Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 1 december 2019, 13:46

Wend är <> Wendla - hur kan man etymologiskt förklara -la ?
Att danska kungen la till sig en titel på sent 1100-tal som ett led i korstågen mot de hedniska venderna måste vara totalt irrelevant.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 1 december 2019, 18:27

Som vi tidigare påtalat förekommer vend i en uppsjö varienter ända fram till danske kungen tar sig titeln, och då som så många andra drar en koppling till historiens vandaler. Att senare forskning antagit olika etymologi ska ursprung är vad som är fullkomligt irreldvan eftersom vare sig danske kungen eller Beowulf författare lär ha gjort några ingående studier i etymologin. I sammanhanget är det dessutom att betrakta som fullt jämbördigt med Vendsyssel, ett begrepp belagt sent tusental.

Inget av alternativen går att utesluta inte minst som vi vet hur många olika stavningsvariationet som förekommer av alternativen.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 1 december 2019, 18:39

Yngwe skrev:
1 december 2019, 13:04
Som redovisats finns där en mycket lång kontinuitet av termen i det området.
Så en kontinuitet från Beowulfs tidevarv (400-600-talet) fram till och med 1100-talet? Låter (för) fantastiskt i mina öron...

Längre ändå faktiskt.... gå tillbaka i tråden så hittar du uppgifterna!

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 1 december 2019, 20:15

Yngwe skrev:
1 december 2019, 18:27
Som vi tidigare påtalat förekommer vend i en uppsjö varienter ända fram till danske kungen tar sig titeln, och då som så många andra drar en koppling till historiens vandaler. Att senare forskning antagit olika etymologi ska ursprung är vad som är fullkomligt irreldvan eftersom vare sig danske kungen eller Beowulf författare lär ha gjort några ingående studier i etymologin. I sammanhanget är det dessutom att betrakta som fullt jämbördigt med Vendsyssel, ett begrepp belagt sent tusental.

Inget av alternativen går att utesluta inte minst som vi vet hur många olika stavningsvariationet som förekommer av alternativen.
Jag väntar på belägg för att Vender har kallats för vendla eller något liknande typ vandal före 1100-talet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 1 december 2019, 22:22

AndreasOx skrev:
1 december 2019, 20:15
Yngwe skrev:
1 december 2019, 18:27
Som vi tidigare påtalat förekommer vend i en uppsjö varienter ända fram till danske kungen tar sig titeln, och då som så många andra drar en koppling till historiens vandaler. Att senare forskning antagit olika etymologi ska ursprung är vad som är fullkomligt irreldvan eftersom vare sig danske kungen eller Beowulf författare lär ha gjort några ingående studier i etymologin. I sammanhanget är det dessutom att betrakta som fullt jämbördigt med Vendsyssel, ett begrepp belagt sent tusental.

Inget av alternativen går att utesluta inte minst som vi vet hur många olika stavningsvariationet som förekommer av alternativen.
Jag väntar på belägg för att Vender har kallats för vendla eller något liknande typ vandal före 1100-talet.
Det där blir ju ren parodi för du har inget belägg för det för Vendsyssel heller, vilket du så väl vet. Varför kan du inte argumentera sakligt utan att försöka trumpa igenom fake facts?

Med Vandal-vinklingen, som är belagd för venderna i Annales Alamanicci sent 700-tal/tidigt 800-tal så är det uppenbart att det där l-et är problematiskt. Att påstå att saker tydligt pekar mot något är övermaga och bara pretantiöst. Jag skulle acceptera argumentet "det låter mer som, varför jag tror" men att påstå att något sådant är tydligt.... suck... Och alldeles oavsett vilket så är det helt oviktigt för sammanhanget. Uppgiften ger att vender från östersjökusten, eller hypotetiska vendler från Vendsyssel, eller eventuell tredje part, omnämns. Ingen av geat-hypoteserna påverkas det minsta av vilken tolkning man väljer!

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Historikus » 1 december 2019, 22:31

Vendsyssel er i "Valdemars Jordebog" benævnt som Wændle Sysæl. Wændle menes at være afledt af verbet 'vende' i forbindelse med, at kysten her vender om. ;)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 1 december 2019, 23:33

Eller att Limfjorden vindlar sig.... rent krasst, det är hypotetisk etymologi, ingen kan på ett trovärdigt sätt säga hur det ligger till, man kan bara se möjliga förklaringar...

