Haraldsguldet

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Haraldsguldet

Inlägg av Bäckahästen » 1 februari 2018, 07:35

När kommer Sven Rosborns bok om Haraldsguldet och hans grav? :D

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Mio Nielsen » 1 februari 2018, 10:02

Kære Bäckahäst, hvorfor opretter du en ny tråd? Vi har jo allerede Harald Blåtands guldplakett og grav!
Men jeg bliver også utålmodig. Og det er ikke blot Sven Rosborns bog, der mangler. Der sker tilsyneladende slet ikke noget, med hensyn til dette opsigtsvækkende fund.
Grunden til dette er formodentlig at Harald Blåtand havde fundet en plads i danskernes bevidsthed som en myte - en slags juleeventyr. Derfor er der ikke interesse for at se på hans nyopdukkede
"identitetspapirer". De forstyrrer bare myten.

Hvis nogen kan overføre disse to indlæg til den gamle tråd, så synes jeg de skulle gøre det.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Sven R » 8 februari 2018, 00:08

Vad det gäller publikationen om Harald Blåtands grav har jag nu 220 tättskrivna manussidor färdiga och jag arbetar just i detta nu dessutom med en trycklayout som kommer att sluta på ca minst 320 färdiga boksidor. Det vi arbetar med nu är de avslutande kapitlen som kommer att handla om saker som dykt upp vid vår senaste genomgång av det omfattande källmaterialet och som är ytterst väsentliga att ha med eftersom de kommer att vara betydelsefulla för både Polens och Sveriges vikingahistoria i slutet av 900-talet.

Tyvärr har allt blivit fördröjt eftersom det i Tomas material från 1945 dykt upp mycket intressanta saker som rör drottning Silvias far Walther Sommerlath. Vi vill gärna också ha ut detta material i bokform så snart som möjligt eftersom svensk television anklagat honom för att vara nazist. Vårt material visar nämligen en helt annan bild som vi givetvis anser är väsentligt att redovisa. OBS: Walters historia har inget som helst med Harald Blåtands material att göra. Vi arbetar således med två böcker samtidigt vilket är frustrerande.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Mio Nielsen » 8 februari 2018, 14:28

Dronning Silvia… formodede jeg først - måtte være en vikingetidsdronning. Siden Sven Rosborn beskæftiger sig med hende. Men da jeg ser, at hendes fader muligvis var nazist - så er der noget der ikke stemmer. Sven, hvorfor bruger du tid på dette emne, som mange nutidshistorikere sikkert med glæde ville overtage?

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Sven R » 8 februari 2018, 18:21

Hej Mio, det kan kanske verka lite konstigt men det har sin förklaring. Vi har givetvis nutidshistoriker inkopplade på fallet med drottningens far eftersom andra världskriget är utanför mitt kompetensområde. Tomas vill emellertid ha min hjälp eftersom fallet med drottningens far tidigare på ett häpnadsväckande dåligt sätt, med bristande källkritik, har tagits upp i svensk television som ett "sensationsinslag". Detta sinkar emellertid vårt slutarbete med Haraldboken.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Mio Nielsen » 8 februari 2018, 21:21

Tak for svar Sven. Ja, hvis medierne misforstår eller misinformerer så er det næsten en borgerpligt at tage sig af det. Jeg har været inde på svensk Wiki da jeg - med skam at melde - ikke kendte navnet på Sveriges dronning, og der får man indtryk at at nazi-tilhørsforholdet var en signifikant kendsgerning.

