Några kungar på Adelsö finns väl knappast omnämnda i Vita Ansgarii?Bäckahästen skrev:Men kungen i Uppsala finns väl inte belagd i några vikingatida urkunder? Missionären Ansgar nämner inte ens Uppsala, men omnämner kungar på Adelsö. Det är först under medeltiden som Uppsala omnämns som en hednisk centralplats där kungar deltar i blotet.
Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
-
Anders i Uppsala
Kungar har ju knappast hållit sig på en plats någonsin i historien, än mindre för 1000-1500 år sedan. De reste säkert runt och bodde på olika "kungsgårdar" i sitt rike och var därutöver på krigs-/plundringståg ibland.
Diskussioner om kungar är OT och får föras i egen tråd
-
Anders i Uppsala
Exakt vad skriver Jordanes om svearna och andra skandinaviska folk? Jag hittar inte citatet någonstans.
Här finns en engelsk översättning av Jordanes :
http://people.ucalgary.ca/~vandersp/Cou ... dgeti.html
http://people.ucalgary.ca/~vandersp/Cou ... dgeti.html
Anders i Uppsala, du har ju tagit del av detta tidigare så varför frågar du igen? Jag köper att man glömmer detaljerna, men inte riktigt att man glömmer var man kan uppdatera sig...
Anders
Av intresse kanske är att Suehans besrkrivs lite mer utförligt än många andra stammar. De anges som vara ur samma stam som Danerna. De anges som längre än de andra stammarna i kroppslängd . De anges även vara ansvariga för handel med pälsar till Romarriket. Flera stammar/nationer i nuvarande (antagligen) Halland anges som boende i en rik jordbruksbygd och ofta utsatta för attacker från andra stammar. Götarna anges som en krigisk stam.
Det vore oerhört ologiskt om alla uppräknande stammar skulle ingå i begreppet Suehans. De skulle då vara längre än sig själva vilket är ovanligt...
Av intresse kanske är att Suehans besrkrivs lite mer utförligt än många andra stammar. De anges som vara ur samma stam som Danerna. De anges som längre än de andra stammarna i kroppslängd . De anges även vara ansvariga för handel med pälsar till Romarriket. Flera stammar/nationer i nuvarande (antagligen) Halland anges som boende i en rik jordbruksbygd och ofta utsatta för attacker från andra stammar. Götarna anges som en krigisk stam.
Det vore oerhört ologiskt om alla uppräknande stammar skulle ingå i begreppet Suehans. De skulle då vara längre än sig själva vilket är ovanligt...
-
Anders i Uppsala
Jag tyvker att Jordanes beskrivning är något förvirrade. Undrar om han själv var osäker på om de mindre stammarna räknades som svear och därför skrev det luddigt. Jag har för mig att den latinska texten talar om svear som "gent" (folk) och de mindre folken (t.ex. hallänningar) som "nationes" (stammar). Det enda jag tycker mig kunna utläsa ur Jordanes text är att svearna var ett större folk än exempelvis hallänningar.
Dessutom beskrivs danerna vara av samma sort som svearna, vilket jag gissar handlar om att någon svensk storman lyckats bli danernas kung vid något tillfälle strax innan Jordanes skrev denna text. Liknande beskrivningar finns i de nordiska sagorna.
Dessutom beskrivs danerna vara av samma sort som svearna, vilket jag gissar handlar om att någon svensk storman lyckats bli danernas kung vid något tillfälle strax innan Jordanes skrev denna text. Liknande beskrivningar finns i de nordiska sagorna.
Hallin anges son Nationum
Suehans anges som Gentes
Gautigoth anges som Genus
Suehans anges som Gentes
Gautigoth anges som Genus
-
Anders i Uppsala
"Gentes" avser (ungefär) etnicitet, medan "nationes" avser (ungefär) stam. "Gentes" kunde väl bestå av flera "nationes" och kanske också tvärtom att en "nation" kunde ha medlemmar från olika "gentes". Hur kommer "genus" in i bilden? Kan det inte barabetyda sort eller slag eller dylikt?