Jordanes, Svear och Götar.

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av AndreasOx » 7 juni 2019, 16:20

Jag frågade inte efter vad latinamatörer har diskuterat utan om blogginnehållet bidrar till diskussionen.
Jag känner mig fullständigt inkapabel att diskutera nyanser i Jordanes senlatin.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Yngwe » 7 juni 2019, 17:00

Det är ett ytterst fåtal begrepp som behöver förstås, och en gnutta grammatik, om än något avancerad. I vilket fall, om du börjar med att i lugn och ro läsa de två första sidorna så är jag fullkomligt övertygad om att du utan problem är kapabel att tillgodogöra dig det.


Blogginlägget tillför precis det du säger, att gens och natio inte alltid avser samma sak. Den direkta betydelsen är komplicerad som framgår i bloggen. Dock är förhållandet dem emellan redovisat på flera ställen, inte minst av Jordanes själv. Där finns också latinproffsens tankar om det. Det framgår om du läser tråden.


Sen är det så att de flesta här är amatörer, och vare sig man diskuterar språk eller lagerföljder så ska argumenten tala, inte titeln!

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av AndreasOx » 7 juni 2019, 17:12

Inser nu att min slutklämm blev otydlig. Som jag tolkar blogginlägget är att gens (grupp av varierande anledning)och nationes (stam) är olika begrepp med så olika betydelse att de inte kan sammanfogas i en hierarki. Dvs en nationes kunde ingå i flera olika gens. En gens kunde omfattade många hela nationes, vara en del av nationes och/eller omfatta delar av flera nationes. Med andra ord valfri samling av personer. Langobarderna enligt Harrisons avhandling stämmer in på detta.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Yngwe » 7 juni 2019, 17:35

Ungefär så. Andra vetare som refererats här säger att gens oftast handlar om etnicitet, och natio om politik. Det är alltså ungefär lika luddigt som termerna folk och stam. Just därför har jag när jag förklarar texten inte brytt mig om att översätta dom.


Men, som framgår i tråden, så förklarar texten sig själv. Jag har tagit det så många gånger att jag inte gör det igen utan man får helt enkelt läsa in sig på denna tråd.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Anders i Uppsala » 7 juni 2019, 22:43

Har mycket mycket begränsade kunskaper i latin, men tycker att Yngwes tolkning av Jordanes verkar rimlig. Dock verkar gens även kunna betyda ätt (ungefär), så möjligen (mindre troligt) kan svear ha syftat på en styrande elit. Det skulle möjligen kunna förklara benämningen Sueitidi, sveafolket, som folket där sveaätten/sveakungarna styr.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Kungsune » 8 juni 2019, 11:35

Tror det är avhängigt av vilken typ av skildring man studerar. Det kan jämföras med in eller utzoomad karta. Det viktiga är att jämförbar litteratur håller samma konsekvens. Ex Caesars skrifter. Jag tolkar ju slutklämmen med suetidi;
“Detta utgör svefolket”. Alltså att jordanes här summerar ihop suehans stammar och knyter ihop säcken med den gotiska benämningen suethidi. “Detta är alla suehans folk”

Skriv svar