Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 15 oktober 2018, 18:50

Har gått igenom ganska många av områdets registrerade vallar och hägnader och jag tycker nog att deras skuggprofiler är av ett helt annat slag än Snogeholmsvallen. Din idrottsplats har ju en mycket tydligare profil och verkar kraftigt överdimensionerad för att hägna boskap.


Tycker mig ana en till struktur ca 175- 200 m väster om vallen, ett dike? Syns bäst i terränglutingsvyn
Snogeholmsvallen.JPG
Snogeholmsvallen.JPG (76.41 KiB) Visad 4230 gånger
Starkodder har du koll på de danska modellerna av fornborgar, t.ex. Falster/Lolland? Jag har ingen detaljkunskap men tycker det vore värt en jämförelse...

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 19:02

Noterade också "Snogeholmskanalen". Det ser faktiskt ut som någon har bemödat sig om att gräva ett brett dike genom udden, som stämmer med den ursprungliga vattennivån i sjön. Hamn eller bara genväg? Vägen passerar södra öppningen.

Det som också syns ganska bra på Yngwes uppförstoring är de "hålor" som man ser i vallens kant på flera ställen. Vad kan de ha tjänat för syfte?
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 15 oktober 2018, 19:11

Slog mig också att kanalen verkar brytas av gamla strandvallen...

Gluggarna får mig att tänka artilleri....

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 19:26

Fast hålorna är på båda sidor om vallen. Det som också antyds innanför vallen är kanske en brunn. Nära vägstumpen som löper söderut.

Falsters virke har jag sett vilket är en rejäl anläggning för hela ön. Minst en vall i norr och hela tre i söder. Avgränsning av våtmarker eller åar i ändarna.Bifogar några bilder:
IMG_8992.JPG
IMG_8992.JPG (4.07 MiB) Visad 4225 gånger
IMG_8987.JPG
IMG_8987.JPG (5.22 MiB) Visad 4225 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 15 oktober 2018, 19:32

JA om det vore för artilleri känns det som om en mer klassisk skans-form vore naturligare.

Letade lite liknande platser och dök ganska snabbt på Skyttanabben i Börringesjön. RAÄ Börringe 13:1

Terrängbilderna ger inte alls lika tydlig bild men beskrivning och geografi är snarlikt
Edit, fornborgen Borren finns ju strax norr om denna plats.


Jag tror faktiskt du har hittat något!

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 19:55

Om man då tänker sig Snogeholmsvallen som en tillfällig försvarsanordning under orostider, så måste den ha legat i ett tämligen öde och glesbefolkat område. En vall anlades över udden i skogssjön av strategiska skäl. Två kullar i söder och norr bestämde placeringen, där vallen placerades på kullarnas östra sluttningar som förstärkning. Ett kärr i norr fungerade som barriär, men i söder var man tvungen att lägga en extra vall utanför den stora. Vägen in gick i sänkan mellan kullarna. Innanför vallens plana yta söder om den norra kullen fanns det gott om plats för tillfälliga boningar. Kanske lät man gräva en brunn, vilken kanske ses i terrängutsnittet som en mörk yta strax norr om vägens södra gren. Vid det lägsta och smalaste partiet av udden lät man dessutom gräva en bred kanal, av okänd anledning. Kanske som genväg kanske som plats för båtar.

Tidpunkt?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 15 oktober 2018, 21:21

Ser ut som en klassisk tillflyktsborg alltså. Datering vågar jag mig inte på.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av fileoscar » 15 oktober 2018, 21:47

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 378#p12378

Jag kan vara helt ute och cykla men platsens belägenhet gav mig åtminstone associationer till ett gammalt inlägg i en annan tråd. Nämligen om tanken att området skulle kunna utgjort ett fäste för venderna. Se länk.
Senast redigerad av 1 fileoscar, redigerad totalt 15 gånger.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av fileoscar » 15 oktober 2018, 22:17

Kan tillägga att om det är någonstans i sydskandinavien där venderna satt tydliga spår så är det just i ovan nämnda Lolland-Falster.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendere
Senast redigerad av 1 fileoscar, redigerad totalt 15 gånger.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Opager » 15 oktober 2018, 22:39

Det har förekommit nyliga arkeologiska undersökningar söder om detta område och en del av deras rapporter handlar om fynd och anläggningar i närområdet. Tyvärr är resultaten noll. Fanns dock en borg öster om dagens Snogeholms slott ute på en ö i sjön som lades ner på 1500-talet.


Opager

Skriv svar