Hur avslutar man sitt medlemskap

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Anders i Uppsala » 13 juli 2015, 23:02

Alla forum behåller alla medlemmars och tidigare medlemmars inlägg. Om någon har avslutat sitt medlemskap brukar det stå en notis under aliaset, exempelvis "tidigare medlem", men inläggen behålls. För att ha ett användbart forum för oss medlemmar, och inte minst för andra läsare av forumet, är det avgörande att alla inlägg finns kvar.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Bäckahästen » 14 juli 2015, 19:08

Opager skrev:Jag hittar inte men vill avsluta mitt medlemskap.
Hur gör jag?

Opager
Jag har varit borta från forumet ett tag pga olika omständigheter och har därför missat vad som hänt. Vad är det som är så hemskt så att du vill avsluta ditt medlemskap?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Leif » 15 juli 2015, 08:25

Anders i Uppsala skrev:Alla forum behåller alla medlemmars och tidigare medlemmars inlägg. Om någon har avslutat sitt medlemskap brukar det stå en notis under aliaset, exempelvis "tidigare medlem", men inläggen behålls. För att ha ett användbart forum för oss medlemmar, och inte minst för andra läsare av forumet, är det avgörande att alla inlägg finns kvar.
"gäst" är också vanligt att det står under de som lämnat olika forum. De som avslutat sitt medlemsskap brukar inte vara sökbara via tex profilsida. Man avslutar alltså sitt medlemsskap men användarnamnet är blockerat.
Det tycker jag är en bra lösning.

Har själv av olika skäl gått med och där efter avslutat mitt medlemsskap tre gånger på ett annat forum. Sista gången var det för gott. Kan inte se någon som helst anledning att regga mig där igen och bidra till det forumet även om forumets fokusområde teoretist sett passar mig som handen i handsken.

Vetskapen om att man faktiskt kan lämna forumet och inte bara sluta göra inlägg är viktig för mig och flera andra. Därmed inte sagt att det är något som folk kommer att utnyttja i speciellt stor utsträckning. Det viktiga är att det finns en utväg om forumet skulle utvecklas åt ett håll man av olika skäl inte kan acceptera. För sådant händer.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Opager » 23 juli 2015, 22:19

Hej. Kan man bli avstängd från forumet frivilligt i 2000 månader?

Jag ansöker frivilligt om att bli avstängd från forumet i 2000 månader!

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 24 juli 2015, 00:21

Opager,

På ett diskussionsforum diskuterar man. Diskussioner uppstår när medlemmar har olika uppfattningar. Så länge tonen är trevlig, inga personangrepp sker och lagen följs kan diskussionen fortsätta. Genom att fortsätta diskussionen belyses ämnet ytterligare och djupare och mer fakta kommer förhoppningsvis fram om de som diskuterar är sansade och intresserade av ämnet och intresserade av sitt meningsutbytande.
Detta är grunden till att diskussionsforum finns.

För att lämna SAF gäller samma regler som tidigare fram tills dess att vi fått svar från Datainspektionen. Du kan själv radera dina personliga uppgifter i din mapp. Därmed har du lämnat SAF - och vill du återkomma som medlem måste du registrera dig under ett annat namn än Opager, t.ex. Opager2 - eller valfritt annat alias.

Thomas
Historia är färskvara.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Västgöten » 4 september 2015, 00:40

Här uppges hur många medlemmar det finns, men det är bara en liten grupp som syns. Är det mpnga som ledsnat men fortfarande noteras som medlemmar?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 4 september 2015, 02:43

Det är alltid så på alla forum, det finns en del som aldrig postar någonting - och andra som postar mängder - och allt däremellan. På AF var ca 100 medlemmar aktiva, dvs de hade 10 inlägg eller mer - och det fanns 2600 medlemmar....

AF hade alltså strax under 4 procent medlemmar som var aktiva. Hos oss är 40 procent aktiva, dvs har fler än 10 inlägg. Vi har varit igång i 4 månader - och AF var igång under 11 år.
Det är naturligtvis svårt att jämföra siffror med AF eftersom AF var igång under 11 år - och vi har varit igång under 4 månader. Riktiga siffror får vi ju först om 11 år...om vi skall jämföra med AF...

Jag har funderat på vad som skall betraktas som "aktiva" medlemmar. Kanske är 1 inlägg i veckan i snitt en siffra som är användbar - = 4 inlägg per månad = 48 inlägg per år?

Thomas
Historia är färskvara.

Vintervit
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 september 2016, 19:52

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Vintervit » 21 september 2016, 19:28

Nu är det här en gammal diskussion, men jag vill bara påpeka att alla forum inte alls hör så som det beskrivs i den här tråden. Jag är moderator på ett ganska stort forum och vi avreggar medlemmar om de begär det. Vi hår också in och tar bort trådar eller specifika inlägg om det finns grund till detta. Medlemmarna är också fria att byts användarnamn.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av Carl Thomas » 21 september 2016, 21:09

Tack för informationen Vintervit,

Beoende på vilket forumformat som används skiljer sig en del avtal åt.

Tar vi bort en medlemsnamn kan en ny medlemma det namnet igen. Egtersom den flrsta medlemmens inlägg finns kvar i forumet blir det svårt att skilja medlemmar med samma användarnamn åt. Det problemet kanske har uppstått i ditt andra forum?

Vi kan också ta bort inlägg och hela trådar men undviker detta om vi kan. Enstaka inlägg har vi tagit bort - men aldrig en hel tråd.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
ökenräven
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 december 2016, 21:24

Re: Hur avslutar man sitt medlemskap

Inlägg av ökenräven » 8 december 2016, 19:47

Alltså: lagt inlägg ligger. Inget forum vad jag vet låter medlemmar "radera sina spår". Det skulle trasa sönder hela kontexten.

Om man inte vill delta mer brukar man skiva ett artig "hejdå" och sedan göra inloggningen oåtkomlig för sig själv mha slumpat passwd som man sedan raderar.

Skriv svar