Vänta nu. Hur vet du att de som har pärlor på skorna eller i håret är män? För att de har vapen eller för att de är osteologiskt bedömda som män?AndreasE skrev:
Yngwe, ser det verkligen ut som du försöker göra gällande? Pärlor förekommer regelbundet i mansgravar, det är ingenting konstigt och har varit känt länge. Däremot så hittar man yttersta sällan, om inte aldrig, en hel pärluppsättning i en vapengrav, där det inte även finns andra tecken på att mer än en individ är gravlagd. I skelettgravar så kan man dessutom se att de som då tolkats som män bär sina pärlor annorlunda än kvinnorna; de hittas uppe runt huvudet, eller vid fötter och händer, istället för på bröstet. Dessa individer verkar alltså ha smycket sig med pärlor i håret eller skägget, eller burit dem på skorna, handskarna eller på armband.
Har du några faktiska exempel på liknande saker?
Låt oss anta att pärlor i håret är något som krigare brukar ha. Vad är det då som säger att detta "mode" inte kan gälla för både manliga och kvinnliga krigare? Ingenting så vitt jag vet. Och med brandgravar blir det då ännu knepigare....
Och ja, jag har exempel, ett som handlar just om pärlor.
Hela poängen är försiktighet. Jag har inget problem med att anta att vapen är absolut vanligast bland män, och pärlor absolut vanligast bland kvinnor. Men det blir problem när man påstår att materialet är tydligt, och att man därför kan göra goda tolkningar på individnivå. Bo Petrés mall kan alltså användas på en population, men inte på en individ. En grav med fler än tre pärlor är inte alltid en kvinnograv, och en med vapen är inte alltid en mansgrav. Så när man tittar ner i graven och uttalar sig om den, får man kanske lägga Bo åt sidan. Honom får man plocka fram igen när man rest sig och tittar ut över gravfältet.
Jag förstår inte riktigt det där med det unkna i GU. Det är väl ingen vapengrav?