Vikingar i Varnhem
Vikingar i Varnhem
LOkaltidningarna har de senaste dagarna berättat om sommarens utgrävningar i Varnhem där man funnit rader av nya gravar från 900-tal. Men intressantast är kanske att man hittade en välbevarad vikingayxa i en av gravarna.
Mynt och annat som hittats visar på att Varnhemsborna på den här tiden var inriktade mot England.
Mynt och annat som hittats visar på att Varnhemsborna på den här tiden var inriktade mot England.
Re: Vikingar i Varnhem
Jag skulle gärna läsa mer om det här, har du några länkar till mig och de andra på forumet? 
Med ca 3000 gravar i Varnhem varav många från 900-talet så måste vi tänka om en del kring fornlämningsbilden i VG. De arkeologer jag talat med känner inte till någon hednisk grav i VG från efter år 1000. Antagligen var lanskapet helt kristnat någon gång under 900-talet (liknande Danmark). Bredvid kyrkan man grävt ut i Varnhem låg tydligen en hallbyggnad på (ca 35 meter lång) med svängda väggar. Kyrkan är antagligen anlagd på en äldre järnåldersgrav. I Varnhem har man sedan tidigare hittat Västsveriges största skatt från vikingatiden, romerska importföremål, vapengravar och mycket rika kvinnogravar. Det är nog ingen slump att klostret anläggs här och att några av våra första kungar fick sin vila på denna plats.
Tyvärr hittar jag ingen länk till den här artikeln i NLT, jag läser papperstidningen. Även SkLT i Skara hade uppgifter om detta härom dagen.
Dessbättre kompletterar Valdemar med intressanta uppgifter, även om jag inte sett något om att det inte skulle finnas hedniska begravningar efter år tusen. Men det kan jag ju ha missat.
Men du kan ha rätt. Idag skriver man försiktigt om kristna gravar från 900-tal, men i de första rapporterna var man generösare och talade om sent 800-tal. Kanske tar man på museet det försiktigt för att vara på den säkra sidan.
Det skall kanske påpekas att de romerska fynden och märkliga kvinnogravarna är nästan 2000 år gamla. Varnhem blev alltså tidigt en betydande plats.
Dessbättre kompletterar Valdemar med intressanta uppgifter, även om jag inte sett något om att det inte skulle finnas hedniska begravningar efter år tusen. Men det kan jag ju ha missat.
Men du kan ha rätt. Idag skriver man försiktigt om kristna gravar från 900-tal, men i de första rapporterna var man generösare och talade om sent 800-tal. Kanske tar man på museet det försiktigt för att vara på den säkra sidan.
Det skall kanske påpekas att de romerska fynden och märkliga kvinnogravarna är nästan 2000 år gamla. Varnhem blev alltså tidigt en betydande plats.
Anton här på forumet var med och grävde i Varnhem och startade en tråd om utgrävningen.
viewtopic.php?f=18&t=217
viewtopic.php?f=18&t=217
Skara och andra vikingatida städer anläggs oftast i närheten av äldre centralplatser/kungsgårdar. Det finns som bekant flera exempel på detta Lund/Uppåkra, Sigtuna/Fornsigtuna? Husaby har via Skötkonung och Adam ofta kopplats ihop med anläggandet av Skara. Det känns som att Varnhem är en minst lika stark utgångspunkt som bakgrund till Skara. Husaby har inte en lika strategisk placering som Varnhem och saknar dess spektakulära fynd från äldre järnålder. Husabys blomstring verkar ligga i perioden sent 900-tal till och med 1200 tal medans Varnhem är mycket rikt under romersk järnålder, vikingatid och tidig medeltid. Varnhem (som är mycket dåligt undersökt) saknar dock mer spektakulära fynd från vendeltid.
Valdemar
MItt minne är skralt, men skriver Adam om Husaby? Och legenderna om kungadopet där är sena och anses väl inte helt trovärdiga. Utgrävningarna där verkar inte heller stödja att där var ett kungligt maktcentrum, även om det stora kyrktornet och spåren av tidig bebyggelse på platsen för biskopsborgen tyder på att det fanns något speciellt där.
Varnhem var förmodligen mycket intressantare som tidigt maktcentrum och den intressanta frågan är ju egentligen varför inte domkyrkan hamnade där istället för i Skara som inte tycks ha haft någon betydelse tidigare.
MItt minne är skralt, men skriver Adam om Husaby? Och legenderna om kungadopet där är sena och anses väl inte helt trovärdiga. Utgrävningarna där verkar inte heller stödja att där var ett kungligt maktcentrum, även om det stora kyrktornet och spåren av tidig bebyggelse på platsen för biskopsborgen tyder på att det fanns något speciellt där.
Varnhem var förmodligen mycket intressantare som tidigt maktcentrum och den intressanta frågan är ju egentligen varför inte domkyrkan hamnade där istället för i Skara som inte tycks ha haft någon betydelse tidigare.
Håller delvis med om detta. I Husaby har man dock hittat en stor hall från vikingatid intill borgen. Det finns dessutom ett antal runstenar samt tidiga kristna hällar som indikerar att eliten lät sig begravas där. Tydligen finns ett stort område med kulturlager med dateringar ner på 200-talet. Speciellt de tidigkristna hällarna är av intresse med avseende på våra första kristna makthavare.
Jag intervjuade utgrävningsledaren men minns inget om en stor hall från vikingatid. Däremot fann man spår av verksamhet här från den tiden. Jag minns att han rentav antydde att det fanns en möjlighet att Olof Skötkonung bott hör, men detta fanns inte med i den rapport som man kunde läsa senare. I alla fall är detta min minnesbikd, jag hittar inte rapporten nu.
Det har funnits historier om att gravarna vid ingången till kyrkan skulle ha något med kungen att skaffa, men det tror man väl inte längre.
Ett antal runstenar verkar överdrivet, men kanske har jag missat det.
Det har funnits historier om att gravarna vid ingången till kyrkan skulle ha något med kungen att skaffa, men det tror man väl inte längre.
Ett antal runstenar verkar överdrivet, men kanske har jag missat det.
Hallen låg i närheten av Borgen enligt Anders Berglund. Den finns med i nån rapport som jag inte hittar just nu.