Nej - den halter ikke. Vestherulerne var halvnomader, som de andre østgermanske folk på den tid. De havde et midlertidigt hjem for familien i Frisien (registreret fra 286-476), mens mændene rejste rundt som lejesoldater for romerne indtil begyndelsen af 400-tallet. I 400-tallet opererede de som vikinger langs Europas vestkyster - og nogle sikkert også som militære rådgivere/lejesoldatofficerer i Norden. Fra slutningen af 400-tallet forsvandt de og blev antageligt splittet op. De skrev ikke erilaR i England, for de havde ikke noget skriftsprog, og englænderne brugte normalt ikke runer, da nogle kunne latin. Som jeg allerede skrev sidste gang, må det have været nordboernes runeristere, som skrev for dem - i Norden.Din logik haltar gällande erilarinskrifterna. Vad var "hemma" för herulerna"? Varför skrev de erilar i Norden och inte i England om de nu var där?
Ändå har du hävdat att de norska erilarinskrifterna kommer från västherulerna.
Gällande Lister så visar mitt inlägg att nordiska ord för -list finns utanför Blekinge. Är alla list-namn frisiska?
Hvilke folks runeristere, som skrev for dem, ved jeg ikke, for en del af indskrifterne er på løsgenstande og kan derfor være tabt et helt andet sted - men de norske var på runesten dateret til 400-tallet, så de er utvivlsom skrevet af nordmænd. Dit "ändå" må skyldes, at du ikke har forstået den sammenhæng, jeg har skildret her endnu en gang.
Som sagt bygger jeg med Lister på etymologi-ordbogen og har desuden konstateret, at Blekinges Lister dækker hovedparten af forekomsterne af Lister. Om de andre svenske Lista- forekomster skyldes det samme som Blekinges Lister har jeg ikke interesseret mig for. Jeg bilder mig ikke ind at være svensk navneforsker.
Til både dig og Yngve vil jeg sige, at det er ikke mig, som har konstateret, at Lister var et særskilt magtområde i 5-700-tallet. Det var fagfolk som Michael Schulte, Dick Harrison, Antonia Helstamm og til dels Lisbeth Imer i de sidste to år. Tidligere har von Friesen, Ivar Lindqvist, Birgit Arrhenius og Lotte Hedeager peget på de særlige østgermanske spor, der er i området. Jeg har blot giver en mulig sammenhængende forklaring på det hele - incl. en hensyntagen til Västra Vång - på grundlag af den europæiske viden, jeg har oparbejdet på dette specielle område de sidste 20 år.
Til Yngves lyster vil jeg sige, at det ville være et helt usædvanligt grundlag for en navngivning, som må skyldes, at man ikke kan finde "inhemske" forklaringer. Det er nok derfor, at ingen har responderet på din tråd.