Var Jesus buddist?

Här kan du diskutera historiens religioner.
Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 2 januari 2017, 21:22

For hyggens skyld, mens jeg lå med et gigantisk hangover i går, så jeg en BBC dokumentar om, at Jesus egentlig kan have været oplært af buddister og brugt sin viden til at fuske folk i Mellemøsten med. Jeg synes, at teorien er god og jeg kan ikke se, at der skulle være ret mange huller i den. Hvad er synet ellers på denne teori?

Her er dokumentaren:

https://www.youtube.com/watch?v=QAaW6BYhfNM

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 4 januari 2017, 02:29

Hej Thorgest. Netop igår har jeg afsluttet skrivningen af en bog, der omhandler forholdet mellem buddhismen og hellenismen. Så dit spørgsmål er meget relevant for mig.
Jeg svarer, at der er to forbindelser i sagen, som begge er ignoreret af de fleste moderne mennesker. Den ene er, at kristendommen var en græsk religion (og hverken en latinsk eller hebræisk) og at dens centrale litterære del er dybt påvirket af hellenismen. Jeg tænker på Johannes evangeliet (the gospel of St. John)
Den anden er, at hellenismen og buddhismen var forbundet i nogle centralasiatiske kongeriger, der i perioden efter Alexander den Store, udviklede en synkretistisk græsk-buddhistisk kunst. Det mest kendte geografiske navn er Gandhara i det nuværende Pakistan.
Det glæder mig at der er medieinteresse for spørgsmålet. Jeg vidste godt at BBC har nogle interessante programmer på det historiske område.
Hilsen fra MIo

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 4 januari 2017, 14:41

Den bevægelse man normalt kalder Hellenismen har nogle pionerer i før-sokratisk tid: Blandt disse tror jeg den mest betydningsfulde var Pythagoras, men det er samtidig den retning der er blevet ivrigst modarbejdet af pavestolen, sikkert fordi pythagoræerne var de farligste modstandere af katolicismen. Pythagoræerne havde netop flere træk fælles med buddhisterne: specielt reinkarnation og vegetarianisme.

Lige siden renæssancen har det været god skik at opdrage den europæiske elite med masser af platonisk litteratur. Og Platon var pythagoræer.

Efterhånden som platonismen blev forladt i europæisk undervisning… trængte buddhismen sig på. Først den ceylonesiske, så den japanske og tilsidst, efter 2.verdenskrig den tibetanske.

En af de mest aktive tibetanske buddhister i verden er en dansker: Lama Ole, eller Ole Nydahl. Han hører til Karma Kagya-skolen og er i den såkaldte Karmapa-kontrovers blevet Dalai Lamas opponent.

Jeg synes ikke den tibetanske buddhisme er særlig interessant for vesterlændinge. Dens ekspansion skyldes vist mest politiske motiver. Den amerikanske anti-kommunisme og Taiwan støtter eksiltibetanerne med økonomisk hjælp. Men siden kulturrevolutionen har buddhismen fået normale livsbetingelser i Tibet og i det øvrige Kina.

Det er om disse ting jeg netop har skrevet en lille bog. Jeg var kammerat med Ole Nydahl da vi var 25 år gamle og har interesseret mig for buddhisme hele mit liv.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 5 januari 2017, 05:32

Sådana här olika teorier dyker upp titt som tätt trots att det finns väldigt få källor om Jesus liv förutom Bibeln. I Per Beskows bok Fynd och fusk visar han att det inte finns någon substans bakom dessa myter.
http://www.svd.se/vart-behov-av-anglar-i-amerika

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 5 januari 2017, 10:33

Bäckahästen, mine tanker drejer sig ikke om personen Jesus, men om at den tidlige kristendom var en hellenistisk bevægelse. Angående den personlige Jesus, så ved man - som du skriver - næsten intet. Til gengæld ved man, at der var gnostiske forestillinger om en symbolsk Jesus, der til tider identificeredes med det hellenistiske logos, til andre tider med solen, som symbol på det udelelige.

Hvis vi skal fortsætte denne tråd, så foreslår jeg at den lægges under religion og kommer til at hedde: Var kristendommen buddhistisk påvirket?

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 5 januari 2017, 14:17

Bäckahästen skrev:Sådana här olika teorier
http://www.svd.se/vart-behov-av-anglar-i-amerika

Jeg tænker, at du taler om BBC-teorierne og ikke om mine?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 5 januari 2017, 17:16

Mio Nielsen skrev:
Bäckahästen skrev:Sådana här olika teorier
http://www.svd.se/vart-behov-av-anglar-i-amerika

Jeg tænker, at du taler om BBC-teorierne og ikke om mine?
Ja, det är BBC-teorierna jag menar. :D

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 5 januari 2017, 19:28

Tak Bäckahästen.
Med hensyn til pythagoræisme, så er det sådan, at mange moderne mennesker regner den bevægelse for en fiktiv, moderne opfindelse. Det gjorde jeg iøvrigt også selv, da jeg var yngre.
Det er et bevis på at den katolske kirke havde et effektivt propagandaapparat.
Og det er lidt det samme med Gandhara-kulturen, som er så lidt kendt, at mange tror det er et falskneri, når de ser buddhastatuer i hellenistisk stil.

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 5 januari 2017, 19:48

Bäckahästen

En helt hypotetisk tanke selvfølgelig, som med alle sagn-personer :) Det var mest det, at jeg syntes teorien, var ligeså god/dækkende, som at rent faktisk udførte mirakler og genopstod osv. Der findes mange kristne fundamentalister, som ville gå i hellig krig mod mig, hvis jeg fortalte dem, at Jesus var buddistisk magiker. Det er da det bliver skoj.

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 5 januari 2017, 20:19

Hej Mio! Hold da op nogle tunge emner du behandler. Rigtig spændenede!

Jeg talte om Jesus, som sagn-person, da jeg skrev indlægget, mens det du skriver om er noget mere omfattende. Jeg har desværre ikke læst nok om emnet, til at kunne give noget fyldestgørende respons, men det er rigtig fint input du giver og det ryster jo den moderne kristendom i sin grundvold. Er der noget, der peger på, at kristendommen originalt kan have være polyteistisk, fremfor mono?

Jeg har 10 dage, før jeg skal på skole igen, så hvis du har noget litteratur at anbefale om emnet, tager jeg imod med kyshånd :D

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Skriv svar