Birkas smutsiga hemlighet
Re: Birkas smutsiga hemlighet
Jag har inte sett programmet men jag tycker det låter som ett intressant försök att faktiskt försöka sig på en nytolkning.
Jag vet inte om Völnund nämndes i programmet men han var ju en duktig smed. Så duktig att en kung från svithjod fångade in honom. Satte honom att smida fina smycken ute på en holme. För att han inte skulle kunna fly skar man av honom knäsenorna.... Ibland finns det verkliga paralleller till det man finner i dikterna.
Jag vet inte om Völnund nämndes i programmet men han var ju en duktig smed. Så duktig att en kung från svithjod fångade in honom. Satte honom att smida fina smycken ute på en holme. För att han inte skulle kunna fly skar man av honom knäsenorna.... Ibland finns det verkliga paralleller till det man finner i dikterna.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.
Intressant, har suttit och funderat om det månne finnas något i sagorna som skulle kunna spegla ett sådant fenomen.
Parallellen till Dublin är slående. Staden grundades som ett "slavcenter" under vikingatid för att senare utvecklas till en mer vanlig stad.
Det är nog din personliga uppfattning. Ur ett globalt perspektiv är väl slaveri och arbetsläger närmast att betrakta som det normala. I stort sett alla antika samhällen som vi har källmaterial från visar just denna bild. Att folk byter saker med varandra ur ett socialt hållbart perspektiv är mycket komplext och modernt. Att utnyttja andra för marknadsvinst är det gamla och enkla.Så gott som alla produkter som tillverkades i Grekland och Romarriket och såldes på marknader producerades av slavar. Samma sak i orienten. Vi hade etablerade slavbaserade städer längs hela europeiska atlantkusten upp till Elbe ända tills Charlemagnes regering satte stopp. Satteliter uppstod ex i Dublin men även i föregångsstäder längs Östersjökusterna vid Weichsel och förmodligen kan vi betrakta Köpingsvik, Paviken, Birka mfl platser ur detta perspektiv. När två falanger har krig och en sida segrar infogas nästan alltid överlevare från förlustsidan i ett lägre tjänarkast. Det är egentligen inte alls särskilt komplext utan snarare ganska banalt och ffa sorgligt. En grossist som har en underkastad arbetsstab har ju en otrolig konkurrensfördel på en marknad. Även en från början socialt acceptabel marknad blir ju ganska snabbt överspelad om någon med slavar ger sig in i kommersen. Vi hade ju knappast rättvisemärkta produkter i BirkaNä det är inte lika spekulativt då marknadsplatser är betydligt enklare företeelser. Det är företeelser som dyker upp här och där närmast organiskt eftersom folk har ett behov av att byta saker med varandra.
Vi har gott om jämförbara objekt som dessutom kan sättas i en tydlig kontext med Birka.
Slavarbetsläger däremot är ingen företeelse vi kan säg uppstår naturligt och vi har inte heller några om helst exempel att relatera till och vi saknar kontext. Det är alltså betydligt mer spekulativt.
Vad har du i åtanke då?Vi har gott om jämförbara objekt som dessutom kan sättas i en tydlig kontext med Birka
Pratar vi föregångare till Birka på 600-talet så är det väl närmast orter med kända slavmarknader som kommer upp?
Kungsune.
Slavbaserade städer? ja, slavar var ett naturligt inslag, men vad säger att de skulle var grunden , vilket innebörden är för "baserade", för stadsbildningen? Menar du att sådana "städer" inte kan kan existera utan att i sin funktion bestå av slavar? Motivering krävs, inte minst hur det sen kom sig att städer kunde fortsätta fungera när slaveriet försvann...om nu slaveriet var en förutsättning...???
jag tror också du gravt överskattar slaveriets konkurrensfördelar då de lägre kostnaderna också måste vägas mot ett kvalitativt utfall. Det lär inte minst gälla för ett avancerat hantverk, som till skillnad från rent kroppsarbete kräver såväl utbildning som engagemang, och dessutom hälsa. Om sådant ska upprätthållas försvinner ju en stor del av den ekonomiska fördelen.
När det gäller kontexten är Birka knappast ensamt som stadsliknande bildning i norra Europa utan har sällskap av ett otal platser. Platser där handel är relativt väl påvisad. Och platser där gravkomplex i allra högsta grad närvarande. Är dessa gravar, ofta med gott om gravgåvor, också slavarnas? Eller har de fria valt att exponera sina gravar för slavgetton?
Slavbaserade städer? ja, slavar var ett naturligt inslag, men vad säger att de skulle var grunden , vilket innebörden är för "baserade", för stadsbildningen? Menar du att sådana "städer" inte kan kan existera utan att i sin funktion bestå av slavar? Motivering krävs, inte minst hur det sen kom sig att städer kunde fortsätta fungera när slaveriet försvann...om nu slaveriet var en förutsättning...???
jag tror också du gravt överskattar slaveriets konkurrensfördelar då de lägre kostnaderna också måste vägas mot ett kvalitativt utfall. Det lär inte minst gälla för ett avancerat hantverk, som till skillnad från rent kroppsarbete kräver såväl utbildning som engagemang, och dessutom hälsa. Om sådant ska upprätthållas försvinner ju en stor del av den ekonomiska fördelen.