Men ligesom Bäckahästen glæder jeg mig til at høre resultaterne af dit arbejde med Haraldsguldet.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Haraldsguldet

Inlägg av anganatyr » 9 februari 2018, 20:57

Ser verkligen fram emot boken om kung Harald. Kommer att köpa ett ex så fort den finns tillgänglig.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Daler » 11 februari 2018, 16:47

Två spännande historier. Men hur kommer det sig att så intressant men skiftande material når en och samma familj? Visst kan blixten slå ner flera gånger på ett och samma ställe men om mer och mer dyker upp så kan det ju börja låta lite för bra för att vara sant. Bloggar och bolag bildas också. I och för sig är ny information eller kunskap något som man kan göra reklam och sälja som så mycket annat men om det blir för mycket av just den varan drar i alla fall jag mig för att köpa alla uppgifter rakt av. Hoppas i alla fall att det blir uppmärksammat och senare detaljgranskat igen av fler, av varandra oberoende, personer/institutioner.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Mio Nielsen » 11 februari 2018, 21:19

Ja, Daler, det er et ejendommeligt tilfælde. Men, som du siger, ikke umuligt.
Men der er andre ejendommeligheder med hensyn til Harald Blåtand-medaljen. Nemlig at de danske museumsfolk har vist yderst lidt interesse for den. Man hævdede først, at det var en forfalskning af nyere dato, men i så fald ville det da da være normal, videnskabelig fremgangsmåde, at bede om lov til at undersøge den. Og det har de vist ikke gjort.
Jeg, og andre, får mistanke om at guldplaketten simpelthen passer dårligt ind i den øjeblikkelige story-telling omkring perioden. Og at man forsøger at ignorere den.
Det er en af grundene til vores utålmodighed.
Noget lignende tror jeg er tilfældet med den store palisade omkring Jelling-anlægget i Jylland. Den er også fra Harald Blåtands regeringstid, men dens geometriske layout følger det pythagoræiske 3-4-5 forhold. Det passer heller ikke med de populære opfattelser af vikingerne, vel? Sagen bliver affærdiget med nogle få linjer i rapporten om fundet, men fra anden side har jeg fået en forklaring: "Danmark havde en øst-orienteret form for kristendom i lang tid, før landet blev katolsk", siger en talsmand for den ortodokse kirke.
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 12 gånger.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Sven R » 11 februari 2018, 23:03

Ja Daler, jag förstår att det kan verka osannolikt om man inte har tillgång till hela det stora materialet. Jag har redan från allra första början när jag kom i kontakt med guldplattan haft inställningen att jag måste försöka hitta bevis för att åtminstone delar av det material som nu hittats inte kan vara äkta - men jag har trots detta inte hittat en enda punkt att slå ner på. Och jag har ändå 43 års erfarenhet av arkeologisk och historisk forskning och källkritik bakom mig. Dessutom har jag i projektet några mycket skickliga och erfarna arkeologer att kunna rådfråga och som också är insatta i ärendet.

Egentligen är basomständigheterna inte så märkvärdiga. Tomas farfars bror Stefan blev befälhavare för de polska styrkorna i området 1945 och han kom då i kontakt med den lokale prästen som i sitt arkiv hade dagböcker och material från tidigare präster i området, bl.a. den prästs dagbok där fyndet av graven berättas om 1841. Prästen presenterade Stefan för sin vän Otto som hjälpt prästen och som en SS-man sårat i ett mordförsök. Innan Stefan och hans bror (Tomas Sielskis farfar) hjälpte de två att fly till den allierade sidan fick de tillgång till allt i prästgårdens arkiv och dessutom visades de till graven och kunde komma in i den. Att detta sedan hemlighölls berodde på att man riskerade repressalier av den hårdföra sovjetmakten.
När vi sedan följt upp detta basmaterial genom att gräva vidare i andra arkiv och på utländska museer har den ena pusselbiten efter den andra kommit fram som bekräftar basmaterialets utsago.

Vad det gäller Walther Sommerlath så kände han Otto under kriget. Det är på det sättet som han plötsligt dök upp i Ottos efterlämnade material. Otto hade nämligen lämnat kvar sin dagbok som han fört under hela kriget och även andra tillhörigheter hos Stefan innan han tog sig västerut till de allierade.

Skriv svar