Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 9 november 2019, 16:13

Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Det kan ju vara underhållande se vad som döljs i påsen, men det har absolut inget med vetenskap att göra. Det har inget med fakta att göra. Det säger inget annat om Beowulf än hur det möjligen, plausibelt, skulle kunna vara. Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.
Om jag tolkar ditt inlägg rätt som tycker du att (allt i?) Gräslunds bok är ovetenskapligt, spekulativt eller teoretiskt.

Hur vet du det om du inte läst boken?

Menar du att detta verkligen skulle vara fallet rakt igenom hela boken utan undantag?

Vad menar du med vetenskap, fakta och empiri i detta fall?

Jag beklagar ditt svart-vita kategoriska sätt att resonera. Det brukar inte gynna meningsutbyten.

Vad som verkligen inte gynnar debatten är om parterna inte alls läser igenom materialet innan de uttalar sig...

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 10 november 2019, 02:20

Visi skrev:
9 november 2019, 16:13
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Det kan ju vara underhållande se vad som döljs i påsen, men det har absolut inget med vetenskap att göra. Det har inget med fakta att göra. Det säger inget annat om Beowulf än hur det möjligen, plausibelt, skulle kunna vara. Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.
Om jag tolkar ditt inlägg rätt som tycker du att (allt i?) Gräslunds bok är ovetenskapligt, spekulativt eller teoretiskt.

Hur vet du det om du inte läst boken?

Menar du att detta verkligen skulle vara fallet rakt igenom hela boken utan undantag?

Vad menar du med vetenskap, fakta och empiri i detta fall?

Jag beklagar ditt svart-vita kategoriska sätt att resonera. Det brukar inte gynna meningsutbyten.

Vad som verkligen inte gynnar debatten är om parterna inte alls läser igenom materialet innan de uttalar sig...
Först och främst, trådens ämne är inte Gräslunds bok. Om så vore fallet vore saken givetvis en annan. Nu är ämnet Beowulfs topografi, och Gräslunds bok är därmed en källa, referens eller vad du vill. Det är inte den som är temat i sig. Trots det har den fått en betydande roll i debatten, och inget konstigt med det då den berör ämnet. Men , det är ändå en referens och den som åberopar den får naturligtvis finna sig i att redogöra för hur den är relevant, genom citat eller förklarande text. Det har gjorts i parti och minut, men inget av det som framförts har egentligen kunnat . hantera kritiken. Detta vare sig den kom från mig eller någon annan. Många forumsmedlemmar har invänt, och det krävs ingen tolvmannaed för att intyga att de som gjort det normalt står mycket långtvfråjn varandra i det mesta. Jag nämner inga namn då det knappast behövs.

Till din fråga. Nej jag menar inte att min kritik gäller allt som sägs i boken, det vore gravt ohederligt då jag inte läst boken. Men den gäller överlag för det som refererats till på detta forum. Självklart finns det detaljer jag inte invänder emot men på det stora hela har jag invändningar emot sak och framförallt metodik. Jag ogillar skarpt att plausibilitet jämförs med trolighet och ännu mer när man förvrider fakta till sin egen vinning. Minst av allt tycker jag om att man medvetet utelämnar alternativa tolkningar. Nej förresten, att förvanska underlaget är ändå värst.

Det känns kanske tjatigt, men ge mig gärna ett enda av Gräslunds argument som framförts här så ska jag visa hur det kritiserats och visa hur det inte håller. Dräm till med Vädurar, brända gårdar, solbelysta klippor bara och så vidare. Jag lovar att om du redovisar något av Gräslund som håller ska jag villigt erkänna det. Jag bryr mig nämligen inte ett dugg om var Beowulf fanns, jag är bara intresserad av väl underbyggd opartisk metodik.

Jag är djupt ointresserad av en sanning bortom bergen, så fram med argumenten i ljuset tack.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 10 november 2019, 09:55

Jag tycker Gräslunds bok är bra och viktig även om jag inte håller med i slutledningen. det är ju så man hamnar när det gäller tolkningen av Beowulf: det finns inga bevis utan endast olika typer av fakta och källor som man kan tolka och vinkla på olika sätt. Boken är bara ett bevis på det som har pågått i 200 år, dvs ett evigt sökande efter något nytt i Beowulfiana. det är bara tiden som kommer att avgöra vilka tolkningar som står sig. Men jag tycker som sagt inte att Gotland håller. Nämner han med ett enda ord den alternativa handlingen i Rolf Krakes saga?

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 10 november 2019, 10:46

Yngwe,

Det är du som bör specificera din kritik och inte vara så allmän, kategorisk eller svepande.

Bland annat skriver du: "Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet."

Då undrar jag vad du menar med empiri och om det verkligen är sant det du hävdar i detta fall?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 10 november 2019, 13:21

Visi skrev:
10 november 2019, 10:46
Yngwe,

Det är du som bör specificera din kritik och inte vara så allmän, kategorisk eller svepande.

Bland annat skriver du: "Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet."

