Båtgravar i Norge

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Båtgravar i Norge

Inlägg av Yngwe » 20 maj 2015, 13:38

Hur ser båtgravarna ut i Norge? Jag tänker inte främst på de stora kända skeppsgravarna, utan mer allmänt. Ser det ut ungefär som i Sverige, med brända och obrända, rika och medelmåttiga?

anganatyr

Re: Båtgravar i Norge

Inlägg av anganatyr » 20 maj 2015, 18:17

Den bild jag har av de norska båtgravarna (jag har dock inte på långa vägar läst om alla båtgravar i Norge) är att de är fullt jämförbara med de svenska. Det är de tidiga båtgravarna i Vendel och Valsgärde som sticker ut med sina rika gravgåvor. Men å andra sidan har Norge rika skeppsgravar.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 20 maj 2015, 19:18

Här är en rekonstruktion av en norsk båtgrav.
Norsk båtgrav

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 21 maj 2015, 11:39

Tämligen glest på nätet, verkar först och främst vara mer sentida (vikingatiden) och vara större skepp. Intressant är dessutom en viss rolig anknytning till Yngligaätten och svenskklingande ortnamn som Tuna. Svear i västerled :D

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 21 maj 2015, 18:41

Ättelägg skrev:Tämligen glest på nätet, verkar först och främst vara mer sentida (vikingatiden) och vara större skepp. Intressant är dessutom en viss rolig anknytning till Yngligaätten och svenskklingande ortnamn som Tuna. Svear i västerled :D
Du kunde bara inte låta bli, eller hur. :D

Opager

Inlägg av Opager » 21 maj 2015, 19:19

Kan det vara så enkelt att anledningen till att det inte syns så mycket information om båtgravar är att det inte är en lika stor grej utanför Svedala?

Varför är en båtgrav viktigare än en träkammargrav eller en rejäl stenkammargrav? Är det helt enkelt andra värderingar av gravskicket utomlands?

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 21 maj 2015, 20:31

Jag tror nog att det finns ganska mycket information även i Norge, bara man letar. Har tittat på det i några dagar och hittat en del. I Norge har man ju faktiskt båtgravar som är mer berömda än våra svenska, dom fantastiska skeppsgravarna är ju världsberömda. Men jag tror att eftersom fynden är mer spridda i landet så har man inte dragit samma kopplingar som i Sverige, kanske finns inte heller samma förutsättningar för mytbildning....

Här är en läsvärd artikel som berör båtgravar och som jag tycker säger en hel del!

Opager

Inlägg av Opager » 21 maj 2015, 21:49

Yngwe. Jag är fortfarande intresserade av varför rika fynd i båtgravar blev så mycket viktigare än rika fynd i kammargravar.

Jepp de stora båtgravarna i Norge slår allt i Skandinavien men då går det tydligen att trycka på att båtgravar under Vendeltiden är viktigare för att de konstruerades under Vendeltiden och inte vikingatid eller under tidsperioden för Slusegårdens båtgravar.

Arbetsinsats och fynden i gravarna borde avgöra tycker jag.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 21 maj 2015, 23:34

Om vi håller oss till Norge, vilket är ämnet i tråden , så tycker jag artikeln jag länkade till visar en uppfattning om att båtgravar finns i hela spektrat från rik till enkel. Det faktum att båtgravfält, alltså inte skeppsgravar, nämns närmast i förbigående, antyder att de inte verkar anse ha en särskild ställning. Det har i stället givits de stora skeppsgravarna. Intressant nog nämns att de tidigare satts i samband med den danska riksbildningen, något som men inte heller verkar hålla fast vid längre.

Med min lilla inblick verkar det som om våra grannar i väst har en mer tillbakadragen syn på båtgravarna. Detta trots sina magnifika exemplar.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 22 maj 2015, 09:51

Intressant artikel men i viss mån förstärks intrycket att gravformen är något yngre än de svenska även om det finns nämnt någon äldre grav så verkar det mesta vara fokuserat till Vikingatid. Kopplingen till krig och överklass är tydlig i artikeln men även elitens kosmopolitiska karaktär. Trådar till Sverige genom kammargravar men även med spjutet som vapen för dagen. Intressant med skillnaden mellan skepp- och båtgrav, vi saknar känd skeppgrav (var det inte en i Göteborg?), möjligen döljer sid det ett eller annat under kungshögarna från vikingatid men eftersom inget grävs i detta land kommer information att saknas. Spekulation mellan det konkreta uttrycket båt-vapen=militär är befriande eftersom detta inte är riktigt PK här i landet. Intressant skiljande mellan ryttargravar - befäl över landsstrid och båtgrav - befäl över sjöstrid/ledung.

Jo, Angantyr - kunde inte bärga mig.

Skriv svar