Var ligger Beowulf begravd?
Re: Var ligger Beowulf begravd?
Precis! Därför blir ju trådar som dessa mest en kreativ lek.
Om man som jag prövar Jyllandsmetoden så blir götarna en del av Sweons vilket inte ställer till någonting. Vi förstår precis varför sjöfärderna blir centrala och udda reminicenser i Yngligatal där ex ottar seglar söderut till Limfjorden vilket är orimligt on han måste runda Skåne. Som Yngwe varit inne på tidigare så säger det inte nödvändigtvis något om den interna terminologin bland sweons stammar. I Dannark ser man gärna Hygelac som en jylländsk härförare vilket bla arkeologer som jobbat med danevirke har en förkärlek för. Det finns ju parallella källor om bataljer mellan Jylland och franker, saxare och friser som vi inte diskuterat då de inte vid första anblick har uppenbara anknytningar till Beowulftexten.
-
Starkodder
Har du läst Kalfsvisa? Står bara att hans häst var sårad av spjut. Inte föll. Inget heller om på vilket sida om Vänern det var.Kungsune skrev:Hittar ingen uppgift att han red österut. Däremot att hans häst föll stridssårad på östra sidan av Vänern. Dvs på samma sida där bla Kinnekulle ligger med sina Uppland. En stridssårad häst kan knappast ha ridit hem till Gamla Uppsala. Vi har ju upogifter på att Bjarke med anhang plundrade liket. Det måste rimligen utspela sig på Vänern också.Därefter rider Adils österut. Att placera Beowulfs svear i Västergötland
"in after days; and to Eadgils he proved
friend to the friendless, and forces sent
over the sea to the son of Ohtere,
weapons and warriors"
Geatas och sweons kommunicerar hela tiden över sjön/havet. Du tror alltså att även detta är Vänern? Jag kan inte förstå varför några timmars sjöfärd skulle övertrumfa veckolång skogsmarsch i skildringen. När de lämnat skepoen måste de lasta ur hästar och manskap för att bege sig genom Tiveden. Sedan ytterligare landstrapatser upp till Uppland och bara den första enklaste och snabbaste snutten på Vänern får definiera hela resan? Det är låter galet!
Obs att eadgils får hjälpen över sjön/havet inför striden. Eadgils befinner sig alltså i Sweons land när Beowuls hjälp kommer.
Det finns fler stora sjöar i Sverige. Vättern. Hjälmaren. Mälaren.
-
Starkodder
Har du läst Chambers sågning av juteteorin?Kungsune skrev:Om man som jag prövar Jyllandsmetoden så blir götarna en del av Sweons vilket inte ställer till någonting. Vi förstår precis varför sjöfärderna blir centrala och udda reminicenser i Yngligatal där ex ottar seglar söderut till Limfjorden vilket är orimligt on han måste runda Skåne. Som Yngwe varit inne på tidigare så säger det inte nödvändigtvis något om den interna terminologin bland sweons stammar. I Dannark ser man gärna Hygelac som en jylländsk härförare vilket bla arkeologer som jobbat med danevirke har en förkärlek för. Det finns ju parallella källor om bataljer mellan Jylland och franker, saxare och friser som vi inte diskuterat då de inte vid första anblick har uppenbara anknytningar till Beowulftexten.
-
Starkodder
Genom att göten Hugleik hade daner med på tåget och att han var med och slog svearna innan dess. Man kan undra varför Snorre har med honom i kungalistan när han inte är med i Ynglingatal. Han måste ha haft en källa utöver Ynglingatal.anganatyr skrev:Jag har en fråga till er som kan Beowulf betydligt bättre än mig.
Hos biskopen Gregorius av Tours är Chlochilaichus (Hugleik) kung över danerna. I eposet Beowulf är Hygelac kung över geátas och i Snorres Ynglingasaga är han kung över svearna.
Hur löser man denna motsägelse?
-
Bäckahästen
Eller så broderar Snorre ut efter eget huvud. 
Jag har nog läst alla texter om detta. Det är ju inte särskilt många. Vi får ju i Beowulf och Ynglingatal veta att de plundrar liket efter striden. I en av källorna står det östpå. Beowulf nämner inte Vänern men han nämner att Adils fick krigshjälp tillsänt över havet/sjön inför striden. Denna sjö är alltså inte Vänern. Om det är Hjälmaren så skickar man alltså hjälp till Uppland och sedan rider man tillbaks till Vänern för att slåss.Har du läst Kalfsvisa? Står bara att hans häst var sårad av spjut. Inte föll. Inget heller om på vilket sida om Vänern det var.
Det finns fler stora sjöar i Sverige. Vättern. Hjälmaren. Mälaren.
Det är ju helt tokigt. Nej, Troligare skickar man hjälpen från Limfjorden över Kattegatt och upp i Göta Älv. I Beowulf poängteras ju att det är Adils som söker upp Åle.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 12 gånger.
Inte i original. Bara argumenten återgivna i andra verk. Har faktiskt aldrig läst något som jag serHar du läst Chambers sågning av juteteorin?
som en sågning. Redan Schütte sågade i sådana fall Götateorin. Egentligen har ingen av dessa sågat något. Det handlar om vilka konventioner man anser föreligger. Engelsmännen känner som regel inte till problematiken kring Götar/svear. De blir som regel förvånade när de ser hur lite källor vi har.
Bäckahästen skrev:Eller så broderar Snorre ut efter eget huvud.
Eller så har hans uppgiftslämnare gjort det. Konsekvensen blir den samma!
Många av teorierna är ju rätt ålderstigna , flera av de forskare som har refererats till här är närmast antika och kan tillföras samma kunskapsläge som Birger Nerman. Och tyvärr är ju grundkunskapen ganska bristfällig än idag, och det finns en ganska stor resistens mot ny kunskap som förändrar etablerade tolkningar. Man vidhåller den gamla götar vs svear idén trots att den saknar alla belägg, och trots att våra medeltida källor ända ner till Adam av Bremen klart visar att götarna är en del av svearna, och att Jordanes inte bara kan läsas så också, utan faktiskt bör läsas så, om man bara antar att Jordanes är konsekvent i sitt språkbruk.
Relevanta slutsatser i ämnet måste på något vis förhålla sig till detta idag, man kan inte längre basera sig på ett hundra år gammalt forskningsläge.
Men sen vill jag nog återigen påpeka att Beowulf inte skall läsas som en lärobok om vår historia. Det är en hjältesaga och ingenting annat!
Relevanta slutsatser i ämnet måste på något vis förhålla sig till detta idag, man kan inte längre basera sig på ett hundra år gammalt forskningsläge.
Men sen vill jag nog återigen påpeka att Beowulf inte skall läsas som en lärobok om vår historia. Det är en hjältesaga och ingenting annat!