När det gäller kontexten är Birka knappast ensamt som stadsliknande bildning i norra Europa utan har sällskap av ett otal platser. Platser där handel är relativt väl påvisad. Och platser där gravkomplex i allra högsta grad närvarande. Är dessa gravar, ofta med gott om gravgåvor, också slavarnas? Eller har de fria valt att exponera sina gravar för slavgetton?
En kommentar om programmet från en arkeolog som grävt på ön.
http://linda.forntida.se/?p=9968
Opager
http://linda.forntida.se/?p=9968
Opager
Här är programmet, om någon missat det.
http://www.svtplay.se/video/10596299/ve ... -avsnitt-8
http://www.svtplay.se/video/10596299/ve ... -avsnitt-8
Om vi börjar med de stadsbildningar som utgjorde själva råmodellen för Europa innan de första städerna började anläggas i Nordeuropa så var slavarbete den ekonomiska basen. Det är så allmänkänt att jag inte kände något behov att gå in djupare i det. Denna ekonomiska modell är ju förhärskande i hela den sfär som utgör Romarriket och sträcker sig upp till Elbe. Under folkvandringstid försvinner många av dessa städer men nya uppkommer om än i mindre format. Slavsystemet överlever ändock. Frankerna försöker ju få bort slaveriet runt sekelskiftet 800 men lyckas halvbra. Det verkar ffa vara just städerna som man inriktar sig på.Slavbaserade städer? ja, slavar var ett naturligt inslag, men vad säger att de skulle var grunden , vilket innebörden är för "baserade", för stadsbildningen? Menar du att sådana "städer" inte kan kan existera utan att i sin funktion bestå av slavar? Motivering krävs, inte minst hur det sen kom sig att städer kunde fortsätta fungera när slaveriet försvann...om nu slaveriet var en förutsättning...???
Att städer fortfarande lyckades existera är ju uppenbart men självklart var det en förlust för de som levde på marknader. För makthavare kunde å andra sidan en ny fri klass vara ett ypperligt tillskott. Självklart är slaveriet inte en förutsättning för städer. Det är däremot en otrolig konkurrensfördel.
Där förstår jag överhuvudtaget inte alls vad du menar? Skulle slavar vara sämre på att utbilda sig?jag tror också du gravt överskattar slaveriets konkurrensfördelar då de lägre kostnaderna också måste vägas mot ett kvalitativt utfall. Det lär inte minst gälla för ett avancerat hantverk, som till skillnad från rent kroppsarbete kräver såväl utbildning som engagemang, och dessuto
Skulle de inte klara avancerat arbete? De bästa arkitekterna i Rom var slavar. Manufakturledare kunde vara slavar. Arbetsledare som övervakade andra slavar var ofta slavar. Slaveriet handlade mest om att man var rättslös och i händerna på en annan person. Hur det sedan påverkade ditt liv var väsensskilt mellan olika grupper. De som hade det sämst var som regel krigsfångar. Denna kategori används ju som slavar även långt efter att slaveriet officiellt upphört. Inte minst i Sverige på 1700-talet.
Kungsune
Först har jag problem att acceptera att det finns en råmodell för europeiska städer. Jag skulle mer säga att stadsbildning är något som uppstår under vissa förhållanden.
Sen får jag ge dig rätt i att "slaveri" är en nyckelfaktor i de tidiga samhällen vi känner till i Europa. Och att de visst kan utföra avancerat arbete. Men, då använder vi ordet slaveri i en mycket vid betydelse, en betydelse som är mycket vidare än det slaveri som kristendomen avskaffade. Det omfattar då i stort sett all ofri arbetskraft, och är del i ett samhällssystem som i praktiken inte bygger på "fysiska stängsel".
Och då blir det inte en referens för bilden av Birka som ett slavgetto dit "ingen nånsin skulle flytta frivilligt"
Saken är väl att vi måste skilja på slav och slav och som Kalle Anka sa så tangerar slaveriet nästan vår egen tid.
Först har jag problem att acceptera att det finns en råmodell för europeiska städer. Jag skulle mer säga att stadsbildning är något som uppstår under vissa förhållanden.
Sen får jag ge dig rätt i att "slaveri" är en nyckelfaktor i de tidiga samhällen vi känner till i Europa. Och att de visst kan utföra avancerat arbete. Men, då använder vi ordet slaveri i en mycket vid betydelse, en betydelse som är mycket vidare än det slaveri som kristendomen avskaffade. Det omfattar då i stort sett all ofri arbetskraft, och är del i ett samhällssystem som i praktiken inte bygger på "fysiska stängsel".
Och då blir det inte en referens för bilden av Birka som ett slavgetto dit "ingen nånsin skulle flytta frivilligt"
Saken är väl att vi måste skilja på slav och slav och som Kalle Anka sa så tangerar slaveriet nästan vår egen tid.
Jag tror inte att slaveriet skiljer sig så jättemycket åt mellan antiken och 800-talet. De senare utvecklades ur eller i förhållande till de tidigare. Vi har ju ex slav /träl/titlar som Bryte som vittnar om en bredd. Jag tycker att den nygamla Birkabilden stämmer alldeles utmärkt med vad jag alltid har föreställt mig. Just att det finns avancemangsmöjligheter är ju förutsättningen för att slavar ska motiveras. Många av de finaste produkter som når marknader än idag produceras av slavar eller under slavliknande förhållanden. Ibland av fastkedjade människor. Det vore naivt att tro att det skulle vara bättre för 1200 år sedan.