SAF:s första månad

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

SAF:s första månad

Inlägg av Carl Thomas » 1 juni 2015, 01:37

:D Nu har SAF varit igång en månad, det har varit en intressant månad för oss i Tinget - och förhoppningsvis också för alla medlemmar.

Så här ser statistiken ut efter en månad:

1902 inlägg = 63,4 i snitt per dag
159 trådar = 5,3 per dag
52 medlemmar = 1,73 per dag

När vi startade hade vi gjort en studie av Arkeologiforums statistik. AF hade drygt 2600 medlemmar efter 11 års verksamhet. 100 av dessa medlemmar hade 10 > inlägg under dessa 11 år. D.v.s att 2500 medlemmar hade färre än 10 inlägg.

Vi har 52 medlemmar efter en månad. Det är fler än vad vi vågade hoppas på innan vi startade SAF.

Diskussionerna på SAF är sakliga och hänvisar till källor när någonting påstås, vilket är ett av SAF;s mål.

Vi har haft få personangrepp, få negativa diskussioner, endast en medlem har blivit bannlyst och moderatorerna har inte ens behövt moderera inlägg under de senaste veckorna.

Vårt mål har varit att om någonting påstås skall det redovisas källor på det som påstås - och att om någon skriver att "jag tror" så behövs inga källor eftersom det man framförs redovisas som just en personlig tro eller personlig uppfattning. Detta ser vi som en "varudeklaration" av det som framförs på SAF. Den som läser inlägg skall alltså kunna skilja mellan fakta och personliga uppfattningar - eftersom detta redovisas i inläggen.

Vi i Tinget är mycket glada över hur SAF fungerar idag samt tycker att vår första månad har fungerat mycket bra, faktiskt bättre än vad vi vågade hoppas på innan vi startade.

Att vara en månad gammal är inte mycket :) Vi är bara i början av någonting som vi kommer att, tillsammans med medlemmarna, utveckla till någonting som växer sig allt bättre och allt mer användningsbart för alla.

Vi håller på med att bygga upp ett källregister och ett årtalsregister som kommer att underlätta våra diskussioner i framtiden. När dessa register är igång hoppas vi på att alla är intresserade av att bygga dem ännu mer omfattande.
Vårt mål är också att dessa register skall överföras till en sökbar databas över vår tidiga historia fram till och med medeltid.

Tack för en trevlig och lärorik första månad - och vi ser fram emot många nya diskussioner i framtiden!

Tinget
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Bäckahästen » 1 juni 2015, 06:08

Jag ser fram emot dessa register. Spännande! :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Bäckahästen » 3 juni 2015, 19:35

Nu är det 2000 inlägg!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Carl Thomas » 3 juni 2015, 20:32

Det är lite fantastiskt tycker jag!

Inte bara att det är över 2000 inlägg, det är i huvudsak mycket bra inlägg!

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Carl Thomas » 30 juli 2015, 02:30

Efter tre månader ser det ut så här:

Drygt 3300 inlägg, 247 trådar och 65 registrerade medlemmar.

Ett stort tack till alla medlemmar!

Tinget
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Anders i Uppsala » 30 augusti 2015, 18:16

Efter fyra månader:

4389 inlägg
297 trådar
72 medlemmar

Positivt med många nya inlägg , men bara sju nya medlemmar på en månad...

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2015, 18:47

7 nya medlemmar är inte så pjåkigt. Det vi hoppas på är ju att vi får nya aktiva medlemmar. Utan att ha exakta siffror skulle jag tro att aktiviteten är lika hög här nu som den var på arkeologiforum. Och det är mer spännande på gång somvi hoppas ska ta forumet ytterligare ett steg och bli den ultimata samlingsplatsen för sådana som oss! :D

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Carl Thomas » 30 augusti 2015, 18:55

"Bara 7"?

Om vi får 7 medlemmar per månad blir det 84 nya medlemmar per år, det vore fantastiskt! Jag tror inte att vi kommer att öka så mycket.

Ja är mer än nöjd med medlemsantalet.

Om vi jämför med AF hade AF 2600 medlemmar efter 11 år. Men, bara 100 medlemmar av dessa 2600 hade fler än 10 inlägg totalt. Det innebär att inte fullt 4% av medlemmarna hade fler än 10 inlägg. Det innebär att 2500 medlemmar hade färre än 10 inlägg. (Om jag minns rätt hade mer ön hälften inga inlägg alls)

Vi har 72 medlemmar - och 29 medlemmar har fler än 10 inlägg, det är 40 % av medlemmarna - och vi har bara varit igång under 4 månader.

Jag har personligen inget mål att SAF skall ha många medlemmar. Jag har som personligt mål att vi skall ha många intressanta trådar, många kloka och intressanta inlägg och en god och trevlig anda mellan medlemmarna.

Alltså, gärna ett litet medlemsantal men bra ämnen och trådar - och en så fin anda att alla trivs och tycker att det är roligt och trevligt att diskutera. Jag hoppas att alla medlemmar ser fram emot att titta in på vårt forum och att alla skall känna sig trygga och välkomna med vetskapen att de bemöts med respekt av andra medlemmar.

Thomas
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Anders i Uppsala » 30 augusti 2015, 23:10

Visst är det aktiviteten, alltså antalet inlägg, samt kvaliteten på dessa som är viktigast, inte antalet medlemmar! :)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: SAF:s första månad

Inlägg av Carl Thomas » 31 oktober 2015, 21:25

SAF har nu varit igång i 6 månader. Under denna tid har vi haft 6084 inlägg, dvs lite drygt 1000 inlägg per månad i snitt. 325 trådar har skapats, dvs 54 trådar i snitt har skapats per månad.

Vi har idag 95 medlemmar. 33 medlemmar har mer än 10 inlägg, dvs 31 procent av medlemmarna är aktiva medlemar. 31 medlemmar har 0 inlägg, och 26 medlemmar har färre än 10 inlägg.

Vi upplever diskussionerna som bra, informativa och lugna samt att medlemmarna respekterar varandra och varandras uppfattningar. Detta är precis vad vi ville uppnå när vi startade SAF.

Ett stort tack till alla medlemmar!

Rådet
Historia är färskvara.

Skriv svar