Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Valdemar

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 1 augusti 2017, 13:50

Mig veterligen finns ingen källa om dansk beskattning sv Götarna?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 1 augusti 2017, 13:52

Ah
Antar att du menar att det finns sådana indikationer i Beowulf, där konflikter mellan Gautar och Daner skall ha förekommit tidigare ?

Castor

Inlägg av Castor » 1 augusti 2017, 14:04

Det finns en gammal teori om att svea-namnet har att göra med naturnamnet sve eller svi(n) som kan beteckna en strandzon med periodiska översvämningar.

Jag berörde detta i en annan tråd...

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... &start=130

Vänerområdet är ökänt för sina översvämningar som måste ha varit mer påtagliga på den tiden då Glomma tömde sitt vatten i Vänern. Om den ursprungliga betydelsen av namnet Svitjod (Jordanes Suetidi) är "folket som bor vid de översvämningsdrabbade strandängarna" så är det väl inte ett helt orimligt antagande att själva Ur-Svitjod stod att finna vid Vänerns stränder, i Åse, Kållands och Kinne och angränsande härader.

Vad folket i det inre av Västergötland kallades på 500-talet kan vi inte veta, eftersom källorna tiger om detta. Våtmarksoffer är kanske det mest vältaliga arkeologiska spår som dessa människor har lämnat efter sig. Offren pågick i hundratals år innan de plötsligt upphörde på 500-talet. Man kan föreställa sig att en ny kult (någon form av asatro) infördes och att Falbygden etc. hamnade under de ovannämnda svearnas överhöghet. De bofasta bönderna levde kvar på ungefär samma sätt som före maktskiftet men blev tvungna att anpassa sig till de nya makthavarnas religions- och språkbruk.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 1 augusti 2017, 14:28

Dina Svea härader är befolkningsmässigt och fyndmässigt mycket svagare än Falbygden och Vara-slätten under folkvandringstiden. Personerna som hade råd med guldkragar som i Ålleberg och Möne lär inte ha flyttat på sig frivilligt. Personen som satt på Timboholmsdkatten på östra sidan Billingen måste även han haft avsevärda resurser. Området, Vara-SKara-Skövde. Varnhem-Gudhem- Ålleberg-Möne är antagligen Nordens rikaste byggd under folkvandringstid. Konstigt att dessa människor skulle saknas i alla källor tycker jag.

Castor

Inlägg av Castor » 1 augusti 2017, 14:52

Vara-slätten räknar jag med, och även större delen av Skånings härad. Det går en tydlig gränszon genom landskapet mellan Varaslätten och Falbygden upp till Billingen. Det ser ut som att de flesta brakteater som har hittats i VG har påträffats nordväst om denna gränszon. Ållebergskragen och Mönekragen kan ju vara stöldgods, alternativt ha tagits hit av invandrade heruler, samma sak med Timboholmsskatten.
Senast redigerad av 1 Castor, redigerad totalt 1 gånger.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 1 augusti 2017, 15:07

Finnestorp är en gemensam plats för Varaslätten och Falbyggden, den ligger precis mittemellan. Skånings Härad är arkeologiskt mycket tätt kopplat till Falbygden med Hornborgasjön mitt i. Sträckan Falbygden/Gudhem och Skåning/Varnhem är helt integrerade med varandra. Det området du beskriver är väldigt enhetligt utifrån arkeologi, fynd etc.

Brakteaterna finns i princip från Vara, längs Nossan och upp mot Trollhättan. Denna byggd är väldigt lik övriga delar av centrala Västergötland med den intressanta iakttagelsen att det är mer Brakteater där.

Skall du hitta någon speciell och tydlig skiljelinje i Västergötland får du nog gå in i vikingatid där avsaknaden av runstenar i den västra delen är påtaglig (Älvsborgs Län)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 1 augusti 2017, 15:12

Valdemar skrev:Om du då glömmer Mälardalen. Stämmer inte uppgifterna från Wulfila och Gutasagan? Är Gutasagan falsk? Stämmer inte WUlfilas uppgifter? Det blir ju konstigt om Gutarna som enligt dig var Svear började betala skatt till sig själva eller var under kontroll från sig själva.
Du får helt enkelt avfärda dessa två källor då?

Det jag säger är att det är fullt möjligt att såväl Wulfstans som Gutasagans uppgifter stämmer.

Och nä, det är inte ett dugg konstigt att betala skatt till sin egen kung, du Valdemar betalar ju själv skatt till din kung. Skillnaden är ju att för Gutarna var det ingen självklarhet då det regionala självstyret under tiden var betydligt högre än idag. Notera att det inte står att man betalar skatt till svearna, utan till svearnas kung och jarl, själva funktionerna alltså. Det framgår tydligt att om det inte finns någon kung, betalas ingen skatt.

Och det står ingenting om under kontroll av, man betalar en summa som man själv fastställt, som enligt vissa bedömare är mycket låg. För det får man ett löfte om skydd inom kungens maktsfär.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 1 augusti 2017, 16:07

Valdemar skrev:Mig veterligen finns ingen källa om dansk beskattning sv Götarna?
Jag har bara läst att detta antyds i Beowulf. Jag kan inte värdera hur sannolikt det är.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 1 augusti 2017, 16:13

Castor m fl, se sid 6:

http://www.archaeology.su.se/polopoly_f ... estorp.pdf

”Vad är Finnestorp för plats? Fynd? Topografi?
Varför är Finnestorp placerad just i utmarken i Lidan?
Hur kan man omtolka Finnestorps perifera läge?

Hur ligger Finnestorp i relation till Västergötlands centralbygder?
Kan man genom exemplet Finnestorp finna andra platser med liknande konstellation?”

Finnestorp skulle alltså vid ngn tidpunkt kunna vara motståndare till både svear och götar om jag förstår Castor rätt. Kollar man på Q DNA så kan en kandidat till fiender el dyl iakttas:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 068&type=1

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 1 augusti 2017, 16:24

Finnestorp ligger mitt emellan två av Västergötlands mest tätbefolkade områden, Falbygden och Varaslätten. Den ligger på gränsen mellan 4 härader. Den ligger alltså väldigt mycket "mitt emellan".

De offerplatser man studerat ligger på samma sätt på en gräns mellan bygder. Allt tyder på att Finnestorp varit en central sakral plats för Västgötarna.

Vad svear har med saken att göra fattar jag inte.

Skriv svar