Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Valdemar

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 23 juli 2017, 18:43

Komiskt??

De som inte håller med dig ser en utveckling som liknar den i många andra länder (som Norge för att ta ett nära exempel)

Du klamrar dig fast i exempel från kontinenten under folkvandringstiden.

England får namn från Anglerna. Fanns inte Saxarna eller Jutarna där? Var alla alltid Angler?

Det är du som kommer med spekulativa och komiska teorier som ligger utanför dem som kommer från dagens akademiker.

Det är allt upp till dig att styrka dina tankar (även om dessa inte är nya).

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 juli 2017, 20:06

Ja komiskt eftersom vissa helt negligerar en ganska allmän uppfattning om att såväl sueber som goter rör sig om samlingsnamn, vilket som nämnt rent språkligt är en fullt relevant jämförelse med svear och goter.

Att det finns andra modeller är uppenbart, det har väl aldrig ifrågasatts? Men att anta att den modellen du här påvisar skulle vara den enda har du knappast något stöd för.

Mina tankar må vara andra än de som står i gamla historieböcker, men de bygger faktiskt på redovisat underlag och behöver aldrig försvaras enbart med "det tycker jag" eller "det skrev inte han". De är hyfsat väl uppbyggda hypoteser enligt vetenskaplig metodik med bas i vad källorna faktiskt skriver. Inte vad favoritförfattaren skriver eller vad som passar mitt eget sagoskrivande......

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 23 juli 2017, 20:59

kan du svara på dessa frågor med ja eller nej?

År 900 ekr enligt din teori:

Var Trönderna Svear?
Var Hallännigar Svear?
Var Finnvedingar Svear?
Var Västgötarna Svear?
Var Bohuslänningarna Svear?
Var Gotlänningarna Svear?
Var Hälsingarna Svear?
Var Skåningarna Svear?
Var Jyderna Svear?

Antar att alla I nuvarande Tyskland var Sveber?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 juli 2017, 21:53

Visst kan jag svara på dom. Frågeställningen är uppenbart desperat och jag vet inte vad den ska få fram, men jag ska av artighet ge dig ett utförligt svar

Var Trönderna Svear?
Enligt Ottar från Hålogoland , sent 800-tal, nej! Där innefattas trönderna under samlingsbegreppet Nordmän.
Jag kan inte påminna mig någon källa som motsäger detta.

Var Hallännigar Svear?
Jag kan inte påminna källstöd vare sig för eller emot detta, Adams uppgifter är t,ex, inte detaljerade nog,

Var Finnvedingar Svear?
Förmodligen. Det finns inget källstöd, men inte heller några tydlig indikationer på förändring i saken till 1100-tal då vi har uppgifter om saken.

Var Västgötarna Svear?
Förmodligen, under 1000-tal skriver Adam med all tydlighet att så är fallet och Olof Skötkonungs förknippande med Vstergötland och Svearna ger stöd.

Var Bohuslänningarna Svear?
Svårbedömmt, inget tydligt källäge, så det blir ett pass.

Var Gotlänningarna Svear?
Enligt Wulfstan, sent 800-tal, ja!

Var Hälsingarna Svear?
Enligt Ottar, sent 800-tal, ja! Stöd i Adam , 1000-tal

Var Skåningarna Svear?
Enligt Wufstan, sent 800-tal,nej! Stöd i Adam , 1000-tal

Var Jyderna Svear?
Nej, eventuellt svenskt styre i delar av området har förmodligen varit för kortvarigt för att skapa en sådan identitet där.

Varför frågar du inte om t.ex, Uppland, Västmanland, Värmland, Åland och resten av Småland? Anser du den saken redan avgjord? Eller är dom områdena inte relevanta?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 23 juli 2017, 22:17

Ja
Hur var det med Mälardalen?

Var alla tyskar Sveber på 900-talet?

