Hur långt norrut kom romarna?

500 f.Kr. - 1066
Ättelägg

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Ättelägg » 17 maj 2015, 20:31

Så du menar att Plinius ljög?

Opager

Inlägg av Opager » 17 maj 2015, 20:48

Ättelägg: Skriftliga källor från Forntiden är fragment och inte alltid pålitliga.

Bärnsten kunde romarna hämta på Jylland. Dom behövde inte åka in i Östersjön för att hitta detta.

Källa: "Danmarks Oldtid"

Opager

Castor

Inlägg av Castor » 18 maj 2015, 07:47

Ättelägg skrev:Varför skulle de inte varit i Östersjön, dessutom har vi handfasta rapporter från Plinius om expeditioner för kejsar Neros räkning angående upphandling av bärnsten.
Av Plinius den äldres skriverier framgår det tydligt att man tog landvägen till Bärnstenskusten.

Citat från http://www.perseus.tufts.edu/hopper/tex ... apter%3D11:
From Carnuntum in Pannonia, to the coasts of Germany from which the amber is brought, is a distance of about six hundred miles, a fact which has been only very recently ascertained; and there is still living a member of the equestrian order, who was sent thither by Julianus, the manager of the gladiatorial exhibitions for the Emperor Nero, to procure a supply of this article.

Castor

Inlägg av Castor » 18 maj 2015, 08:25

Det finns en rekonstruktion av en vagn som de romerska bärnstensuppköparna kan ha kört fram och tillbaka hela vägen mellan Italien och nedre Wisla.

http://www.amber.com.pl/en/news/events/ ... ition-2011

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 18 maj 2015, 09:13

Personligen finner jag romerska handelsexpeditioner till våra breddgrader som högst sannolikt. Dessa kan även ha innefattat rektytering av soldater till armén. Bärnsten har givetvis varit viktigt men där finns andra varor som kanske inte avsätter så mycket spår. Pälsverk är en, våra vintrar skapar täta och fina pälsar av en kvalitet som inte går att uppbringa kring medelhavet.

Minns jag rätt så diskuterar väl UE Hagberg handel och framför allt export av hästar till det romerska riket i sin avhandlin gom Skedemosse.

Men hur organiseras sådanhär handel i praktiken? Att bara drälla omkring och knacka dörr med frågan om det finns något att sälja fungerar ju inte. Har det funnits organiserade marknadsplatser vid speciella tider redan under äldre järnålder? Jag kan inte komma på att jag skulle ha sett några resonemang kring detta men jag ser egentligen inget hinder för att det inte skulle ha förekommit. Bara det finns ett tillräckligt starkt lokalsamhälle som kan uppbåda den säkerhet och de regler som krävs för att en marknad skall fungera och att folk skall lita på den.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Wurner

Inlägg av Wurner » 18 maj 2015, 09:40

Jag kan inte tyska och kan inte utvärdera påståendet men det har föreslagits att det tidigt fanns en kanal genom Sydjylland, se källhänvisning till detta påstående på danska wikisidan:
Wikipedia/Danevirke skrev:Arkæologen Klaus Goldmann har fremsat en alternativ teori om at Kograven, den mindre og ældre grav syd for Hovedvolden, var en sejlbar kanal sammen med Dannevirke Sø.
Om det fanns en sådan kanal, och om den grävdes under romersk järnålder (igen, jag kan inte förstå den tyska källan och vad den säger om datum) - då kunde det varit enkelt för romare att ta sig till handelsstationer på de danska öarna.

Opager

Inlägg av Opager » 18 maj 2015, 15:19

Jag trodde att diskussionen handlade om romerska trupper till lands eller sjöss.

Folk från Romerska områden som bedrev handel sjövägen är fullt möjligt.

Opager

Wurner

Inlägg av Wurner » 19 maj 2015, 22:38

Bäckahästen skrev:
Wurner skrev:
Bäckahästen skrev:Men de andra fynden som tagits upp tidigare i tråden, som tex delar som troligen suttit på ett romerskt skepp som hittats på Gotland. Är det någon som vet mer om detta fynd?
Jag skrev till Gotlands museum för lite mer än en vecka sen och frågade om de visste något om bronshuvudet som nämns här och på några andra ställen på nätet, dock utan referens. Jag har inte fått något svar ännu men jag hörde av mig igen idag.
Har Gotlands museum hört av sig?
Nej, jag har inte fått något svar alls.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 21 maj 2015, 19:55

Kan romarna ha nått ända till våra breddgrader? Behövde de kanske en stödtrupp i germanernas hinterland? Hur har vi det med stackars kung Domalde (som offrades pga månget svältår):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Domalde

och hans son Domar (som begravdes intill vattendraget)?:

http://www.geni.com/people/Domar-Domald ... la/3138183

“Consequently there is not much to tell about his reign, and when he died at Uppsala, he was transported over the Fyris Wolds (Fyrisvellir) and burnt on the banks of the river, where a stone was raised over his ashes”

Kan det finnas ngt samband till den latinska språkfamiljen här tro? Den negativa kopplingen till ”do mal de” kan spåras nedan:

http://www.prnewswire.com/news-releases ... 56521.html

”do mal de Parkinson”

Medan kopplingen till vatten i ngn form ”do mar” kan spåras nedan:
http://www.madeira-live.com/se/jardim-mar.html

”Jardim do Mar ligger på Madeiras sydvästra kust och är en pittoresk by alldeles vid havet med tre välkända småstensstränder:”

Eller skall den latinska kopplingen främst sökas i:

http://en.wikipedia.org/wiki/Visbur

“The Historia Norwegiæ presents a Latin summary of Ynglingatal, older than Snorri's quotation:
Hic [Wanlanda] genuit Wisbur, quem filii sui cum omni curia sua, ut citius hærenditarentur, vivum incenderunt. Cujus filium Domald [...]”

Wurner

Inlägg av Wurner » 22 maj 2015, 13:04

Bäckahästen skrev:
Wurner skrev:
Bäckahästen skrev:Men de andra fynden som tagits upp tidigare i tråden, som tex delar som troligen suttit på ett romerskt skepp som hittats på Gotland. Är det någon som vet mer om detta fynd?
Jag skrev till Gotlands museum för lite mer än en vecka sen och frågade om de visste något om bronshuvudet som nämns här och på några andra ställen på nätet, dock utan referens. Jag har inte fått något svar ännu men jag hörde av mig igen idag.
Har Gotlands museum hört av sig?
Idag fick jag veta att mitt ärende gått vidare till en handläggare och att jag kan vänta mig ett svar. Också att föremålet faktiskt finns, det har en gång varit utställt på Gotlands museum och befinner sig nu i Stockholm för konservering. Jag har inte fått något föremålsnummer på huvudet och det finns ingen information på muséets hemsida om det.

Skriv svar