Jag har varit sjuk ett tag...

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2018, 19:35

Idag tog jag min sista medicindos mot min prostatacancer. Behandlingen har pågått i nästan 1 år och den har varit tuff med en lång rad av biverkningar, mm.

Behandlingen har tagit all min kraft och all min energi behandlingen har varit besvärlig måste jag erkänna. Ett delmål har varit denna dag när behandlingen avslutas. Nästa mål är i början av 2020 då jag får besked om behandlingen lyckats eller ej. Jag har bestämt mig för att den har lyckats.

En del av behandlingen innebär att testoteronproduktionen stängs av eftersom prostatacancer lever av testosteronet. Jag har trott att detta bara påverkar könsdriften - men det är bara en liten del av vad som påverkas. Muskler, drivkraften, energin, koncentrationsförmåga, kreativitet och mycket annat påverkas också tyvärr... Det har varit det största problemet.

Normalt stängs testosteronet av 3-4 månader under den tid som strålbehandlingen pågår. Min cancer var aggressiv så min behandling tog nästan ett år - och biverkningarna ökade hela tiden.

Samma vecka jag fick besked om att jag hade cancer fick min fru samma besked, även hon hade cancer. Vi blev oroliga för varandra vilket medförde att vi hann inte vara rädda för den sjukdom vi själva hade - och vi beslutade att ta problemen när de ankom, inte före ankomsten. Jag kan rekommendera det tankesättet.

Nu hoppas jag att jag kommer i form så snabbt som möjligt så att livet kan återgå till det normala.

Jag skriver detta som en förklaring varför jag inte varit aktiv på ett tag - men framför allt vill jag rekommendera alla över 45 år att börja ta PSA-prov regelbundet. Det har räddat mitt liv - kanske kan det rädda era liv också.
PSA-prov är ett enkelt blodprov. Blodprovet ger ett värde. Värdet omtalar läget. Framför allt ser man hur värdet förändras om/när man får prostatacancer. Man får alltså en tidig varning.

Min cancer var värsta sorten. Riktigt aggressiv. Men - den hann inte utveckla metastaser - och det räddade mitt liv.

Om någon har frågor eller tankar om prostatacancer så hör av er här eller via PM så skall jag försöka bevara frågorna så bra jag kan :)

Det viktiga är att ni över 45 börjar ta PSA-prov

Thomas
Historia är färskvara.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Opager » 31 januari 2018, 19:59

Tråkigt att höra att du och din hustru kämpar med denna sjukdom men jag hör en positiv tanke om att det går att kämpa emot.

Hoppas på fortsatt tillfrisknande för er båda.

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2018, 21:37

Tack Opager!

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2018, 22:01

Tack för uppmaningen. Ska ta dig på orden och gå och ta ett prov!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2018, 22:11

Bra Yngwe!

Hoppas att fler gör samma sak! Det gäller faktiskt livet - och var femte man kommer att få denna typ av cancer... Hittar man den tidigt överlever man... Inte mycket att välja på faktiskt, man måste bara inse fakta.

Notera att prostatacancer är vanligare än bröstcancer.

Lite kul...många spelar på lotto och anser att chansen att vinna finns - men chansen att vinna är kanske en på 10 miljoner. Men man tycker att chansen att få prostatacancer är liten - när var femte man får denna typ av cancer :)

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Bäckahästen » 1 februari 2018, 07:36

Hoppas att allt går bra för dig och din fru, CarlThomas. :D

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Kungsune » 1 februari 2018, 08:37

Gott att du är på g Thomas!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 1 februari 2018, 17:34

Tack Bäckahästen!

Min frus cancer var inte aggressiv. Efter två operationer och strålbehandling är hon nu friskförklarad, dvs att hon går på täta kontroller.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 1 februari 2018, 17:38

Tack Kungsune!

Att uppnå ett mål känns alltid skönt! Detta mål känns speciellt skönt att nå fram till :)

Thomas
Historia är färskvara.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Ättelägg » 1 februari 2018, 19:38

Om jag minns rätt är prostatacancern den vanligaste cancern men tystnad råder, även om det börjar röra på sig. Så heder åt tid CarlThomas som är så öppenhjärtlig kring sjukdomen och din egen situation. Må Ni ha hälsan framöver.

Skriv svar