Då undrar jag vad du menar med empiri och om det verkligen är sant det du hävdar i detta fall?
Om du går tillbaka i tråden så kommer du se att min kritik är nog så specificerad i otaliga inlägg och massor med referenser.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 10 november 2019, 14:09

Gräslund med en fin akademisk bakgrund och ordens gåva backar som jag ser det upp en av de svagaste kandidaterna till Beowulfs hemvist. Som i alla diskussioner glider han förbi sina svaga länkar och fokuserar på de som stärker den egna teorin. Rent språkligt så är exempelvis Geats=Gautar till skillnad från Gutar eller Jyder. Att andra akademiker inom språkområdet utrett detta undviks. Att geografin på Gotland stämmer dåligt med öar utanför kusten och älvar får inte heller mycket uppmärksamhet. Rolf Krake och hans bror som verkar i en Västskandinavisk kontext undviks naturligtvis. Synd att en så välutbildad och kunnig person ”valde” en så dålig teori. Skall man bygga ett hus är det viktigt med friskt virke, Gräslunds bygge kanske ser fint ut för den oinsatte men håller inte tätt och faller i första höststormen.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 10 november 2019, 17:58

Starkodder skrev:
10 november 2019, 09:55
Jag tycker Gräslunds bok är bra och viktig även om jag inte håller med i slutledningen. det är ju så man hamnar när det gäller tolkningen av Beowulf: det finns inga bevis utan endast olika typer av fakta och källor som man kan tolka och vinkla på olika sätt. Boken är bara ett bevis på det som har pågått i 200 år, dvs ett evigt sökande efter något nytt i Beowulfiana. det är bara tiden som kommer att avgöra vilka tolkningar som står sig. Men jag tycker som sagt inte att Gotland håller. Nämner han med ett enda ord den alternativa handlingen i Rolf Krakes saga?
Nej eftersom Gräslund anser att Beowulfkvädet ligger så nära de verkliga händelserna i tid traderingsmässigt eftersom kvädet konserverades enligt honom redan på 600-talet i England. De långt senare norröna sagorna har därför sekundärt intresse och omnämns enbart i några bisatser.
Kan du utveckla mer specifikt vad som inte håller med Gotland?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 10 november 2019, 18:31

AndreasOx skrev:
10 november 2019, 17:58
Starkodder skrev:
10 november 2019, 09:55
Jag tycker Gräslunds bok är bra och viktig även om jag inte håller med i slutledningen. det är ju så man hamnar när det gäller tolkningen av Beowulf: det finns inga bevis utan endast olika typer av fakta och källor som man kan tolka och vinkla på olika sätt. Boken är bara ett bevis på det som har pågått i 200 år, dvs ett evigt sökande efter något nytt i Beowulfiana. det är bara tiden som kommer att avgöra vilka tolkningar som står sig. Men jag tycker som sagt inte att Gotland håller. Nämner han med ett enda ord den alternativa handlingen i Rolf Krakes saga?
Nej eftersom Gräslund anser att Beowulfkvädet ligger så nära de verkliga händelserna i tid traderingsmässigt eftersom kvädet konserverades enligt honom redan på 600-talet i England. De långt senare norröna sagorna har därför sekundärt intresse och omnämns enbart i några bisatser.
Kan du utveckla mer specifikt vad som inte håller med Gotland?
Varför dissa de andra sagorna om de innehåller samma personer som Beowulf? Alltför bekvämt att göra det?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 10 november 2019, 19:05

Starkodder skrev:
10 november 2019, 18:31
AndreasOx skrev:
10 november 2019, 17:58
Starkodder skrev:
10 november 2019, 09:55
Jag tycker Gräslunds bok är bra och viktig även om jag inte håller med i slutledningen. det är ju så man hamnar när det gäller tolkningen av Beowulf: det finns inga bevis utan endast olika typer av fakta och källor som man kan tolka och vinkla på olika sätt. Boken är bara ett bevis på det som har pågått i 200 år, dvs ett evigt sökande efter något nytt i Beowulfiana. det är bara tiden som kommer att avgöra vilka tolkningar som står sig. Men jag tycker som sagt inte att Gotland håller. Nämner han med ett enda ord den alternativa handlingen i Rolf Krakes saga?
Nej eftersom Gräslund anser att Beowulfkvädet ligger så nära de verkliga händelserna i tid traderingsmässigt eftersom kvädet konserverades enligt honom redan på 600-talet i England. De långt senare norröna sagorna har därför sekundärt intresse och omnämns enbart i några bisatser.
Kan du utveckla mer specifikt vad som inte håller med Gotland?
Varför dissa de andra sagorna om de innehåller samma personer som Beowulf? Alltför bekvämt att göra det?
Som jag försökte beskriva i en mening, de är traderade många hundra år mer än vad Beowulfkvädet är med vad det innebär av ändringar, sammansmältningar, fel osv.
Gräslund utvecklar detta i detalj i kapitlet om Egils död där de olika sagorna avviker mycket och enbart Beowulfkvädet är någorlunda trovärdigt.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 10 november 2019, 19:08

AndreasOx skrev:
10 november 2019, 19:05
Starkodder skrev:
10 november 2019, 18:31
AndreasOx skrev:
10 november 2019, 17:58

Nej eftersom Gräslund anser att Beowulfkvädet ligger så nära de verkliga händelserna i tid traderingsmässigt eftersom kvädet konserverades enligt honom redan på 600-talet i England. De långt senare norröna sagorna har därför sekundärt intresse och omnämns enbart i några bisatser.
Kan du utveckla mer specifikt vad som inte håller med Gotland?
Varför dissa de andra sagorna om de innehåller samma personer som Beowulf? Alltför bekvämt att göra det?
Som jag försökte beskriva i en mening, de är traderade många hundra år mer än vad Beowulfkvädet är med vad det innebär av ändringar, sammansmältningar, fel osv.
Gräslund utvecklar detta i detalj i kapitlet om Egils död.
Lik förbannat är personnamnen nästan desamma. Gräslund dissar de andra källorna därför de inte stämmer överens med Gotland. Kom Hygelak från Gotland enligt din mening? NO way.

Skriv svar