Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 12 oktober 2020, 11:31

Eller slaget vid Fyrisvallarna? Kanske var det inte läge för Götarna att vara ”hang arounds” till Danmark efter att Erik tagit makten över Danmark? I detta läge gifter sig Erik enligt sagan med Sigrid Storråda och konsoliderar kanske därigenom en union med Götarna. Sonen Olof tar sedan över unionen och tar ett större kliv mot en kristen union.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 12 oktober 2020, 13:51

Via flera källor, runstenar mm förstår vi att det skett ett större slag under slutet av 900-talet. Erik Segersäll besegrar enligt sagan Styrbjörn som är uppbackad bl a från Danmark. Efter detta har Erik och hans son Olof kontroll över ett stort område inklusive Danmark.

Detta måste ha varit oerhört omvälvande tider och det kanske var läge för länder i Skandinavien att ”rätta in sig”. Utan att gå in på vem Erik var och hans bakgrund så är det kanske då Sverige bildas första gången?

Erik sägs ha tagit dopet och han föll senare tillbaka till hedendom. Han påbörjade kanske en riksbildning enligt modell från Danmark och Norge. Efter hans död återtar Danerna successivt initiativet i Skandinavien vilket kulminerar med Knut den store.

Det är Knut den store som introducerar namnet England (Angel- Land) på 1000-talet.

Är det Erik Segersäll som återanvänder Svea-begreppet i sin riksbildning?

Man blir ju rätt nyfiken på den där Erik som kanske motsvaras av Gorm eller Blåtand i Danmark?

https://www.academia.edu/4039280/Slaget ... ningslinje

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 12 oktober 2020, 16:10

Jag tror inte på Sigrid Storråda; det var nog Swiatoslawa som var gift med Erik Segersäll och Sven Tveskägg och som var mor till Olof Skötkonung och Knut den store.
Valdemar skrev:Det är Knut den store som introducerar namnet England (Angel- Land) på 1000-talet.
Kan det verkligen stämma?
Wikipedia skrev:The earliest recorded use of the term, as "Engla londe", is in the late-ninth-century translation into Old English of Bede's Ecclesiastical History of the English People.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 12 oktober 2020, 19:00

Har tidigare postat länk. Tror det var Knuts ärkebiskop som lanserade namnet. Namnet introduceras under Knuts tid. Så här väljer en kung ett namn som associeras med en grupp som funnits på plats tidigare och som vid detta tillfälle var undersåtar till den vinnande gruppen (Danerna).

https://www.persee.fr/doc/onoma_0755-77 ... _51_1_1506
Senast redigerad av 1 Valdemar, redigerad totalt 12 gånger.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Carl Thomas » 12 oktober 2020, 19:50

Valdemar,
Vilka runstenar avser du berättar detta?

År 1000 fanns det 4 runstenar i Uppland, 3 från 500 talet och en runsten, tveksam datering till 980. Ingen av dessa nämner något slag.

Söder om Mälaren, fanns år 1000, ca 1500 runstenar och runmonument. Jag har inte studerat alla - där kanske det finns runtexter som beskriver det du avser?

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 12 oktober 2020, 19:56

Carl Thomas

Jag bifogade länk där allt du efterfrågar finns.

Igen

https://www.academia.edu/4039280/Slaget ... ningslinje

mtw2junkie
Inlägg: 28
Blev medlem: 5 juli 2019, 06:21

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av mtw2junkie » 12 oktober 2020, 20:51

Anders i Uppsala skrev:
11 oktober 2020, 23:37
Valdemar

Ungefär så tror jag också att det har gått till. Det jag inte förstår, är hur kristna, "progressiva" götar lyckades bli valda till kungar om man utgår ifrån att de först valdes i Svitjod.
Det har nog sin orsak i hur valkungadömen fungerade. Om det verkligen var en tingsmenighet någonstans som valde, hade det inte direkt behövts några slag eller mord.

Sedan tror jag att de första kristna kungarna inte föddes in i det, och att det förmodligen fanns ett antal kristna även i Mälardalen. Man får förmoda att kungarna inte var några vettvillingar utan att de funderade ett tag över om det kunde vara värt att döpa sig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 12 oktober 2020, 21:19

Valdemar skrev:
12 oktober 2020, 19:00
Har tidigare postat länk. Tror det var Knuts ärkebiskop som lanserade namnet. Namnet introduceras under Knuts tid. Så här väljer en kung ett namn som associeras med en grupp som funnits på plats tidigare och som vid detta tillfälle var undersåtar till den vinnande gruppen (Danerna).

https://www.persee.fr/doc/onoma_0755-77 ... _51_1_1506
Vet inte hur många gånger frågan ställts utan att få svar. Vad är det som visar, eller ens antyder, att en liknande process för namn ägt rum här?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Carl Thomas » 12 oktober 2020, 21:26

Valdemar,

Tack! Hur sjutton kunde jag missa den länken....beklagar!

Thomas
Historia är färskvara.

mtw2junkie
Inlägg: 28
Blev medlem: 5 juli 2019, 06:21

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av mtw2junkie » 13 oktober 2020, 19:18

Yngwe skrev:
8 oktober 2020, 11:11
...


När så de första landskapen konsolideras under ungefär samma tid så lyfter man det ytterligare och kallar dem för Östra och Västra Götaland, det låter riktigt tjusigt, inte minst på latin.
Kan inte dessa områden ha funnits före det att präster och munkar fick höra talas om götar? Att folk delas upp efter olika riktningar är ju inget ovanligt för germanska områden.

Med tanke på det tror jag att områdesnamn som Södermanland, Västmanland och Uppland, kan ha funnits redan i förkristen tid, men vem vet.

Skriv svar