Wikipedia är ett skämt

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Bäckahästen » 29 december 2019, 20:28

Jag var inne i Wikipedia för att läsa vad som står där om den ort jag bor på. Där finns en lista över kända personer från orten. Jag tyckte en person saknades på listan som har varit svensk mästare i schack. Jag lägger till personen i listan, men till min förvåning tas mästaren omedelbart bort från listan av Wikipediapolisen. Jag frågar då varför denna åtgärd gjorts och får till svar att berörda person inte har en egen sida på Wikipedia och kan därför inte stå med bland kända personer!!!! Vi talar alltså om en svensk mästare i schack!!! Så om man inte har en egen wikisida så finns man inte? Vem som helst kan gå in och skapa en sida om sig själv och i stort sätt skriva vad som helst!!! Wikipedia är ett skämt!!! :lol: :lol: :lol:

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Bäckahästen » 30 december 2019, 20:31

Det är tydligen fler som tycker som jag och det är samma wikipolis båda gångerna, nämligen Yger. :!:
https://humanismkunskap.org/2015/05/22/ ... wikipedia/

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Bäckahästen » 30 december 2019, 20:41

Här är en till som råkat ut för Yger. :!:
https://www.frihetsportalen.se/2019/04/ ... wikipedia/

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Bäckahästen » 30 december 2019, 20:57

Här är en sida som Yger är med och driver där det syns vad det är för någon. :!:
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/tag/yger/

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Bäckahästen » 31 december 2019, 12:36

Den självutnämnde wikipediadiktarorn Yger har raderat många nyskrivna artiklar på Wiki när man börjar googla honom. Ofta ger han som anledning att ämnet inte är intressant eller relevant för att platsa på Wiki. Men vem avgör vad som är intressant? :?: Det som är totalt ointressant för en person kan vara exakt den information en annan person söker. :!: Det finns nog många som tycker det vi diskuterar här på forumet är ointressant och irrelevant. Det är bara en massa stenhögar och sedan länge döda människor, det är bättre att fokusera på de människor som faktiskt lever. Vem avgör egentligen vilken information som är relevant?

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Mio Nielsen » 1 januari 2020, 13:06

Du taler om et wiki-politi, men det er jo upræcist udtrykt. Den person, den "bruger", der har slettet din redigering, kan være en "administrator" (sådan hedder det på dansk), men det kan også være en bruger af samme slags som dig selv. I begge tilfælde kunne du vælge at genindsætte din redigering, hvilket kunne føre til en "redigeringskrig", der ultimativt kun kan standses af en administrator ved at artiklen "låses". Administratorerne har nemlig særlige værktøjer til at fastlåse en artikel, i den form de finder mest rimelig.
Administrator bliver man ved en ret enkel semi-demokratisk proces.
Wikipedia er et univers for sig. Der er brugere der tilbringer al deres fritid med at redigere. Ved at redigere meget, bliver man en kendt person og ens meninger får større vægt - hvilket desværre ikke medfører at man har ret i sine standpunkter. Der er, efter min erfaring, kun meget få bredt kultiverede og belæste mennesker, der bliver faste brugere på wiki.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Mio Nielsen » 2 januari 2020, 10:45

Hvis man har fået slettet sit indlæg på wiki og ønsker at genindsætte det, så er et enkelt tryk på en knap alt hvad der behøves. Det er altså ikke nødvendigt at skrive det hele om igen. Med hensyn til dit konkrete tilfælde, så er der regler for "notabilitet". Sportsfolk, f. eks. er notable (på dansk wiki) hvis de har deltaget i en Olympiade.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Historikus » 2 januari 2020, 15:24

Hej Bäckahäst og Mio

For ca. et år siden forsøgte jeg at redigere en fejl på en dansk wiki med efterfølgende henvisning til én af mine artikler. Dagen efter blev justeringen ført tilbage og jeg fik et notat om, at min redigering grænsede til sabotage - og at min IP adresse til siden nu var blokeret. Efterfølgende blev både den svenske og norske wiki om samme emne redigeret på plads af sidernes ansvarlige i h.t. mit input.

Generelt
Jeg har tit udtrykt den mening, at wikipedia ikke bør anvendes som (eneste) kildehenvisning, da en stor del af disse sider er oprettet af personer uden faglig indsigt. Desuden har siderne en stor mangel, da den refererede fakta-litteratur generelt er af ældre dato p.g.a. reglerne omkring copyright og ophavsretten. Det gør, at de sidste mange års forskning ikke kan gengives i en wiki uden forfatterens skriftlige godkendelse.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Mio Nielsen » 2 januari 2020, 17:07

Historikus skrev:
2 januari 2020, 15:24
Det gør, at de sidste mange års forskning ikke kan gengives i en wiki uden forfatterens skriftlige godkendelse.
Historikus, jeg ville skrive "kopieres" i stedet for "gengives". De flittigste bidragydere på dansk wiki arbejdede nemlig ved at indsætte kopieret tekst, som de fandt online. Og derfor bliver det hyppigt - som du skriver - forældede oplysninger, da den nyeste forskning er beskyttet af ophavsrettigheder.
På dansk wiki er man dog omsider ved at indse, at det er et skråplan at kopiere tekst - også hvis den er open-source.
Jeg har selv modarbejdet kopieringstendenserne på dansk wiki gennem nogle år, hvilket har medført gråt hår og søvnforstyrrelser, men også nogle positive resultater.
Hvad hed den administrator du var oppe mod og hvad var emnet på artiklen?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Wikipedia är ett skämt

Inlägg av Yngwe » 2 januari 2020, 21:56

Har också noterat vissa "diktatoriska" tendenser och fasoner på WP. Vore intressant att göra en gemensam ansträngning för att se hur man kan påverka. Förslagsvis om ett ganska enkelt ämne som inte är så polariserat...

Skriv svar