inga spår Upplands folklands systematiska betydelse.

Personligen är jag dock tveksam om alla Land där motsvarar mycket gamla enheter. Jag kan inte se att Vista och Tveta avgränsas på ett naturligt sätt. Det kan vara så att det är senare justeringar som vi ser idag...

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2015, 17:22

Yngwe,

Jag vet inte hur gamla dessa Land var. En av anledningarna till denna tråd är att jag vill gärna veta när vi började använda Land som begrepp.

I VG och ÖG användes Kind som begrepp tidigt. Kanske blev sammanslagna Kind ett Land?

Fanns det härader/Hundare inom ett Kind och inom ett Land? Användes Kindnamn i Mälardalen också - fast vi saknar källor km det? Land fanns ju - det vet vi. Om inte Kind fanns i Mälardalen - vad fanns för annat namn?

Svealand nämns första gången 1443 i våra källor. Uppland kommersiell 1296. Före 1296 användes begreppet Land.

Men, varför heter Närke inte "Närkland"? Vad skiljer Närke från alla andra Land? Är Närke ett mycket gammalt namn - eller mycket ungt namn?

1560 fanns Dalarna, Närke, Härjedalen, Medelpad och Västerbotten som egennamn. Skåne, Blekinge och Halland hörde till Danmark, Bohuslän hörde till Norge och hette tidigare Älvsyssel och Viken.

Dalarna borde heta Dalland :)

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Land

Inlägg av Valdemar » 2 oktober 2015, 20:41

Carl Thomas

Äldsta namnet på norra Bohuslän är Ranrike. Namnet finns tydligt dokumenterat in i historisk tid. Så det är ett namn som motsvarar Nerike (Närke). Södra delen av Bohuslän kallades Älvsyssel och dess äldre namn vet vi inte (kanske Alvhem). Västergötland har antagligen bestått av flera Kind. Dessa syns som ett äldre skikt i namn som Kåkinds Härad osv. Häradernas ålder vet vi inte så mycket om, men många anser att de går tillbaka till vikingatiden. Kinden är då äldre. I Västergötland lär -hem vara den äldsta strukturen. Sagan pratar om bl a Alvhem som ett "rike". Ett -hem var antagligen en naturligt avgränsad region. För Västergötland kan man ana några som:

Alvhem-- Vid älvens mynning
Naglum-- äldsta namn Nifelhem, i bet. dimman dvs vid fallen i Trollhättan
Gudhem-- där man utövar kult etc
Skälvum -.Skjalfhem, vid Kinnekulle, ett område som ligger på en hylla på Kinnekulle

Ett - hem kan nog ha varit flera saker. Ett Kind var nog en struktur lagd av en entitet som ville ha makt. Kindins finns beskrivet bland Goterna som motvarandes en lagmans område. En Kindins var en lagman över ett specifikt område. Kind i Götalandskapen kanske visar på en samhörighet dem emellan och en koppling till influenser från kontinentens Goter.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Land

Inlägg av karlfredrik » 2 oktober 2015, 21:29

Carl Thomas - tar du med även de latinska namnformerna för landskapen som finns på medeltida kartor?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2015, 22:41

Valdemar,

Jag tog bara upp de senare namnen, fyll gärna på med äldre namn :) Bohuslän, Älvsysdel, Raneike,most ör Norska namn. Älvsyssel ändrades till Bohuslän efter den då Norska borgen Bohus (som fick sitt namn från södra älvarmen av Nodre Älv som hette Bgrstaumr (de svåra strömmarna - som ligger under och väster Ommmanna bron över till färstningsholmen. Bohus hette Bagrhus från början).

I Våstergötland är, tror jag, Um äldre än Hem. Därom tvista de lärde :)

I Sverige anses hem vara ett äldre namn än Um - men det är tvärtom in Norge och Danmark. Jag tror alltså att Um är äldre än hem. Jag tror att Um är ättens urhem. Kind kan t.ex. vara ättens markområde. Dlera sammanslagna kind kan t.ex. ha bildat ett Land?

Alven låg, vad vi vet idag, i Västra Götaland och har aldrig tillhört Norge. Kanske har Alverna haft ett eget Rike, eller Kind, menndet saknar vi källor om - men jag ser det absolut som en möjlighet.

Jag tror att Kind var en ätts markområde och Kindet hade en Hövding som samtidigt var lagman i Kindet, hövdingen var i princip enväldig . Jag tror att senare under "Kindtiden" blev tinget den högsta makten, eventuellt hönde detta när Minden slogs samman till Land.
Kindets mark ärvdes - men kunde inte förändras, säljas, eller skänkas bort. Ägaren förvaltade marken till nästa generation. En sorts Uppsala Öd alltså - eller Odal som fungerar på samma sätt.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2015, 22:44

Karlfredrik,

Det var inte min tanke med denna tråd - men varför inte? Det kanske kan tillföra någonting till denna diskussion ?

Har du namnen och gärna årtalet nör de skrevs så är det positivt :)

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2015, 23:36

Ranrike och Nerike är goda exempel men kommer vi in på kind och syssel anar jag en uniform administrativ indelning, vilket då tyder på atr det rör sig om områden inom Land. Givetvis kan det ifrågasättas. Jag tror ändå att om man ska dissikera Land så får man hålla sig till tydliga sådana, annars blandar man bort sig i allt möjligt annat.

Kan vi inte utgå från ett isolerat exmpel. Närke eller Värend? Ranrike är väl också hyfsat väl definierat?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2015, 23:45

Yngwe,

Land är begreppet jag i första hand vill diskutera - och alla infallsvinklar är välkomna :)

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar