Birka

500 f.Kr. - 1066
Daler

Re: Birka

Inlägg av Daler » 7 januari 2018, 18:14

I Ansgars Vita nämns inga goter eller götar bara svear.
För Adam är det oerhört viktigt att se missionen på Birka som något som kan förutsägas i Bibeln. Han återanvänder en gammal Gog-Magog-goter-koppling. Han kommer I hamn när han låter goterna vara liktydigt med götarna.
Gog-Magog står för något hedniskt uppe I norr boendes på öar.
Goterna var kända sedan länge och blev med tiden kristna.
Adam återavänder Jordanes gamla goter-götar-kooppling.
Birka blir därmed götarnas stad=goternas stad=en stad i Gog-Magog-land=en stad i norr bland öar=en stad som måste bli kristet för så står det förutsagt i Bibeln.

Detta måste man ta hänsyn till man kan inte trolla bort detta eller råka glömma nämna det. Därmed är det inte sagt att götarna inte hade något med Birka att göra. Det kan ha funnits en lång rad götar i Birka i och med att platsen var en internationell plats!

Men visst, Adam kan ha haft tillgång till andra källor. Birka kan ha varit götarnas stad. Men med tanke på det ovannämnda samt det geografiska lager håller jag detta som osannolikt.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 7 januari 2018, 22:18

Daler, du citerar mycket från 80-talet, texter som o mina ögon mycket motsvarar "dårarnas sista försvar". Mycket har hänt sen dess och få moderna forskare motsäger väl idag tanken att Götalandskapen är drivande i bildandet av nationen Sverige, och är de om verkligen har makten under övergången från Vikingatid till Medeltid. Och att götar är en delmängd av svear har vi för länge sen påvisat allt för väl här på forumet, även om vissa inte vill låtsas om det. Vi har i själva verket argument för att det är fallet redan på Jordanes tid.

Adams ord om götarnas roll i Sverige står därför inte i kontrast till några andra rön från senare tid, och inte till något som kan kallas fakta. Att kalla det goter-legender ser jag som ett eko från 80-talet och de s.k. forskare som då fortfarande hade inflytande.

Ämnet har diskuterats i spaltmeter här på forumet. Jag vet att det är mycket att läsa ikapp, men jag skulle ändå rekommendera det. Risken är annars att det går lång tid innan någon som varit med länge tröttnar och drar hela visan igen... när redan onödig prestige har investerats som gör vidare diskussion svår. Mycket trevligare om diskussionen kan gå framåt istället för att hela tiden börja om.

Det finns flera trådar med massor med inlägg. Sök på Svear, Götar, Jordanes, Adam till att börja med.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 7 januari 2018, 22:26

Är Yngwe ett pluralis , ”vi” :)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 7 januari 2018, 22:50

Valdemar skrev:Är Yngwe ett pluralis , ”vi” :)
Nejdå, lila lite som du motsvarar alla som omfattas av "vissa"

jancro

Inlägg av jancro » 8 januari 2018, 00:59

Birkas/ Björköns läge i Mälaren ger tankar. Det är inte österut som är snabbaste vägen ut/in . Ön är närmaste platsen i Mälaren om man kommer söderifrån via "Södertäljesundet" och vill ha en plats skyddad från landöverfall under isfri tid d v s fjärrhandelssäsongen med seglande skepp. Till att börja med skeppen från grundarna av detta emporium, vilka ville bedriva handel med svearna. Inte göterna, utan de mycket mer handelsrutinerade gutarna. Den enorma mängden silverskatter funna på Gotland talar för utbredd handelsverksamhet, förmodligen kors och tvärs över Östersjön.
Efterhand en allt större plats, och sveakungar som ville ha sitt och troligen rätt snart tog över detta "frihandelsområde" inne i svearnas område, från att inledningsvis kanske varit skyddsmakt. En fundering.

Varför skulle svearna grunda en handelsplats på denna plats? Skepp ohoj, här finns vi. :)

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 8 januari 2018, 05:13

vilka byggde Birka?
Vi har 16 runfynd från Birkas svarta jord. Samtliga är ristade med kortkvistrunor = Rökrunor. Samma runrad som Sparlösastenen och Rökstenen är skrivna med. Denna runrad användes enbart söder om en gräns dragen mitt i Mälaren (förutom runblecket från Ulvsundahögen).

