Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Castor

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Castor » 13 juni 2017, 21:02

Yngwe skrev:Eller i original på latin från HN

Hic [Adils vel Athisl] genuit Eustein, quem Gautones in domo quadam obtrusum cum suis vivum incenderunt. Hujus filius Ynguar
Tack Yngwe.

Jag har letat febrilt efter originaltexten.

Här är den aktuella versen i Ynglingatal på fornnordiska:
Veitk Eysteins
enda folginn
lokins lífs
á Lófundi,
ok sikling
með Svíum kvóðu
józka menn
inni brenna.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 juni 2017, 23:34

Ska man söka efter ett Alvhem i Danmark så blir nog namnformen Aalum idag. Finns en intressant ort som heter just så. Annars brukar favoriten vara Aalborg.

Castor

Inlägg av Castor » 14 juni 2017, 08:09

Kungsune skrev:
Vem bodde då i Gamla Uppsala :D
Förmodligen någon kungatyp som också betraktades som en sveakung [...]
Eller varför inte en götakung? :D

Det finns ju ortnamn i Uppland, såväl som i Närke, som indikerar att Götkulten nådde ända hit upp.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 14 juni 2017, 08:49

Ja, Mälaren räknas ju in i Götaland i Olaus Magnus historia så det borde inte vara främmande.
Bara för att vi har två administrativa enheter som kallas Götaland så säger det väl inte så mycket om götarnas egentliga utbredning. 1500-talets Uppsalabor hade inget emot att identifiera sig med de "gamble goter".

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 14 juni 2017, 09:12

Gram i Gøtland
Guld ej spared,
dyre Hug
gav Drotten der
Sværd og Spyd
han svang saa tit,
Gøtekongen
med Køllen vog han.

Spot og Spe
ham Spaamænd loved:
Fly af Landet,
før du fældes,
Jærn og Staal
ej Sigtryg bider,
ikkun Guld
den gjæve fælder.

Tog da Gram
sin tunge Kølle,
Guld han hamred
haardt omkring den,
svang den over
Svenskekongen,
Gøtlands Drot
for Guldhug segned.
Saxo är nedlusat med sådana här beskrivningar av Sveakungen som även kallas Götarnas kung samtidigt har vi de resor som företas till kungen vilka som regel bär av till Götaland. Låter man dessa gamla återgivna sägner tala för sig själva så flyter allt samman logiskt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 14 juni 2017, 11:10

1. Ynglingatal säger inte vilket Vendel det handlar om som du vet.

2.Som jag nämnt tidigare så ligger göt dvs gaut närmare geat språkligt än jute.

3. Att ta sig från Uppsala till Götaland går både till fots, häst och till båts. Big deal.

Jag har inte riktigt fått klart för mig var Beowulfs jutars hövdingasäte låg nånstans. Nån som vet? Var bodde Väderjutarna?
1. YT placerar inte Vendel men andra sagor gör det, dessutom just den specifika händelsen.
2. Det stämmer men som Castor och Yngwe visat kallades ibland äver Jylländare för gaut. Dagens danska avänder Jyde och Jysk vilket är skillnad i uttal mot svenska jute. Jylländskt y ligger väldigt nära svenskt ö.
3. Vad är det du riktar dig mot här?

Limfjorden är ingen Älv i strikt mening men har tydligen kallats så i äldre tider. Ålborg ska tidigare ha benämnts Alvbu. Vet att det finns en motsvarande platsnamnskonfiguration kring Ålborg som vid Alvhem i Götaälvdalen men har inte det framför mig. Egclif blir där motsvarande Egskär eller liknande.
Väderjutarna kan ju bo norr om Limfjorden alternativt på någon eller flera av de många andra öarna som omger Jylland. Alvhem behöver inte vara ett faktiskt gårdsnamn. En gård som ligger vid en älv är ju ett älvhem. Ungefär som med Landamäre och kanske Uppsala.

kalle_anka

Inlägg av kalle_anka » 15 juni 2017, 06:24

Kungsune skrev:Ja, absolut. Det lustiga är att även helt nya uppsatser och avhandlingar bygger på samma grunder som i 200 år gamla. Redan på 1800-talet hade vi flera stringenta uppsatser i ämnet som idag ofta glöms bort.
Men sen vill jag nog återigen påpeka att Beowulf inte skall läsas som en lärobok om vår historia. Det är en hjältesaga och ingenting annat!
Det ska man ha i bakhuvudet men samtidigt ska man ju försöka försvara de teorier som finns så långt man kan. Det är ju enda sättet att utvärdera dem.
Men det var väl ändå med hjältesagor och legender man fann Troja? :)

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 15 juni 2017, 08:55

Precis! Om det nu verkligen är Troja. Det finns ju meriterade forskare som inte tror det även om vi gör det. Men jag antar att du tolkar oss som att alla ortangivelser i Beowulf är påhittade. Det är inte alls så. Ortnamnen är förmodligen riktiga men det betyder inte att de måste vara korrekt återgivna eller i rätt sammanhang. Flera av de antika grekiska städerna rumsterades runt av forskare på 1700 och 1800-talet. Jag har ju dock själv testat att närmast slaviskt utgå från Beowulfsagans uppgifter. Det ledde till att jag fastnade för Jyllandsteorin. Detta för att det är den enda som fungerar hela vägen utan att man behöver betrakta det som en påhittad saga, vrida på kompasskonventioner eller rumstera om resavstånd mm. Dessutom harmoniserar den med övriga källor. Beowulf reser ex över ett stort vatten för att bistå Adils. Därefter slår de, enligt Kalfsvisa och Ynglingatal, ihjäl Åle på Vänerns is. Vänern ligger jäkligt otillgängligt från Gamla Uppsala varför Gamla Uppsala förmodligen inte har ett dyft med Åle och Adils att göra (i sagoskildringen alltså).

kalle_anka

Inlägg av kalle_anka » 15 juni 2017, 12:35

Ja det var inget ironiskt svar utan ett helt allvarligt svar, själv så har jag gått ett varv runt var jag tror Beowulf ligger begraven tyvärr men jag själv lutar lite åt Gotland för närvarande!

Jag tror man skall ta dessa legender och sagor med större tillförtro än vad man gör idag, 60-80% kan säkert vara av sagokaraktär men det finns för mycket väsentliga delar för att man skall kunna avfärda "sagor" som dessa.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 15 juni 2017, 16:17

Starkodder

Tänkte undvika detta men .. Bodvar har verkligen många likheter med Beowulf. Beowulfs bror nämns aldrig. Men Bodvars bror blir kung av Götaland (som Beowulf), så kopplingen till Götaland finns där. Gör vi Bodvar och hans bror till en person blir förloppet oerhört likt Beowulf. Han/de är från början inte från Geatas utan från Wederas . Om Vädermark (Wederas) är Alvhem (som blev en del av Norge) finns en logik även här.

I båda fallen får Götaland en ny ätt som styr. Skillnaden är att Beowulf beskriver förloppet tydligt utifrån Hygelak och hans ätt medans Bodvars Saga beskrivs mer utifrån ett annat perspektiv.

Bodvar betyder väl Björn? Och Bee Wulf (Bi Varg), Beowulf är väl en kenning för Björn?

Hur ser du på detta Starkodder?

Skriv svar