Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 27 juli 2017, 22:42

Valdemar skrev:Hallin anges son Nationum
Suehans anges som Gentes
Gautigoth anges som Genus

Fel igen, Valdemar. Gauthigoth ingår bland de Nationes som räknas upp, precis som Hallin. Däremot beskrivs de som krigiska "hominum genus", alltså krigiska människor.

Du fick information redan 2 Okt 2015 om just detta och det är inte en tolkningsfråga och inte på något vis kontroversiellt.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 28 juli 2017, 01:15

Nej Yngwe
Du har lika fel nu som då.

Hur kan Suehans vara längre än andra stammar, om de alla är Suehans enligt din teori?

jancro

Inlägg av jancro » 28 juli 2017, 08:53

Från: "Valdemar » 27 juli 2017, 17:47
Anders
Av intresse kanske är att Suehans besrkrivs lite mer utförligt än många andra stammar. De anges som vara ur samma stam som Danerna. De anges som längre än de andra stammarna i kroppslängd . De anges även vara ansvariga för handel med pälsar till Romarriket. Flera stammar/nationer i nuvarande (antagligen) Halland anges som boende i en rik jordbruksbygd och ofta utsatta för attacker från andra stammar. Götarna anges som en krigisk stam.
Det vore oerhört ologiskt om alla uppräknande stammar skulle ingå i begreppet Suehans. De skulle då vara längre än sig själva vilket är ovanligt... "

Valdemar,
som jag översätter den engelska texten, är det Suetidi, som är resligare än de andra.
Det står ej heller uttryckligen att det är Suehans som hanterar pälsverk, som jag läser det. / jancro

" The Suetidi are of this stock and excel the rest in stature. However, the Dani, who trace their origin to the same stock, "

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 28 juli 2017, 11:54

Valdemar skrev:Nej Yngwe
Du har lika fel nu som då.

Hur kan Suehans vara längre än andra stammar, om de alla är Suehans enligt din teori?

Det är ju bra att du påpekar detta, att beskrivningen längst bland "hac gente" blir omöjlig om det är suehans som är längst bland suehans. Men så står det ju inte i texten,
Suetidi, cogniti in hac gente reliquis corpore eminentiores
det är alltså Suetidi som är längst bland "hac gente". Då finns inga språkliga svårigheter längre! Det är bara att gå tillbaka i texten för att kontrollera vilket detta "hac gente" är.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 28 juli 2017, 12:55

*Därefter följer **en rad olika folkstammar: Theutes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida, vilka allesammans bor på bördiga slättmarker. Fördenskull drabbas de av andra stammars fientliga angrepp. Sedan följer Athelmil, Finnaithae, Fervir, Gauthigoth, en grym folkstam och mycket benägen till krig. Därnäst kommer Mixi, Evagre, Otingis. Alla dessa bor, liksom vilddjur, i uthuggna hål i klippor, vilka de nyttjar som befästa skansar. Utanför dessa bor Ostrogothae, Raumarici, Aeragnaricii och de blida Finni, som är mer saktmodiga än alla andra inbyggare i Scandza. De senare har sina jämlikar i Vinoviloth. Suetidi är kända för att vara resligare än övriga inom detta folk, fastän även danerna, som är av samma ursprung som Suetidi, har förmått att från sina egendomar fördriva herulerna, vilka gör anspråk på att anses vara resligare än alla andra stammar i Scandia. (Övers. Andreas Nordin)Här är en översättning från en språkvetare som publicerats i SVD.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 28 juli 2017, 14:48

Man kan snabbt konstatera att Andreas Lundin slarvat lite

hominum genus betyder utan tvekan människa eller mäniskosläkte, inte folkstam,, och det står inte uttryckligen att de är av samma ursprung som Suetidi specifikt.

Men det är egentligen bra detaljer (som vi förvisso kan be honom kommentera) och ändrar inte utläsningen. Även i hans översättning syftar beskrivningen av Suetidi tillbaka till "detta folk".

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 juli 2017, 17:11

Jag tycker att det är svårt att ur texten förstå vilka som är svear och inte. Gentes (som svear) brukade väl beteckna ett folk, som såg sig själva som besläktade och med en gemensam anfader (mytologisk kung eller gud).

Min gissning är att de övre skikten hos befolkningen i Mälardalen var de som i högst grad såg sig som svear, medan folk i kringliggande mera glesbefolkade och kanske fattigare trakter primärt såg sig som sin egen stam, men kanske också halvhjärtat som svear, då det var till dem man betalade tribut och fick ett visst beskydd. Jag kan på inget sätt bevisa detta, men jag tror att det var ungefär så samhället såg ut under vendeltid och vikingatid.

Än i dag har ju folk i Sveriges utkanter mer regional identitet. En skåning är svensk och skåning, medan en södermanlänning eller upplänning troligen känner sig mest som bara svensk.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 28 juli 2017, 19:31

Anders
Ser du på nuvarande Sverige så var antagligen både Skåne och Västergötland mer rikt och tätbefolkat under järnåldern.

Ser du ett Svearike bestående av landskapen runt Mälaren?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 28 juli 2017, 19:35

Översättaren kan nog detta bättre än någon på detta forum.

http://sprak.gu.se/om/personal?userId=xnandw

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 juli 2017, 20:23

Valdemar skrev:Anders
Ser du på nuvarande Sverige så var antagligen både Skåne och Västergötland mer rikt och tätbefolkat under järnåldern.

Ser du ett Svearike bestående av landskapen runt Mälaren?
Nja, jag gissar att Svitjod omfattade ungefär Mälardalen och att Sveariket/Sveaväldet även omfattade närliggande områden under svearnas kontroll/beskydd. Jag kan tänka mig att sveakungen eller hans utsända med några års mellanrum besökte områden som Värmland, Smålandskusten och Öland (kanske även den baltiska och finska kusten) och krävde tribut. Västergötland tror jag inte var under svearnas kontroll (utom möjligen kortvarigt) förrän betydligt senare än Jordanes.

Skriv svar