Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Valdemar

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 9 juni 2017, 23:48

Jag framför ständigt argument baserat på den forskning som finns. Här på forumet är det mest en tävling om att framföra egna teorier utan någon som helst förankring inom akademisk forskning. Ju mer unika och alternativa idéer som framförs, ju bättre. VIsst bör man ifrågasätta den forskning som finns, men att bara utgå från egna hypoteser och driva dem i absurdum får till slut en släng av Von Däniken över sig.

Stänger ner detta nu innan nästa påhopp kommer..

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 10 juni 2017, 01:05

Valdemar du redogör för forskning som finns, men inte all forskning som finns. Och du förhåller dig inte till frågeställningar som bygger på det faktiska underlag som finns tillgängligt. Kritisk frågeställning kallar du för påhopp och dylikt. Om din hypotes inte tål granskning är den för dåligt underbygd.... och i frågor som den här där ingen slutsats finns behöver man egentligen bara behålla sin hypotes levande. så vad är problemet? Kan man förvänta sig att hundra års diskussion bara kan stängas med så enkla argument?

100 års dilemma är förutfattade meningar och ambition, nåt riktig vetenskap inte har utrymme för!

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 10 juni 2017, 06:00

Det här är dålig stil Valdemar. :( Att bli sur och tjura ihop för att någon ifrågasätter ens idéer. Kom med bra motargument istället. :D

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2017, 08:55

Yngwe skrev:Starkodder det vore kanske bra att hålla isär begreppen.

Var hittar du en uppgift om att Adils var landsflyktig hos geatas? För Ynglingasagan säger då inget om det.
Här har du ju blandat två källor och gjort dom till en.
I Beowulf, Yngwe. De två berättelserna har olika perspektiv på samma händelser. Därför har vi samma personnamn i båda.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 juni 2017, 09:17

Valdemar, i princip inget jag har skrivit i den här tråden är påhittat av mig utan upplockade argument från språkvetare och historiker. Huvudparten av argumenten är från Schütte som gjorde en bra sammanställning på sin tid. Det finns ingen anledning att bli osams över denna forskning då det inte går att ha en bestämd uppfattning. I princip inga av dina argument är falsifierbara och blir därmed ohållbara för vetenskapen. Det betyder inte att det är dåligt. Du har en rimlig argumentation och jag kanske gillar din teori bäst för vem vill inte att Beowulf ska ha bott i Sverige? Men det skaver hela tiden i mig att jag så enkelt kan ställa upp alternativ som håller minst lika bra eller till och med bättre. Helst hade jag sett att du kunde avfärda alla invändningar med faktiska exempel som var prövningsbara. Än så länge har di inte försökt vaf jag kan se. Det är okej så länge du inte beskyller oss andra för att vara oseriösa. För att förstå Beowulfsagans innehåll och världsbild måste man utforska alla dicipliner. Inte ensidigt lingvistiken.
Nu råder ju inte, som du försöker påskina, någon konsensus ens bland lingvistiker. Frågan är alltså öppen.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 10 juni 2017, 13:00

Starkodder skrev:

Var hittar du en uppgift om att Adils var landsflyktig hos geatas? För Ynglingasagan säger då inget om det.
I Beowulf, Yngwe. De två berättelserna har olika perspektiv på samma händelser. Därför har vi samma personnamn i båda.
Du menar alltså Eadgils. Att Adils är samma person är ett antagande och därför kan du ju inte tillskriva Adils uppgifter som du finner i källan om Eadgils och sen framföra det som bevis.

Eller hur?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2017, 13:53

Yngwe skrev:
Starkodder skrev:

Du menar alltså Eadgils. Att Adils är samma person är ett antagande och därför kan du ju inte tillskriva Adils uppgifter som du finner i källan om Eadgils och sen framföra det som bevis.

Eller hur?
Ja menar Eadgils. Räcker med att titta i Klaebers Beowulf och läsa diskussionen där. Inget påhitt av mig förstår du. Inte minst eftersom fadern heter Ottar respektive Ohtere i berättelserna.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 10 juni 2017, 14:36

Starkodder, jag förstår mycket väl den koppling man gör mellan Adils och Eadgils. Men det innebär inte att vi kan börja flytta uppgifter mellan källorna. Så Snorres berättelse om Adils och slaget på Vänerns is innehåller inte alls någon uppgift om svear i strid med götar, utan det är ett antagande baserat på att de två olika källorna beskriver exakt samma sak.

Eller hur?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 juni 2017, 15:37

Adils flyr till Geatas när Åle blir kung. Dessa geatas är rimligen Jutar. Att slutstriden mellan Adils och Åle sker på Vänerns is är helt logisk om Vänern ligger alldeles nära Åles kungasäte. Kinnekulles gårdar ligger på en platå heter Upplanden i de äldsta källorna. Kan ju vara här Åle höll till. Åles häst tumlade östpå vänern vilket är passande.
Klargör inte diskussionen om götar -geatas något tyvärr. Om man samstämmer källorna så är det ju Adils som söker upp Åle och inte tvärt om. Bjarke med anhang utkämpar slaget på Adils sida när han gör statskupp i Sweon.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2017, 18:41

Kungsune skrev:Adils flyr till Geatas när Åle blir kung. Dessa geatas är rimligen Jutar. Att slutstriden mellan Adils och Åle sker på Vänerns is är helt logisk om Vänern ligger alldeles nära Åles kungasäte. Kinnekulles gårdar ligger på en platå heter Upplanden i de äldsta källorna. Kan ju vara här Åle höll till. Åles häst tumlade östpå vänern vilket är passande.
Klargör inte diskussionen om götar -geatas något tyvärr. Om man samstämmer källorna så är det ju Adils som söker upp Åle och inte tvärt om. Bjarke med anhang utkämpar slaget på Adils sida när han gör statskupp i Sweon.
Inte alls. Som konstaterats i litteraturen så är juteteorin tämligen out of date.

Ja Beowulf och Bjarke kämpar båda på Adils sida. Vid Vänern. Under vintern. På is. Därefter rider Adils österut. Att placera Beowulfs svear i Västergötland är också tämligen out of date.

Skriv svar