Norr om Mälaren restes det inga runstenar och inga runfynd är gjorda från den tiden Birka existerade. Man började resa runstenar efter år 1000 norr om Mälaren och dessa var ristade med långkvistrunor. Birka brändes ned ca år 980. År 1000 fanns bara 4 runstenar norr om Mälaren.

Samtliga runfynd i Birka ristades med samma runor (kortkvistrunor) som användes enbart söder om Mälaren under 800 talet.

Om Birka anlades av folket norr om Mälaren - varför använde de då den runrad som enbart användes söder om Mälaren - och varför hittar vi inte en enda runsten norr om Mälaren skriven med kortkvistrunor?

Adam skriver på flera ställen att "Birka är Götarnas stad" och att "Götarnas land sträcker sig upp till Birka". Detta bekräftas alltså av arkeologiska fynd i Birkas svarta jord.

jag tror alltså att det var folket söder om Mälaren som byggde och bodde i Birka eftersom samtliga runfynd från Birkas svarta jord är skrivna med kortkvistrunor. Min tro är enkel. Jag tror att folket som befolkade Birka använde den runrad som normalt användes i den trakt de kom ifrån innan de bosatte sig i Birka.

Inte ett enda runfynd från Birkas svarta jord är ristad med de långkvistrunor som användes på alla runstenar som restes norr om Mälaren efter år 1000. Före år 1000 fanns bara 4 runstenar norr om Mälaren, tre resta under 500 talet och 1 som kan vara rest ca 980. Inga runstenar restes norr om Mälaren mellan 600 - 980.

Det är svårt att komma förbi att arkeologin i Birkas svarta jord bekräftar vad Adam skrev för snart 1000 år sedan. Arkeologin bekräftar alltså en källa. Det är en helt unik händelse.

Men, för att förstå detta måste man först förstå, och acceptera att äldre runraden användes mellan år 200 fram till ca år 600 i hela landet, kortkvistrunor användes under 800 talet söder om Mälaren, äldre långkvistrunor användes under 900 talet söder om Mälaren och i västra Närke - och yngre långkvistrunor användes enbart på ca 1300 runstenar i Uppland, i östra Närke och ett fåtal i Södermanland från ca 1020 till ca 1130.

Då har vi en kronologi på vilka runrader som användes var och under vilken tid. Först då framträder en annan bild av vår historia.

i Birka användes enbart kortkvistrunor av den enkla anledningen att det var de enda runorna som användes i hela landet under 800 talet - och de användes enbart söder om en gräns dragen mitt i Mälaren.

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 8 januari 2018, 16:01

Det finns många Köpingar runt om i Skandinavien som går tillbaka till tidig vikingatid och ibland tidigare. Exempel på detta är Kaupang/Oslo, Köpingsvik, Löddeköpinge, Gamla Köpingen/Göta Älv osv.

Bortsett från den stora mängden gravar och dess kontinuitet så är inte Birka så ovanlig, alla vill handla med varandra. På Gotland finns många handelsplatser som exempelvis Paviken.

Gemensamt för alla är att de ligger på logistiskt lämpliga mötesplatser med ett omland som är tätt befolkat=utbud och efterfrågan.

Köpingsvik är handelsplats för den rika järnåldersbebyggelsen på Öland. Gamla Köpingen är en föregångare till Lödöse och ligger perfekt för de rika bygderna i Västergötland.

Det är nog med oerhört få undantag så att handelsplatserna initieras av lokala ledare som vill göra affärer. Rika och tätt befolkade omland finns bakom/intill. Det lär vara från närområdet som initiativet kom.

Ett undantag kan var Köpstads Ö/Brännöarna som enligt sagan var den största marknaden (kanske främst för slavar). Dessa öar ligger precis på gränsen mellan Danska, Norska och Götiska intressen (senare Svenska). Öarnas nationella tillhörighet fastställdes så sent som på 1600-talet.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 12 januari 2018, 17:03

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 12 januari 2018, 23:01

Jag får inte ihop detta. När Adam av Bremen skrev om Birka på 1070-talet hade staden varit övergiven i närmare ett sekel. Vad kan Adam ha menat?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 12 januari 2018, 23:46

Jag tycker egentligen inte det är så märkligt. Uppgiften Adam får har några år på nacken, och i folkvetande är då fortfarande Birka en stad, om än i en svacka. Dom vet inte ännu att svackan inte bara är tillfällig utan kommer att bli värre och helt förvandla platsen till landsbygd.

Skriv svar