Om
Man fortsätter din liknelse om Sveberna så fanns ett antal grupper som ingick i Svebernas förbund runt 100 e kr. Många ingick inte ( som Markomannerna). Några hundra år senare är furbundet antagligen borta och vi känner flera stammar som Saxare, Angler M fl.

Visst kan det på ett liknade sätt funnits ett Sveonskt förbund på 100-talet och senare. Flera stammar/grupper kan ha ingått. Omfattningen bör ha varierat kraftigt under åren.

Jag har inga problem med detta. Ditt resonemang havererar dock när du envisas med att baka in Götarna i detta begrepp över oerhört långa tider. Just dessa nämns som en egen grupp i många källor från 200-talet och framåt.

Annorlunda ortsnamnskick, gravskick, territoriell indelning, viktsystem, lagar mm mm visar att man i Götaland och i Mälardalen haft helt olika ledarskap i förhistorien. Utifrån dessa ytterst relevanta parametrar så är Götarna snarare Daner om de nu inte kan få vara bara Götar.

De ingår i Sverige på slutet att 1000-talet och enligt sagor kanske från början av 1000-talet.
Före denna tid finns inga källor som anger Götar som Svenskar.

Sveoner hos Tacitus och Adams Svear har naturligtvis antagligen oerhört lite med varandra att göra. Det skiljer 1000år på dessa källor!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 juli 2017, 22:50

Ja ge svar du om Mälardalen.

Hann inte med om Sueberna och 900-tal, är en stor fråga. Omvärldförhållanderna ändrar sig ju drastiskt med romarikets kollaps,folkvandringstid, frankernas framfart, slavernas expansion med mera. VAd hade hänt med sueberna utan dessa faktorer? Hade det hetat Sueben istället för det fullt jämförbara Deutsch? Det omfattande, gemensamma namnet för en mängd stammar försvinner alltså inte, det ändras bara.

Och skillnaderna mellan Götaland och Svealand som du påpekar har du gång på gång, i flera år, fått avfärdade. De skillnader du och andra påtalat går inte att definiera som götländska eller svealändska vilket vi visat med all tydlighet i diskussioner flera hundra inlägg lång. Men, på ren svenska så sk.... du i det, och låtsas som om det är en sanning. Det här går ju att redovisa in i minsta detalj, det finns inte en enda arkeologi-typ eller ortsnamnstyp som motsvarar det svea och göta rike du vill påskina. Enda undantaget jag kan påminna mig om är Kortkvistrunorna och Eskilstuna-kistorna, men dom finns så långt in i ditt svea rike att det inte blir något kvar av det.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 23 juli 2017, 23:27

Tack för det tydliga svaret.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 24 juli 2017, 10:15

Jag tycker att det är intressant att fundera på när småkungarna försvann i dagens Sverige.

Om vi går tillbaka till vendeltid anger sagorna att det funnits kungar som ungefär styrde över områden ungefär motsvarande våra landskap. Över dem fanns ett slags överkung, som om han var tillräckligt stark kunde styra över småkungarna.

Går vi fram ca 300 år till när säkrare källor finns, så är bilden att det finns en svensk kung, eller i alla fall att ambitionen var att det skulle finnas en kung.

När försvann småkungarna, 700-tal, 800-tal?
Varför/hur försvann de?
Var kungen i Uppsala verkligen ett slags överkung eller bara en ovanligt mäktig småkung under vendeltid?

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 24 juli 2017, 12:37

Men kungen i Uppsala finns väl inte belagd i några vikingatida urkunder? Missionären Ansgar nämner inte ens Uppsala, men omnämner kungar på Adelsö. Det är först under medeltiden som Uppsala omnämns som en hednisk centralplats där kungar deltar i blotet. :D

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 24 juli 2017, 12:58

Jag tänker på den sveakung som beskrivs i de nordiska sagorna och i Beowulf. Denne kung uppehölls sig troligen, åtminstone delvis, vid grav-, monument- och gårdskomplexet i (Gamla) Uppsala.

Skriv svar