Namnet Svealand

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Soar

Re: Namnet Svealand

Inlägg av Soar » 27 februari 2026, 22:56

Just det, så skulle man ju också kunna tolka det. Men utifrån sammanhanget i texten tycker jag nog att man behöver krumbukta sig lite mer för att göra den läsningen. För att betala det som ska betalas i Westgocia avsätts myntningen i Skara, för det som ska betalas i Östgocia myntningen i Söderköping, Skänninge och Jönköping, för det som ska betalas i Strängnäs stift myntningen i Nyköping och Örebro, samt för det som ska betalas i Svecia vero och Finland myntningen i Uppsala och Västerås. Den naturligaste läsningen tycker jag ändå måste vara att Svecia vero ansluter till mönstret och avser en del av riket, och att myntningen i Uppsala och Västerås låg i eller i nära anslutning till denna.
Ändå, det blir då märkligt då tex Strängnäs inte skulle ingå i Swecia vero
Är inte det en förutfattad mening då, att Strängnäs borde ha räknats in i Svecia vero? Men jo, kanske. I SDHK 762 uppges ett Ramshammar - vilket väl måste vara det i Kjula socken i Österrekarne - ligga i Svecia. Jag tror att Svecia i det brevet inte avser det svenska riket, eftersom alla nämnda gods låg i riket. En annan gård preciseras med att den låg i Närke.
Det ger nog än mer vatten på Svea plus Svitjod-kvarnen tycker jag, det finns nåt bakom detta som vi inte ser riktigt igenom.
Här förstår jag inte riktigt?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 28 februari 2026, 00:37

Soar

Allt ska ju vändas på tills vi vet vad som finns att veta. Även om jag med all tydlighet påtalat att svear tidigt fanns i hela landet, så får vi inte blunda för det som inte stämmer med det andra. Därför nappar jag på din invändning.

Svea + Svitjotdk-tesen är att Svea och Svit inte är ekvivalenta, utan att det redan hos Tacitus går att spåra två ljudlika folkenheter, vilket också återkommer med all tydlighet hos Jordanes. Med reservation för den exakta stavningen så klart.

Samtidigt, under riksenandet uppstår samtidigt ett behov av att kunna dela in landet i större sammanfattande enheter, jämförbara med dagens svea- och götaland. Och, samtidigt gör propagandan sitt intåg. Verktyget Snorre nämner egentliga Svitjod, vilket borde vara en direkt översättning av Swecia vero.

Kom ihåg, Uppland finns så vitt vi vet ännu inte som namn när brevet skrivs. Vad är Situn? Vad är egentliga Svitjod?

Vi har än så länge fler frågor än svar...

Soar

Inlägg av Soar » 1 mars 2026, 10:24

Jag tänkte mer på den tanken Kungsune testade här i tråden:
Kungsune skrev:
3 februari 2026, 13:25
I så fall är Svealand mindre ett uttryck för en uråldrig intern identitet och mer ett svar på ett kommunikativt behov i senmedeltidens diplomatiska, juridiska och kyrkliga sammanhang. Namnet markerar territoriell likvärdighet snarare än etnisk prioritet.
Ett Svecia vero i Magnus Ladulås' testamente talar ju emot att svealandsbegreppet skulle ha tillkommit under senmedeltiden i betydelsen "Suecia utanför Götaland" som Kungsune uttrycker det. Istället ansluter det till Snorres beskrivning av det egentliga Svitjod från samma århundrade. Det skulle kunna bero på att ett område i Mälardalen verkligen var svearnas ursprungliga område. Det skulle också kunna bero på att en från början administrativ beteckning i likhet med vad Kungsune föreslår funnits betydligt tidigare än senmedeltiden, för att redan under 1200-talet ha glidit över i uppfattningen att Svealand var svearnas ursprungsområde.

Det ska sägas att kung Magnus testamente verkar vara det enda belägget för benämningen Svecia vero, det är i alla fall den enda jag har kunnat hitta. I andra brev används bara Svecia för att beteckna en del av det svenska riket, kanske motsvarande den del av landet där marklandet användes som jordvärderingsenhet.

