Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Castor

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 24 juli 2017, 13:07

Bäckahästen skrev:Men kungen i Uppsala finns väl inte belagd i några vikingatida urkunder? Missionären Ansgar nämner inte ens Uppsala, men omnämner kungar på Adelsö. Det är först under medeltiden som Uppsala omnämns som en hednisk centralplats där kungar deltar i blotet. :D
Några kungar på Adelsö finns väl knappast omnämnda i Vita Ansgarii?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 24 juli 2017, 13:32

Kungar har ju knappast hållit sig på en plats någonsin i historien, än mindre för 1000-1500 år sedan. De reste säkert runt och bodde på olika "kungsgårdar" i sitt rike och var därutöver på krigs-/plundringståg ibland.

Användarvisningsbild
Tinget

Inlägg av Tinget » 24 juli 2017, 13:59

Diskussioner om kungar är OT och får föras i egen tråd

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 25 juli 2017, 19:26

Exakt vad skriver Jordanes om svearna och andra skandinaviska folk? Jag hittar inte citatet någonstans.

jancro

Inlägg av jancro » 25 juli 2017, 20:50

Här finns en engelsk översättning av Jordanes :

http://people.ucalgary.ca/~vandersp/Cou ... dgeti.html

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 juli 2017, 02:34

Anders i Uppsala, du har ju tagit del av detta tidigare så varför frågar du igen? Jag köper att man glömmer detaljerna, men inte riktigt att man glömmer var man kan uppdatera sig...

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 27 juli 2017, 17:47

Anders
Av intresse kanske är att Suehans besrkrivs lite mer utförligt än många andra stammar. De anges som vara ur samma stam som Danerna. De anges som längre än de andra stammarna i kroppslängd . De anges även vara ansvariga för handel med pälsar till Romarriket. Flera stammar/nationer i nuvarande (antagligen) Halland anges som boende i en rik jordbruksbygd och ofta utsatta för attacker från andra stammar. Götarna anges som en krigisk stam.

Det vore oerhört ologiskt om alla uppräknande stammar skulle ingå i begreppet Suehans. De skulle då vara längre än sig själva vilket är ovanligt...

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 juli 2017, 21:05

Jag tyvker att Jordanes beskrivning är något förvirrade. Undrar om han själv var osäker på om de mindre stammarna räknades som svear och därför skrev det luddigt. Jag har för mig att den latinska texten talar om svear som "gent" (folk) och de mindre folken (t.ex. hallänningar) som "nationes" (stammar). Det enda jag tycker mig kunna utläsa ur Jordanes text är att svearna var ett större folk än exempelvis hallänningar.

Dessutom beskrivs danerna vara av samma sort som svearna, vilket jag gissar handlar om att någon svensk storman lyckats bli danernas kung vid något tillfälle strax innan Jordanes skrev denna text. Liknande beskrivningar finns i de nordiska sagorna.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 27 juli 2017, 21:32

Hallin anges son Nationum
Suehans anges som Gentes
Gautigoth anges som Genus

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 juli 2017, 22:36

"Gentes" avser (ungefär) etnicitet, medan "nationes" avser (ungefär) stam. "Gentes" kunde väl bestå av flera "nationes" och kanske också tvärtom att en "nation" kunde ha medlemmar från olika "gentes". Hur kommer "genus" in i bilden? Kan det inte barabetyda sort eller slag eller dylikt?

Skriv svar