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 2 december 2019, 08:31

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel:
"Adam of Bremen (ca. 1075) calls Vendsyssel Wendila, Ælnoth (ca. 1100) calls it Wendel, the Icelandic literature Vendill. Derived from this is the ethnic name wændlar, Danish vendelboer, which is part of the name of the syssel. In the Danish Census Book (Kong Valdemars Jordebog, ca. 1231) Wændlesysæl, Wendelsysel, Wændil. Presumably originally the name of the Limfjord, then name of the region north of it.
According to historians and linguists,[who?] the name Vendsyssel may be derived from the Germanic tribe of the Vandals. Syssel is an ancient form of administrative region. Vendel (Old Danish Wændil) was also the ancient name of the Limfjord itself."
Alltså alltid med en stavelse med l på slutet - Vendel/Vendle

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Wends:
"Wends (Old English: Winedas; Old Norse: Vindr; German: Wenden, Winden; Danish: vendere; Swedish: vender; Polish: Wendowie)"
"In his late sixth century work History of Armenia, Movses Khorenatsi mentions their raids into the lands named Vanand after them"
"Wends and Danes had early and continuous contact including settlement, first and mainly through the closest South Danish islands of Møn, Lolland and Falster, all having place-names of Wendish origin. There were also trading and settlement outposts by Danish towns as important as Roskilde, when it was the capital: 'Vindeboder' (Wends' booths) is the name of a city neighbourhood there. Danes and Wends also fought wars due to piracy and crusading." (källa: https://www.sdu.dk/-/media/files/om_sdu ... anmark.pdf)
Dvs Vend/venden och liknande. Aldrig någon form påminnande om wendla.

Vad står det i Annales Alamannici?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 2 december 2019, 08:56

Det blir ju lite vilseledande. Beowulfkvädet är fornengelskt och Wend-la är en böjningsform av wend punkt slut.
Sedan att Vendsyssel en gång stavas wendila- är ju inget konstigt då det innehåller samma ordstam.
Det är heller inte konstigt då det förkommer i ett språkområde som ligger så otroligt mycket närmre fornengelskan än vad polskan gör. Under yngre järnålder-tidig medeltid fanns mycket kontakt mellan norra Polen och Danmark vilket ökar sannolikheten att detta område har omnämnts i Beowulf och med tanke på att det språkligt närliggande Vend-syssel stavas Wendila kan man ju inte förvänta sig en särskilt annorlunda form för Venden i samma språkdräkt.
Dvs Vend/venden och liknande. Aldrig någon form påminnande om wendla.
Det beror ju på att du inte har några fornengelska exempel att tillgå mer än möjligen Beowulf då.
Förstår du vad jag menar?
I widsith har du formen Wenlum som antas gå tillbaks på motsv Wendilum. Tolkas som Vandaler alt Vender.
Mycket svårt att tänka mig att en så liten folkgrupp som Vendsysselbor skulle nämnas i Widsith.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 2 december 2019, 09:34

Kungsune skrev:
2 december 2019, 08:56
Det blir ju lite vilseledande. Beowulfkvädet är fornengelskt och Wend-la är en böjningsform av wend punkt slut.
Sedan att Vendsyssel en gång stavas wendila- är ju inget konstigt då det innehåller samma ordstam.
Det är heller inte konstigt då det förkommer i ett språkområde som ligger så otroligt mycket närmre fornengelskan än vad polskan gör. Under yngre järnålder-tidig medeltid fanns mycket kontakt mellan norra Polen och Danmark vilket ökar sannolikheten att detta område har omnämnts i Beowulf och med tanke på att det språkligt närliggande Vend-syssel stavas Wendila kan man ju inte förvänta sig en särskilt annorlunda form för Venden i samma språkdräkt.
Dvs Vend/venden och liknande. Aldrig någon form påminnande om wendla.
Det beror ju på att du inte har några fornengelska exempel att tillgå mer än möjligen Beowulf då.
Förstår du vad jag menar?
I widsith har du formen Wenlum som antas gå tillbaks på motsv Wendilum. Tolkas som Vandaler alt Vender.
Mycket svårt att tänka mig att en så liten folkgrupp som Vendsysselbor skulle nämnas i Widsith.
Wend-la - Vilken böjningsform? Jag jämför med:
rad 341 Wedera léod
rad 348 Wendla léod
rad 362 Géata léode
För mig är det mycket mer sannolikt att Wulfgar, som befälhavare för vaktstyrkan vid Heorots hamn, var "vendel" (dansk) från norra Jylland än vend (slav) från norra Tyskland.
I Widsith nämns vender förmodligen som Winedum. Så Wenlum kan mycket väl motsvara wendla i Beowulf.
Och det nämns flera okända folkslag i Widsith så att spekulera om minsta storlek är inte fruktbart. Jag håller för troligt att "vendel" var namnet på folkslaget som bodde på norra Jylland, dvs även en bit söder om Limfjorden. Vad jag förstår av arkeologin är den någorlunda enhetlig.

Skriv svar