Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Starkodder

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2017, 18:46

Yngwe skrev:Starkodder, jag förstår mycket väl den koppling man gör mellan Adils och Eadgils. Men det innebär inte att vi kan börja flytta uppgifter mellan källorna. Så Snorres berättelse om Adils och slaget på Vänerns is innehåller inte alls någon uppgift om svear i strid med götar, utan det är ett antagande baserat på att de två olika källorna beskriver exakt samma sak.

Eller hur?
Det är väl tur att man har Klaebers Beowulf som en fast klippa in Beowulfianas stormiga hav? Dessutom ligger Vänern i Västergötland. Eller hur?

Egentligen hade jag mer velat diskutera med Valdemar, vart tog han vägen.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2017, 18:49

Valdemar, tänkte höra med dig hur du resonerar kring de kompletterande uppgifterna gällande Bodvar Bjarkes norska ursprung och vad du har för synpunkter på Beowulfs eventuella norska anknytning.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 10 juni 2017, 22:12

Starkodder skrev:
Yngwe skrev:Starkodder, jag förstår mycket väl den koppling man gör mellan Adils och Eadgils. Men det innebär inte att vi kan börja flytta uppgifter mellan källorna. Så Snorres berättelse om Adils och slaget på Vänerns is innehåller inte alls någon uppgift om svear i strid med götar, utan det är ett antagande baserat på att de två olika källorna beskriver exakt samma sak.

Eller hur?
Det är väl tur att man har Klaebers Beowulf som en fast klippa in Beowulfianas stormiga hav? Dessutom ligger Vänern i Västergötland. Eller hur?

Egentligen hade jag mer velat diskutera med Valdemar, vart tog han vägen.
Kan bara tolka det som att du instämmer i mitt "eller hur". Då ska man ju samtidigt ha klart för sig att Snorres saga med ganska god empiri kan påvisas vara förvrängd på så sätt att han förlägger händelser på platser som andra, äldre källor inte gör. Han flyttar t.ex. händelser i Friesland till det ljudlika Fyris. Föga förvånande är alltså Snorres vittnesmål om geografin ganska begränsat i värde för händelser så långt innan hans egen tid. Vi kan tydligt se att även hans saga är en tolkning och en anpassning av en legendflora och säkert ett antal genealogier som han tagit del av.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2017, 22:25

Det får du tolka som du vill.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 11 juni 2017, 08:00

Dick Harrison skriver att det inte går att avgöra vilka varken svearna eller götarna var under yngre järnålder. :D

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 11 juni 2017, 09:48

Bäckahästen skrev:Dick Harrison skriver att det inte går att avgöra vilka varken svearna eller götarna var under yngre järnålder. :D
Vad säger Dick om ortnamnen?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 juni 2017, 10:32

Därefter rider Adils österut. Att placera Beowulfs svear i Västergötland
Hittar ingen uppgift att han red österut. Däremot att hans häst föll stridssårad på östra sidan av Vänern. Dvs på samma sida där bla Kinnekulle ligger med sina Uppland. En stridssårad häst kan knappast ha ridit hem till Gamla Uppsala. Vi har ju upogifter på att Bjarke med anhang plundrade liket. Det måste rimligen utspela sig på Vänern också.

"in after days; and to Eadgils he proved
friend to the friendless, and forces sent
over the sea to the son of Ohtere,
weapons and warriors"
Geatas och sweons kommunicerar hela tiden över sjön/havet. Du tror alltså att även detta är Vänern? Jag kan inte förstå varför några timmars sjöfärd skulle övertrumfa veckolång skogsmarsch i skildringen. När de lämnat skepoen måste de lasta ur hästar och manskap för att bege sig genom Tiveden. Sedan ytterligare landstrapatser upp till Uppland och bara den första enklaste och snabbaste snutten på Vänern får definiera hela resan? Det är låter galet!

Obs att eadgils får hjälpen över sjön/havet inför striden. Eadgils befinner sig alltså i Sweons land när Beowuls hjälp kommer.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 11 gånger.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 11 juni 2017, 11:11

Jag har en fråga till er som kan Beowulf betydligt bättre än mig.

Hos biskopen Gregorius av Tours är Chlochilaichus (Hugleik) kung över danerna. I eposet Beowulf är Hygelac kung över geátas och i Snorres Ynglingasaga är han kung över svearna.

Hur löser man denna motsägelse?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 juni 2017, 11:31

Och i Liber monstrorum är han kung över goter.
De äldre källorna säger kung av got, kung av getae och kung av geat samt kung av Dani.
Frankiska källor verkar ha en förkärlek att kalla alla nordbor för Danii vilket kan förklara en del. Ynglingatal är från 1200-talet och innehållen massor av inlånade kunganamn i ynglingaättens linje. Ganska oanvändbar mao. Orosius har skrivningen Gotland för Jylland. Jylland gränsar mot Saxare och Friser vilket passar mycket väl. De källor som ligger närmast händelsen i tid och rum kan alltså inte påstås peka på Götaland. Helt klart har du en bakgrund till danevirke i dessa händelser.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 11 juni 2017, 11:45

anganatyr skrev:Jag har en fråga till er som kan Beowulf betydligt bättre än mig.

Hos biskopen Gregorius av Tours är Chlochilaichus (Hugleik) kung över danerna. I eposet Beowulf är Hygelac kung över geátas och i Snorres Ynglingasaga är han kung över svearna.

Hur löser man denna motsägelse?
Motsägelsen kan knappast lösas, däremot är den ganska enkel att förklara. Åtminstone de två senare källorna har använt en person ur historien/legendfloran och stoppat in i sin egen historia. Ynglingasagan är ju ganska tydligt en variant på stamtavla av anglosaxisk modell och har också en hel del namn gemensamt med dom, inte minst de allra äldsta leden. I Ynglingasagan har dom namnen fått en svensk kontext, och så även Hugleik.

Misstaget är alltså att tro att Beowulf och Ynglingasagan är avsedda att beskriva historien så korrekt som möjligt när de i själva verket är avsedda att beskriva en så bra historia som möjligt

Skriv svar