Från omkring 1300 används vanligen Suecia insuperior för att särskilja landskapen kring Mälaren från övriga landet, vilket översätts med upp-Sverige, övre Sverige eller norra Sverige. Det är ju en benämning som ligger mer i riktning med Kungsunes tanke, att utvecklingen varit att 1) Svecia avser hela riket, 2) Svecia insuperior börjar användas som benämning på den del av riket som ligger ovanskogs 3) Svecia insuperior övergår i Svealand. Den trestegsraketen trasslas ju dock till av förekomsten av Svecia och Svecia vero som beteckning för landskapen kring Mälaren på 1200-talet.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 mars 2026, 10:28

Soar skrev:
1 mars 2026, 10:24
Jag tänkte mer på den tanken Kungsune testade här i tråden:
Kungsune skrev:
3 februari 2026, 13:25
I så fall är Svealand mindre ett uttryck för en uråldrig intern identitet och mer ett svar på ett kommunikativt behov i senmedeltidens diplomatiska, juridiska och kyrkliga sammanhang. Namnet markerar territoriell likvärdighet snarare än etnisk prioritet.
Ett Svecia vero i Magnus Ladulås' testamente talar ju emot att svealandsbegreppet skulle ha tillkommit under senmedeltiden i betydelsen "Suecia utanför Götaland" som Kungsune uttrycker det. Istället ansluter det till Snorres beskrivning av det egentliga Svitjod från samma århundrade. Det skulle kunna bero på att ett område i Mälardalen verkligen var svearnas ursprungliga område. Det skulle också kunna bero på att en från början administrativ beteckning i likhet med vad Kungsune föreslår funnits betydligt tidigare än senmedeltiden, för att redan under 1200-talet ha glidit över i uppfattningen att Svealand var svearnas ursprungsområde.

Det ska sägas att kung Magnus testamente verkar vara det enda belägget för benämningen Svecia vero, det är i alla fall den enda jag har kunnat hitta. I andra brev används bara Svecia för att beteckna en del av det svenska riket, kanske motsvarande den del av landet där marklandet användes som jordvärderingsenhet.

Från omkring 1300 används vanligen Suecia insuperior för att särskilja landskapen kring Mälaren från övriga landet, vilket översätts med upp-Sverige, övre Sverige eller norra Sverige. Det är ju en benämning som ligger mer i riktning med Kungsunes tanke, att utvecklingen varit att 1) Svecia avser hela riket, 2) Svecia insuperior börjar användas som benämning på den del av riket som ligger ovanskogs 3) Svecia insuperior övergår i Svealand. Den trestegsraketen trasslas ju dock till av förekomsten av Svecia och Svecia vero som beteckning för landskapen kring Mälaren på 1200-talet.
Eller så benämns det "det verkliga Sverige" i förhållande till det svenska Finland. Det känns lite som att du gör en höna av en fjäder.

Soar

Inlägg av Soar » 1 mars 2026, 12:02

Tack för feedback, men jag håller inte med. Jag förstår att man kan göra den tolkningen initialt, men läser man hela texten tycker jag inte det är en rimlig läsning att Svecia vero avser den svenska rikshalvan i förhållande till Finland.

Gåvor skänks till rikets alla domkyrkor, till alla franciskaner-, dominikaner- och nunnekloster i riket, samt till alla kyrkor i vars socken kronan eller kungen själv äger gods. Alla utgifter för detta som rör Westgocia, Östgocia och dyocesi Srengenensi ska betalas genom myntningen i Skara, Söderköping, Skänninge, Jönköping, Nyköping och Örebro.

De kloster i Sverige exklusive Finland av franciskaner-, dominikaner- eller nunnekloster som fanns i riket 1285 och som inte ingår i Strängnäs stift eller i Västergötlands eller Östergötlands lagsaga fanns i Västerås, Uppsala, Enköping, Stockholm, Arboga och Sko. Solberga nunnekloster på Gotland hörde ju inte heller till östgöta lagsaga, men väl till Linköpings stift. Källa för klostren är banalt nog Wikipedia.

Värend med Växjö stift skulle hypotetiskt också kunna avses med Svecia vero, men där låg inga kloster 1285, och gåvan till Växjö domkyrka bestod i ett kapell med prydnader. Om det inte kan påvisas att kronan eller Magnus ägde mycket gods i Värend kanske det inte fanns något att betala i den delen av landet. Det som återstår av Svecia vero är då Västmanland och folklanden, där också myntningsorterna som skulle betala utgifterna i Svecia vero och Finland ligger.

Det är alltså tydligt, tycker jag, att Svecia vero i testamentet rent faktiskt avser just Västmanland och folklanden. Om det är hela det egentliga Sverige i kontrast till Finland som uttrycket betyder måste ett "återstoden av" ha fallit bort.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 mars 2026, 13:22

Soar skrev:
1 mars 2026, 12:02
Tack för feedback, men jag håller inte med. Jag förstår att man kan göra den tolkningen initialt, men läser man hela texten tycker jag inte det är en rimlig läsning att Svecia vero avser den svenska rikshalvan i förhållande till Finland.

Gåvor skänks till rikets alla domkyrkor, till alla franciskaner-, dominikaner- och nunnekloster i riket, samt till alla kyrkor i vars socken kronan eller kungen själv äger gods. Alla utgifter för detta som rör Westgocia, Östgocia och dyocesi Srengenensi ska betalas genom myntningen i Skara, Söderköping, Skänninge, Jönköping, Nyköping och Örebro.

