Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Kungsune

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 21 juni 2017, 14:01

Ligger den online menar du?
Jag har avhandlingen hemma så jag kan kanske kommentera när jag har den framför mig.
När jag har lyssnat på Ingemar så har jag fått intrycket att hans tankar kring svear och götar ligger
helt i linje med Yngwes läsning av Jordanes.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 21 juni 2017, 14:31

Och efter samtal med Ingmar och efter att ha läst hans bok tycker jag inte de ligger i linje alls. Götarna har i hans bok koppling via kulten främst till andra Gotiska stammar. Detta är helt på tvärsen mot ett Ur-Schweden där alla i Skandinavien var och ansåg sig vara Suioner..

Varför skulle olika grupper, åtskilda av stora skogar mm anse sig vara en enhet? Detta är i så fall helt unikt i Europa? Kanske får Danerna till ett sådant förbund på 500-talet i sitt lilla land som relativt Skandinavien var mycket tättbebyggt, med bra logistik.

England var uppdelat i småriken, Norge, Tyskland osv osv.

Det är verkligen upp till den som påstår att alla inom ett så stort område som Skandinavien skulle ingå i någon form av gemenskap att bevisa detta.

Det krävdes en organisation som Romarriket för att ena Italienska halvön. Dessa supersuioner måste ha varit något i hästväg som lyckades med något som annars bara Romarna och Kineserna gjort.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 21 juni 2017, 14:55

Valdemar skrev:Och efter samtal med Ingmar och efter att ha läst hans bok tycker jag inte de ligger i linje alls. Götarna har i hans bok koppling via kulten främst till andra Gotiska stammar. Detta är helt på tvärsen mot ett Ur-Schweden där alla i Skandinavien var och ansåg sig vara Suioner..

Varför skulle olika grupper, åtskilda av stora skogar mm anse sig vara en enhet? Detta är i så fall helt unikt i Europa? Kanske får Danerna till ett sådant förbund på 500-talet i sitt lilla land som relativt Skandinavien var mycket tättbebyggt, med bra logistik.

England var uppdelat i småriken, Norge, Tyskland osv osv.

Det är verkligen upp till den som påstår att alla inom ett så stort område som Skandinavien skulle ingå i någon form av gemenskap att bevisa detta.

Det krävdes en organisation som Romarriket för att ena Italienska halvön. Dessa supersuioner måste ha varit något i hästväg som lyckades med något som annars bara Romarna och Kineserna gjort.
Här inleder du med att hänvisa till gotiska stammar med kulturell koppling sinsemellan, utbredda över mycket stora områden, för att sen säga att svear omöjligtvis kan knytas över så stora områden. Så goter kan, men inte svear....

Det håller givetvis inte alls som argument.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 21 juni 2017, 15:12

Kungsune
Så här skriver Nordgren:

I claim that all fights
between so called Svear and Götar in reality from the beginning are fights
between ruler-families supporting their power with one of these two religious
fundaments—reborn gods or ancestors of gods.

Han menar att Svearnas styrande familjer ansåg sig vara återfödda gudar av Frej och Götarnas styrande familjer ansåg sig härstamma från Gaut/Oden. Så Suioner är ett kultförbund med Frej som stamfader och mer inriktade på solen/fortplantning med rötter i bronsåldern och Gautarna ett stamförbund mer krigiskt inriktade med Oden/Gaut som stamfader.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 21 juni 2017, 15:16

