Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
-
History freak
Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
Dersa: Inskriptioner på ben och trä var ristat på material som har en chans att bevaras under gynnsamma omständigheter. Nedteckningar på förgängliga material som näver och skinn har inte dessa bevarandeegenskaper om inte bevaringsförhållandena är extremt bra. Det tycks inte ha varit så. Eller har de förstörts eller brunnit i t.ex. den stora branden i Stockholm Slott då riksarkivet förstördes ? Sådana dokument har naturligtvis nedtecknats i rimlig tid efter händelserna och sedan bevarats, sannolikt hos lagmännen.
*Delar av inlägget är borttaget då de var regelbrott / Tinget*
*Delar av inlägget är borttaget då de var regelbrott / Tinget*
Det heter ju "bokstäver". Det är ingen slump. Det har antagits att man först upptecknade texter på stavar som var hopknutna. Begreppet "bok" kan härröra från att trädslaget "bok" föredrogs, eller att begreppet lånats från sydligare litterata områden.
Men vad jag vet har inga stavar hittats som kan bekräfta teorin.
Även i Kina hade man sådana teorier om hur man innan papperet var etablerat skrev på "stavar". Men man hade ingen fysisk bekräftelse på att det var sant. Bl a jagade en kejsare rätt på allt skrivet och lät brä'nna det, vilket kan bidragit.
Men så skulle ett IT-företag göra storinvestering utanför Shanghai (tror jag det var). Byggnaden var närmast en skyskrapa och förutom stålpålning, så måste mängder med lera bytas mot annat grundmaterial. Där djupt nere stötte man på en kunglig dynastis gravplatser. Allt guld och dyrbarheter var inte viktigaste fyndet, utan där hittade man för första gången en "stavbok" hopknuten av tunna bambustavar med text. Inte bara en utan vad jag minns var det åtskilliga.
Det är alltså tillfälle och slump som kommer att avgöra om någon nordisk "stav-bok" kommer att hittas. Kanske i samband med att någon boplats för den styrande eliten i Norden grävs ut.
Men vad jag vet har inga stavar hittats som kan bekräfta teorin.
Även i Kina hade man sådana teorier om hur man innan papperet var etablerat skrev på "stavar". Men man hade ingen fysisk bekräftelse på att det var sant. Bl a jagade en kejsare rätt på allt skrivet och lät brä'nna det, vilket kan bidragit.
Men så skulle ett IT-företag göra storinvestering utanför Shanghai (tror jag det var). Byggnaden var närmast en skyskrapa och förutom stålpålning, så måste mängder med lera bytas mot annat grundmaterial. Där djupt nere stötte man på en kunglig dynastis gravplatser. Allt guld och dyrbarheter var inte viktigaste fyndet, utan där hittade man för första gången en "stavbok" hopknuten av tunna bambustavar med text. Inte bara en utan vad jag minns var det åtskilliga.
Det är alltså tillfälle och slump som kommer att avgöra om någon nordisk "stav-bok" kommer att hittas. Kanske i samband med att någon boplats för den styrande eliten i Norden grävs ut.
-
Anders i Uppsala
Håller med om det mesta som skrivits i tråden, men jag har svårt att se kopplingen mellan sveberna och svearna. Är det inte troligare att dessa två germanska folk bara råkat kalla sig ungefär samma sak? Dessutom betyder troligen svear (och sveber?) ungefär "oss själva". Det kan två olika folk använda om sig själva oberoende av varandra.
Det som binder ihop dem är Tacitus uppgifter att de båda ingick i det Suebiska förbundet, ett förbund som anknöt de flesta germanska stammar runt oder och österut, samt svearna i Uppland. Källan är Tacitus.
De folk som vi brukar benämna som östgermaner, bla Goterna, var alla delar av detta förbund. Intressant nog ser vi hur de även delar öde under och efter folkvandringen. Både Sveber, Goter, Vandaler hamnar i Spanien. Intressant nog har vi samma spegling i norden där vi har Sveber och Goter, Svear, Göter, Gutar, Juter osv.
Själv tror jag att detta är mer än en slump, troligen speglar det en process där germanska stammar växte ut från kärnan, Skandinavien, till kontinenten och vidare. Vi kan sannolikt finna kopplingar inom eliten långt fram vilket delvis bekräftas av ursprungsmyter, uppgifter om återvandring och vissa likheter i härskarätternas namn. Intressant nog figurerar hunnerhövdingen Attila i nordisk mytologi under formen Atle. Mer intressant är att Attila är germanskt namn (lilla fadern om jag kommer ihåg rätt) vilket kan synas lustigt men inte i termer av den stora fadern, allfadern och dess avkomma. Helt klart är att hunnerna när det begav sig hade inlemmats i den germanska världen, sannolikt genom ingiften och så.
De folk som vi brukar benämna som östgermaner, bla Goterna, var alla delar av detta förbund. Intressant nog ser vi hur de även delar öde under och efter folkvandringen. Både Sveber, Goter, Vandaler hamnar i Spanien. Intressant nog har vi samma spegling i norden där vi har Sveber och Goter, Svear, Göter, Gutar, Juter osv.