De kloster i Sverige exklusive Finland av franciskaner-, dominikaner- eller nunnekloster som fanns i riket 1285 och som inte ingår i Strängnäs stift eller i Västergötlands eller Östergötlands lagsaga fanns i Västerås, Uppsala, Enköping, Stockholm, Arboga och Sko. Solberga nunnekloster på Gotland hörde ju inte heller till östgöta lagsaga, men väl till Linköpings stift. Källa för klostren är banalt nog Wikipedia.

Värend med Växjö stift skulle hypotetiskt också kunna avses med Svecia vero, men där låg inga kloster 1285, och gåvan till Växjö domkyrka bestod i ett kapell med prydnader. Om det inte kan påvisas att kronan eller Magnus ägde mycket gods i Värend kanske det inte fanns något att betala i den delen av landet. Det som återstår av Svecia vero är då Västmanland och folklanden, där också myntningsorterna som skulle betala utgifterna i Svecia vero och Finland ligger.

Det är alltså tydligt, tycker jag, att Svecia vero i testamentet rent faktiskt avser just Västmanland och folklanden. Om det är hela det egentliga Sverige i kontrast till Finland som uttrycket betyder måste ett "återstoden av" ha fallit bort.
Ja, där har vi helt enkelt olika uppfattning.

Soar

Inlägg av Soar » 1 mars 2026, 15:19

Helt enkelt! Tänker du alltså att myntningen i Uppsala och Västerås ska användas till att betala testementesgåvorna i hela riket?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 mars 2026, 16:38

Soar skrev:
1 mars 2026, 15:19
Helt enkelt! Tänker du alltså att myntningen i Uppsala och Västerås ska användas till att betala testementesgåvorna i hela riket?
Det beror på flera faktorer. Vem slog mynt på de olika orterna? Var det kungen, jarlen eller någon annan? Hur stora var de olika myntningsorterna? Hur stor procent av de svenska mynten slogs på respektive ort? Hur påverkar att det införs en gemensam mynträkning i Sverige vid denna tid? Vad har den gemensamma mynträkning för samband med testamentet?

Det är några faktorer som jag tror spelar in.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 mars 2026, 16:56

Så här skriver Bengt Hemmingsson i Myntpolitik och mynträkning under Magnus
Ladulås och Birger Magnusson
.
De förändringar som hänger samman med införandet av stående skatter och slottlän, dvs framväxten av en stark centralmakt efter europeisk modell, påverkade också myntväsendet. Kungamakten organiserade sig på ett sådant sätt, att myntregalet bättre än tidigare kunde utnyttjas för att skapa inkomster, bl.a. genom myntförnyelser.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 1 mars 2026, 16:57

Tycker det som Soar skriver låter vettigt.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 728#p35728

Magnus Ladulås testamente, Skara 1285-02-22, enligt vilket omfattande donationer skulle betalas genom inkomsterna från mynthusen i Skara, Söderköping, Skänninge, Jönköping, Nyköping, Örebro, Uppsala och Västerås.

Fritt översatt: - "För betalning av allt detta; i Västergötland, både för domkyrkan och för andra platser, anvisar vi myntet/mynthuset i Skara. I Östergötland, mynthusen i Söderköping, Skänninge och Jönköping. I Strängnäs stift, mynthusen i Nyköping och Örebro. I Sverige och Finland (Jn swecia vero & finlandia) anvisar vi mynthusen i Uppsala och Västerås, enligt denna form, nämligen att varje biskop i sitt stift, vår kansler och skattmästaren, med förvaltaren över bidrag och utgifter, som spenderats och utbetalats, skall föra en beräkning, som skyndsamt skall betalas i sin helhet, och för vår förordning individuellt."

Det är väl heller inte speciellt förvånande att Birger jarls son Magnus, år 1285 placerar Uppsala (ärkestift sedan 1273) och Västerås (inkl. Västmanland och Dalarna) centralt i dåtidens Sverige ("Jn swecia vero"). Magnus dog visserligen på Visingsö, men lät sig begravas i Riddarholmskyrkan i Stockholm samtidigt som denna invigdes år 1292. Men inget av detta betyder ju att "Svealand" (1442) någonsin skulle ha varit upphov till svearna/svenskarna - omtalade sedan 100-talet e.Kr.

Håller alltså inte alls med om tolkningarna "det verkliga Svealand" eller "Mälardalen som svearnas ursprungsland":

Soar skrev: - "Om det verkligen står Svecia vero i betydelsen 'det verkliga Svealand' eller liknande antyder ju detta att idén om Mälardalen som svearnas ursprungsland var spridd i Sverige redan på 1200-talet?"

*

Skriv svar