Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 2 november 2018, 20:14

Etruskisk Gitarr skrev:Om man genererar en karta via Sgu.se var strandlinjen befann sig år 500 ger det att udden till stor del då ska ha varit en ö och att vallen i så fall då gått tämligen nära strandkanten (även tidigare årtal visar samma utseende på sjön*). SGU:s kartgenerator känns dock inte så exakt, inte heller vet jag hur tillförlitlig den är när det gäller sjöar?

http://apps.sgu.se/kartgenerator/levera ... AbeWs4.pdf

Hur som tycker jag det skulle vara intressant att veta hur höjdskillnaderna är i terrängen? Är den gamla strandlinjen som syns via en terrängsskuggad karta mest trolig också då en ev. fornborg var aktuell eller är det möjligt att det varit ett sund mellan vallen och ön om vattnet stod än högre?

*Sjöar och vattendrag i andra delar av landet har skiftande förändringar.
Den där kartan tror jag inte på, det skulle innebära att öarna i sjön med stenålders- och bronsåldersfynd skulle ligga under vatten.... :?:

Den väldigt markerade strandvallen tror jag visat på vattennivån under lång tid. Vad jag kan se finns det ingen vall över denna. Trots allt är det ju utloppets nivå som avgör var vattennivån i sjön ligger.
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 2 gånger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 2 november 2018, 20:15

AndreasOx skrev:Mycket intressant, kände inte till SGU:s sida. Vad jag kan se verkar den använda den nya exakta höjdmodellen (±0.5 meter) så höjdmodellen är betydligt mer exakt än uppskattningarna av landhöjning/-sänkning över tiden där många osäkerheter finns. Så någon exakthet är omöjlig utan kalibrerande fynd.
Starkodder - jag skulle definitivt försöka kontakta Anders Ödman för en diskussion. Han bör vara pensionär numera.
Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 3 november 2018, 00:39

AndreasOx skrev:Det var längesedan jag läste geologi men vad jag minns har man någorlunda detaljerade landhöjningsvärden från de strandvallar, dödismoräner mm. som finns i landskapet. Så hur säker SGU:s modell är för ett specifikt område beror nog på avstånd till närmaste daterade strandlämning. Eftersom Snogeholmssjön ligger ganska nära sydkusten bör landhöjningsvärdena vara någorlunda korrekta. Jag gissar på +- 1-2 meter i höjd. Vilket givetvis kan bli mycket yta i flacka områden.
Men saken är ju dem att landhöjning i sig inte påverkar insjöar nämnvärt. Det som avgör sjöns srorlek är trösklar, tillrinning och djup.Landhöjning kan påverka stora sjöar om landhöjningen är olika i olika delar av sjön, men det är denna sjön alldeles för liten för. Så om Snogeholmssjön ligger 10 eller 50 m över havet spelar egentligen ingen roll.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 3 november 2018, 07:52

Helt sant. Enbart större sjöar med nordsydlig utsträckning påverkas specifikt av tippningseffekter osv. Dessutom är landhöjningen ytterst obetydlig, under 1 mm/år enligt https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... ndhojning/.
Att vissa skånska sjöar visas större och andra inte alls på SGU:s karta måste vara medvetet gjort. Jag gissar att de simulerat kända sjösänkningar och dämningar. De flesta sjöar i Mellanskåne är idag dämda. I vilket fall som helst är säkerligen felmarginalen så stor för sjöar med flacka stränder att detaljer som halvöar mm måste jämföras med verkligheten.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Bäckahästen » 3 november 2018, 08:54

Landhöjningen påverkar väl inte mindre insjöar alls då sjöarna följer med landmassan uppåt. :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 3 november 2018, 09:05

AndreasOx skrev:Helt sant. Enbart större sjöar med nordsydlig utsträckning påverkas specifikt av tippningseffekter osv. Dessutom är landhöjningen ytterst obetydlig, under 1 mm/år enligt https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... ndhojning/.
Att vissa skånska sjöar visas större och andra inte alls på SGU:s karta måste vara medvetet gjort. Jag gissar att de simulerat kända sjösänkningar och dämningar. De flesta sjöar i Mellanskåne är idag dämda. I vilket fall som helst är säkerligen felmarginalen så stor för sjöar med flacka stränder att detaljer som halvöar mm måste jämföras med verkligheten.
En bra jämförelse med dagens läge är att titta på den skånska rekognosceringskartan, vilken avslöjar att merparten av de skånska sjöarna har sänkts under de senaste 200 åren. Vilket som sagt syns på den blottade strandvallen.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 3 november 2018, 16:26

Den gamla strandklinten ute vid Pålstorpahagen, som måste ha blivit bildad av sjöns vågor under lång tid.
IMG_0558.JPG
IMG_0558.JPG (241.93 KiB) Visad 5011 gånger
IMG_0560.JPG
IMG_0560.JPG (253.82 KiB) Visad 5011 gånger
Parti utanför kanalen med annan vegetation. Troligen enbart beroende på bättre ljusinsläpp.
IMG_0565.JPG
IMG_0565.JPG (206.12 KiB) Visad 5011 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 4 november 2018, 14:13

En sammanfattning av de namn som jag gett de olika platserna.
Snogeholmsvallen namn.JPG
Snogeholmsvallen namn.JPG (42.97 KiB) Visad 4972 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 4 november 2018, 14:22

Porten med de två kullarna i vallen norrut. De är ca 3-4 meter höga från den ursprungliga marknivån samt minst 15 meter breda vid porten. Det man undrar över är om vallen gjordes så vågig från början, eller om erosion är förklaringen till utseendet idag.
IMG_0583.JPG
IMG_0583.JPG (191.13 KiB) Visad 4972 gånger
Platån från sjösidan. Den verkar vara uppbyggd av mest jord som skyfflats ut i sjön. Det går inte att se något gammalt som sticker upp.
IMG_0577.JPG
IMG_0577.JPG (247.63 KiB) Visad 4972 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 4 november 2018, 15:16

Och så här ungefär om man fyller upp sjön till sin ursprungliga nivå.
Skärmklipp3.JPG
Skärmklipp3.JPG (44.72 KiB) Visad 4964 gånger

Skriv svar