Vi har duktiga arkeologer och runologer och jag litar på deras datering av runstenar - men har de daterat fel har jag fel

Min runkunskap är inte speciellt hög, jag läser vad som skrivs och kopplar ihop det jag läser - och jag har hållit på under några år.
Jag tror att de tre runstenarna (två med runor och en bildsten utan runor) är från ca 500 talet. Saker oxh händelser kommer och går. Kanske kom - och försvann - den äldre runraden och den läskunnighet den medförde på grund av bristande intresse - eller av något annat skäl okänt för oss. Sedan återkom, eller återinfördes läs och skrivkunnigheten - men nu med en annan runrad. Detta stämmer i tid med att kristendomen kom. Därefter spreds runorna med kristendomen. Det går att bygga en hypotes om det.
Men hur kom den äldre runraden hit på 200 talet? Hade vi några kristna missionärer här redan då? Om ja - varifrån kom dessa missionärer ? Kan vi hitta något annat skäl ? Var användes äldre runraden på 100-200 talet?
Adam skrev att Götarnas land sträcker sig upp till Birka. Det gör rökrunorna också. Jag tror att rökrunorna bekräftar vad Adam skriver. Ser vi mot 1100 talet ägdes många gods i Södermanland av t.ex. Bjällboätten. Kan vi koppla in även det?
Birka kom till i slutet av 700 talet om jag minns rätt - och övergavs ca 980. Sigtuna byggdes eunt 980 som en kristen stad. I Birkas svarta jord har hittas ca 15 fynd och runstensfragment med Rökrunor - och inte ett enda fynd med de långkvistrunor som användes i Uppland.
En runsten på Adelsö nämner kung Håkan - vilket kan vara Håkan Röde som kan ha tillhört Bjällboätten? Bjällboätten är från ÖG.
Jo, det går att säga, och akriva, och bevisa, att runstenar och olika runrader, användes så som jag beskrivit - och läser du RAÄ hemsidor om runor och analyserar det du läser kommer su att se att de oxkså vet detta - men de försöker dölja det. Det klarar du att genomskåda tror jag. Lägg lite pussel bara
I materialet jag länkade till finns mer fakta att hämta.
Och ja - detta är mycket intressant
Thomas
Historia är färskvara.