Och efter samtal med Ingmar och efter att ha läst hans bok tycker jag inte de ligger i linje alls. Götarna har i hans bok koppling via kulten främst till andra Gotiska stammar. Detta är helt på tvärsen mot ett Ur-Schweden där alla i Skandinavien var och ansåg sig vara Suioner..
Nej! Det bygger på att man vet vad begreppet svear står för. Är det ett geografiskt betingat namn som har med vad Skandinaviens befolkning uttala "vi själva" så blir det tämligen irrelevant om det finns ett gotiskt sammanhang eller inte. Sedan får vi bestämma oss om Mälardalen ska räknas in i detta Gotiska kollektiv eller inte. Kulturskick, ortnamn, språk osv talar ju mycket starkt för att det ska det. Bortanför har du däremot andra språk och livföringar ex Skridfinnar.
Det är bara du som hävdar en sådan enhet. Nämligen den gotiska. Så det är ju bra svar på tal på ditt eget påstående. Jag tror att Svear är en lös beteckning på flera enskilda stammar. Jämför det med hur vi har använt termen indianer, germaner, Indier, kineser osv under århundraden utan att de har varit ordnade i ett rike.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 21 gånger.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 21 juni 2017, 15:19

Han menar att Svearnas styrande familjer ansåg sig vara återfödda gudar av Frej och Götarnas styrande familjer ansåg sig härstamma från Gaut/Oden. Så Suioner är ett kultförbund med Frej som stamfader och mer inriktade på solen/fortplantning med rötter i bronsåldern och Gautarna ett stamförbund mer krigiskt inriktade med Oden/Gaut som stamfader.
Jag behöver läsa igenom hans skrift igen då. Låter ju fantastiskt spekulativt att man skulle kunna separera ut Frej och Gaut geografiskt på det viset. Möjligen kan jag köpa att Frej/Frökulten varit starkast i Sverige under en period och att namnet Gaut kommer av Odenkult. Det är ingen motsättning.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 21 gånger.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 21 juni 2017, 15:23

Varför skulle folk som aldrig träffades och hade lite gemensamt och ingen gemensam ledning kalla sig samma sak? Nordegren har i alla fall en tanke bakom varför Götar/Goter hade liknande namn. Vad har du för teori kring Suionerna?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 21 juni 2017, 15:30

Kungsune
Han menar att Svear och Götar kunde finnas på olika ställen, men att landskapen i senare tid (och Jordanes m fl) visar geografisk tendens. Ledande ätter på vissa platser kallade sig något med Gaut för att manifestera sig och bygga makt. De ledde kulten på ett visst sätt och legitimerar sin makt via släktskap med Gaut/Oden. På andra platser finns konkurrerande ätter som driver Freij-kult och legitimerar sin makt genom att hävda sig vara Freij reinkarnerad. Dessa båda religioner/maktsfärer är i bland i konflikt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 21 juni 2017, 15:32

Varför skulle folk som aldrig träffades och hade lite gemensamt och ingen gemensam ledning kalla sig samma sak?
För det första så har väl götar 1000 gånger mer gemensamt med Mälardalens befolkning än med ex goter på kontinenten om du tittar på språk, arkeologisk kultur, ortnamn, personamn mm?
Jag har flera möjliga förklaringar till Suioner/suehans/svear. Jag kan tänka mig att de som bodde på skandinaviska halvön kände till varandra och betraktade denna landmassa lite grann som en egen värld. De var åtskilda folkstammar; ex götar och fervir mm men alla var de svear- vi folket i Scedeland. Begreppet sveber har ju av romarna förklarats att det betyder "de sammanslagna". Av lingvister har idéer framkastats om en rot i geswio mm. Många av teorierna handlar om förening etc. Dvs ett stamkollektiv. Men jag tror inte på ett organiserat stamkollektiv utan bara ett kosmologiskt upplevt.
När vi pratar om människor från Sudan så säger vi sällan sudaneser utan det blir som regel afrikaner. Afrika har ju aldrig haft en ensam ledare eller hur? Jag tror att det är precis så med Suioner.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 21 juni 2017, 15:47

På andra platser finns konkurrerande ätter som driver Freij-kult och legitimerar sin makt genom att hävda sig vara Freij reinkarnerad. Dessa båda religioner/maktsfärer är i bland i konflikt.
Det blir ju väldigt motsägelsefullt eftersom Snorre framställer Frej som Gauts arvtagare. Ortnamnen vittnar ju om en mycket stark identifikation med Frej/frö i de sk Gotiska områdena.

Skriv svar