Själv tror jag att detta är mer än en slump, troligen speglar det en process där germanska stammar växte ut från kärnan, Skandinavien, till kontinenten och vidare. Vi kan sannolikt finna kopplingar inom eliten långt fram vilket delvis bekräftas av ursprungsmyter, uppgifter om återvandring och vissa likheter i härskarätternas namn. Intressant nog figurerar hunnerhövdingen Attila i nordisk mytologi under formen Atle. Mer intressant är att Attila är germanskt namn (lilla fadern om jag kommer ihåg rätt) vilket kan synas lustigt men inte i termer av den stora fadern, allfadern och dess avkomma. Helt klart är att hunnerna när det begav sig hade inlemmats i den germanska världen, sannolikt genom ingiften och så.
-
Anders i Uppsala
Jag undrar om inte svear/sveber är ett generellt namn som olika germanska stammar använt om sig själva, vilket verkar naturligt då det verkar betyda "oss själva".
Tja en undring som har sitt värde men betänk att de är inte många vad vi känner till, så att ta det för ett allmänt namn för germaner i stort låter sig svårligen göras. Namnet är komplicerat och lär betyda något liknade som du nämner, men ordet går även in i Svåger, Svägerska, Svära osv. Intressant nog är det finska ordet för binda Sito vilket i sig påminner väldigt mycket om Sitoner. Bakgrunden kan lika väl vara de sammanbundna, de som svär eden osv.
Men svitoner är inte samma ord som svear. Det är det som är knuten i trasslet. MAn har velat se detta som samma sak, men det tror jag inte på!!!
Valdemar skrev i en annan tråd:
Nej det är du som har läst fel. Du referar till en tolkning av gothorum till götar. Så enkelt är det inte. När Karl Sverkerson blir kung även över Västergötland lägger han till Sveorum. Något som tydligen företeädaren, västgöten Erik, redan använt. Gothorum däremot är direkt knutet till herrarna över Gotland.Du blandar ihop med Vendes konung som lades till på 1500-talet. Så begreppet går tillbaka till nationens första stapplande tid..
kungsune
Jag har inte läst fel. Det är du som har fel.
Jag refererar bara till den gängse uppfattningen bland dagens akademiker. Orkar inte dra detta en gång till.
Låt nu väderkvarnarna vara ifred!
Jag har inte läst fel. Det är du som har fel.
Jag refererar bara till den gängse uppfattningen bland dagens akademiker. Orkar inte dra detta en gång till.
Låt nu väderkvarnarna vara ifred!
Du kanske kan vara så god att lägga upp en källhänvisning? Vi har ju redan dragit det här några ggr. Redan i gamla arkeologiforum. Du vet precis som jag att det inte finns någon källa.
Det där snacket om majoriten akademikers hypotetiska inställning är trams som är totalt ovidkommande med tanke på utgångsläget i frågan. Ska man göra en utvärdering utifrån akademikers uttalade inställning i frågan så måste man ju först problematisera en sådan analys. Jag kan inte se att du har några ambitioner att göra det. Tills dess är det mest ett tramsigt tilltag som man inte kan ta på allvar. Jag har samtalat med flera av våra historieprofessorer genom åren och min upfattning är att de som regel är väldigt kunniga inom sina specialiceringar. Ingen som jag har träffat har haft speciellt breda kunskaper på källorna kring svea/göta problematiken utom Lars Gahrn. Till och med han var ovetande om några nyckelkällor trots att han doktorerat i ämnet. Detta beror inte på oskicklighet. Det beror på att svea/göta-problematiken är en gammal ointressant fråga som inte bekymrat dem. De har betydligt mer relevant forskning att spendera våra skattemedel på. Dessutom, om dina karriärsreferenser i ditt cv byggt upp delar av sin forskning på en vedertagen empiri så ska det mycket till innan du vill gå in och dra undan fötterna. Förr eller senare får vi dock tillräckligt med beröringspunkter som tvingar fram en granskning av paradigmet.
Det där snacket om majoriten akademikers hypotetiska inställning är trams som är totalt ovidkommande med tanke på utgångsläget i frågan. Ska man göra en utvärdering utifrån akademikers uttalade inställning i frågan så måste man ju först problematisera en sådan analys. Jag kan inte se att du har några ambitioner att göra det. Tills dess är det mest ett tramsigt tilltag som man inte kan ta på allvar. Jag har samtalat med flera av våra historieprofessorer genom åren och min upfattning är att de som regel är väldigt kunniga inom sina specialiceringar. Ingen som jag har träffat har haft speciellt breda kunskaper på källorna kring svea/göta problematiken utom Lars Gahrn. Till och med han var ovetande om några nyckelkällor trots att han doktorerat i ämnet. Detta beror inte på oskicklighet. Det beror på att svea/göta-problematiken är en gammal ointressant fråga som inte bekymrat dem. De har betydligt mer relevant forskning att spendera våra skattemedel på. Dessutom, om dina karriärsreferenser i ditt cv byggt upp delar av sin forskning på en vedertagen empiri så ska det mycket till innan du vill gå in och dra undan fötterna. Förr eller senare får vi dock tillräckligt med beröringspunkter som tvingar fram en granskning av paradigmet.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 3 gång.