Birkas smutsiga hemlighet
Re: Birkas smutsiga hemlighet
Jag vet inte om det är debatt i massmedia som lockar, kanske snarare bara utrymme i massmedia vilket föder nya inkomster och status. Men du har nog rätt i att det är själv poängen....det behövs något omvälvande för att få uppmärksamhet..... det vanliga Birka känns kanske lite "80-tal" 
-
Carl Thomas
Birka är oavsett vad som hänt där ochbhur Birka har utvecklats en oerhört intressant plats - och jag har aldrig träffat någon Svensk som inte vet vad Birka ligger samt att Ansgar varit där. Men det är väl ungefär det man vet.
Det finns ju en önskan om fler och större utgrävningar av Birka - ixh massmedia kan vara ett verktyg att använda för att göra detta ekonomiskt möjligt henom t.ex. Sponsorer.
Vi vet ju faktiskt ganska lite om Birka och jag tror att vi alla villl veta mer. I alla fall jag.
Thomas
Det finns ju en önskan om fler och större utgrävningar av Birka - ixh massmedia kan vara ett verktyg att använda för att göra detta ekonomiskt möjligt henom t.ex. Sponsorer.
Vi vet ju faktiskt ganska lite om Birka och jag tror att vi alla villl veta mer. I alla fall jag.
Thomas
Historia är färskvara.
Jag hade gärna sett att de tog upp Hovgården på Adelsö roll under Birkas första tid (om jag nu minns rätt så fanns Hovgården redan då enligt det arkeologiska materialet). Var det en lokal kung över Birka som satt här? Eller var det bara en rik storman och att gården längre fram i tiden blev en kungsgård? Hade de överhuvudtaget med varandra att göra i början (förutom att de var grannar)? Ett sådant resonemang skulle jag vilja veta mer om.
Håller helt med Anganatyr. Birka är kanske inte s komplicerat egentligen, en handelsplats som växer helt enkelt. Men med mer kunskap om relationerna till Hovgården skulle man kanske kunna förstå mer hur handelsplatsen utvecklades.
Jag tror att den nygamla teorin om ett slavnäste är på rätt spår. Det är ju faktiskt många som varit inne på den linjen genom åren så det är inget nytt. Det finns utrymme i såväl källorna som omvärldsperspektivet. Det är ju när Karl den store omöjliggör slaveriet i städer som Dorstadt som Östersjökomplexen börjar poppa fram på Öland, Gotland och i Mälardalen. Keramiken som "massorna" använder pekar ju just mot det Frisiska området så det kan ju tyda på att man helt sonika flyttat ett helt komplex utom räckhåll för Frankiskt styre. Fynd av fängseldelar, människoben i avfallslager, inhägnad och storskalig varuproduktion. Dessutom ligger ju Trälhavet utanför Birka. Det är väl precis lika spekulativt att hävda att det är en marknadsplats för fria människor innan man har belägg för det?
Senast redigerad av 3 Kungsune, redigerad totalt 13 gång.
Det är väl snarare vad man tror sig veta. Källorna ger ju inga belägg för att Ansgar var på Björkö.Carl Thomas skrev:Birka är oavsett vad som hänt där ochbhur Birka har utvecklats en oerhört intressant plats - och jag har aldrig träffat någon Svensk som inte vet vad Birka ligger samt att Ansgar varit där. Men det är väl ungefär det man vet.
-
Carl Thomas
Castor,
Du har helt rätt, inga källor finns om att Ansgars Birka var Björkö Birka.
Jag relaterade till en allmän uppfattning hos gemene man.
Thomas
Du har helt rätt, inga källor finns om att Ansgars Birka var Björkö Birka.
Jag relaterade till en allmän uppfattning hos gemene man.
Thomas
Historia är färskvara.
Nä det är inte lika spekulativt då marknadsplatser är betydligt enklare företeelser. Det är företeelser som dyker upp här och där närmast organiskt eftersom folk har ett behov av att byta saker med varandra.Kungsune skrev:Jag tror att den nygamla teorin om ett slavnäste är på rätt spår. Det är ju faktiskt många som varit inne på den linjen genom åren så det är inget nytt. Det finns utrymme i såväl källorna som omvärldsperspektivet. Det är ju när Karl den store omöjliggör slaveriet i städer som Dorstadt som Östersjökomplexen börjar poppa fram på Öland, Gotland och i Mälardalen. Keramiken som "massorna" använder pekar ju just mot det Frisiska området så det kan ju tyda på att man helt sonika flyttat ett helt komplex utom räckhåll för Frankiskt styre. Fynd av fängseldelar, människoben i avfallslager, inhägnad och storskalig varuproduktion. Dessutom ligger ju Trälhavet utanför Birka. Det är väl precis lika spekulativt att hävda att det är en marknadsplats för fria människor innan man har belägg för det?
Vi har gott om jämförbara objekt som dessutom kan sättas i en tydlig kontext med Birka.
Slavarbetsläger däremot är ingen företeelse vi kan säg uppstår naturligt och vi har inte heller några om helst exempel att relatera till och vi saknar kontext. Det är alltså betydligt mer spekulativt.
Att Ludwig Boltzmann har kört sina maskiner över Birka betyder inte automatiskt att man har de fina grafiska bilderna, med mappningar av gravar och vallar, som syns i inslaget.
Data samlas in av maskinerna(markradar, magnetiska avvikelser) men sedan måste detta tolkas av arkeologer så slutresultatet är en vetenskaplig bedömningsfråga gjord av människor och inte datorer/algoritmer.
Opager
Data samlas in av maskinerna(markradar, magnetiska avvikelser) men sedan måste detta tolkas av arkeologer så slutresultatet är en vetenskaplig bedömningsfråga gjord av människor och inte datorer/algoritmer.
Opager
Nybjörn G skrev om det i FV för ett par år sedan.Castor skrev:Slavhandel?
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.